Hlavní obsah

Viděl jsem, že třetina uprchlíků jsou děti bez budoucnosti, říká čínský umělec Aj Wej-wej

Rozhovor s Aj Wej-wejem. (Video: Tereza Willoughby)

 

Reklama

15. 12. 2017 12:56

Není žádná uprchlická krize, jen krize lidskosti - říká čínský výtvarník a aktivista Aj Wej-wej. V Praze osobně představil svůj dokument Human Flow o uprchlících.

Článek

Ve snímku s názvem Human Flow, tedy Lidský proud, popisuje osudy těch, kteří museli opustit domov, na základě vlastních zkušeností. Od roku 2015, kdy mu čínské úřady vrátily zabavený pas, procestoval Aj Wej-wej dvacet tři zemí a víc než čtyřicítku uprchlických táborů. Výsledek má zatím většinou pozitivní ohlas. Například list New York Times napsal, že dokument popsal situaci pravdivěji než běžné zpravodajství.

Tématu utečenců se dnes zřejmě nejuznávanější umělec věnuje také ve svých dalších dílech. Ulice New Yorku v poslední době zastavěl souborem tří stovek skulptur s názvem Dobré ploty dělají dobré sousedy. Před dvěma lety zase vyvolala diskuzi fotografie, kde se nechal zachytit v pozici utonulého syrského chlapce. V jezírku vídeňského Belvederu umístil tisíce plovacích vest a pro pražský Veletržní palác vytvořil obří záchranný člun naplněný postavami bez tváří. Právě výstavu, již pojmenoval Zákon cesty, předpremiéra dokumentu završuje.

Aj Wej-wej přijel do Prahy na pozvání Národní galerie, s níž bude dál úzce spolupracovat. Rozhovor s umělcem a ukázky dokumentu ve videu nahoře.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované