Vědci vyvinuli metodu, která může rychleji a snáze odhalit některé nemoci

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Vědci vyvinuli novou metodu, která dokáže ve vzorku detekovat nukleové kyseliny s extrémní citlivostí. Úspěšně ji otestovali při diagnostice jedné z nemocí krvetvorby - takzvaného myelodysplastického syndromu.

Nový postup je podle Akademie věd (AV) rychlejší a jednodušší než nyní standardně používaná metoda PCR. Metodu vyvinul tým z Ústavu fotoniky a elektroniky AV. Studii o výzkumu zveřejnil časopis Biosensors and Bioelectronics.

Některé choroby či jejich příčiny lze odhalit díky technologiím, které změří hladiny biomolekul - například proteinů nebo právě nukleových kyselin. Nová metoda podle akademie umí určit přítomnost charakteristických krátkých úseků RNA (microRNA) ve vzorku krevní plazmy.

„Zjednodušení detekčního procesu potenciálně umožňuje nahradit komplikovanou a nákladnou laboratorní infrastrukturu jednoduchým a kompaktním zařízením – biosenzorem – a metodu přenést přímo do místa péče, na kliniku či do prostředí domova, kde stanovení biomarkerů může provádět zdravotní personál či sám pacient,“ popsal Jiří Homola, který na ústavu vede výzkum optických biosenzorů.

Zdeněk Krejčík z Ústavu hematologie a krevní transfuze v Praze uvedl, že se citlivost vyvinuté metody blíží citlivosti PCR. Nová metoda má však podle něj výhodu v tom, že na rozdíl od PCR metody nevyžaduje řadu přípravných kroků, například izolaci microRNA a přepis microRNA do DNA.

Odborníci z obou ústavů úspěšně otestovali novou metodu při odhalování potenciálních biomarkerů myelodysplastického syndromu. Jde o nemoc krvetvorby, která často přechází do závažného zhoubného onemocnění - akutní myeloidní leukémie. Možné uplatnění metody v medicíně je však podle vědců výrazně širší. V budoucnu může být využita například při výzkumu příčin některých chorob nebo při léčbě „ušité na míru“ danému pacientovi.