Hlavní obsah

Vinaři bojují. V Kalifornii rozjeli virtuální ochutnávky, v Česku online prodej

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

6. 4. 12:10

Jaro dorazilo už i na vinice. V kalifornském údolí Napa se zhruba na 170 kilometrech čtverečních nachází více než 400 vinařství. Kvůli aktuální situaci vinaři rozjíždějí prodeje online. Jak si s pandemií poradí vinaři v Česku?

Článek

Údolí Napa je vnímáno jako jeden z nejlepších vinařských regionů na světě. V letošním roce však – stejně jako všechny ostatní – bojuje s dopady koronaviru.

Podle informací dostupných v agentuře Bloomberg vinařskou oblast v roce 2018 navštívily téměř čtyři miliony návštěvníků, kteří přijeli ochutnat úrodu ze stovek tamních vinařství. S ohledem na aktuální situaci spojenou s pandemií koronaviru však kalifornský guvernér Gavin Newsom nařídil degustační prostory pro zákazníky prozatím uzavřít. Samotná vinařství nechal otevřená – stát je považuje za základní podniky, které musí zůstat v provozu.

„Na jaře je tu běžně plno hostů. Teď je z toho spíš město duchů,“ říká Diana Hawkinsová, majitelka jednoho z tamních vinařství.

Vinaře živí online prodej

„Lidé stále chtějí pít,“ říká Rob McMillan, viceprezident vinné divize v Silicon Valley Bank. „Vinařství jsou nyní naprosto závislá na online prodeji a sociálních médiích. Většina z nich má peníze na udržení podniku přibližně na tři až čtyři měsíce.“

Jak dodal, vinaři v regionu Napa prodávají v běžném období přibližně 30 procent svých vín do degustačních místností a 20 procent do různých restaurací kolem. „Tyto zdroje však vyschly.“

Například manželé Matthiassonovi, kteří vlastní stejnojmennou značku vína, prodávají v běžné sezoně víno do 40 amerických států a 17 zemí po celém světě. Online prodeje se podílejí na celkových tržbách z 15 procent.

Pro jejich navýšení v této problematické době přišli Matthiassonovi se zajímavým řešením. Na svých webových stránkách sestavili vinné degustační menu. Vína si zákazníci mohou objednat online a pak se přidat k takzvané „virtuální degustaci“. Za šest druhů vín zaplatí 250 dolarů.

Matthiassonovi nejsou jediní, kteří k formě virtuálních degustací přistoupili. Tyto online ochutnávky začaly pořádat desítky vinařských podniků v oblasti Napa. Streamují videa prostřednictvím svých sociálních sítí a na dalších platformách, jako je například Zoom.

Život ve vinici a údolí v dobách pandemie

Podle tamních vinařů nedělá sklizeň pracovníkům příliš velký problém. Jak říká jeden z majitelů vinice, snaží se dodržovat vládou stanovené rozestupy.

Stejně jako restaurace na celém světě se i ty ve vinařském regionu snaží udržet nad vodou tím, že nabízejí jídlo a víno s sebou. Matt Stamp, spolumajitel vinárny v Napa, sdělil, že denně dodává jídlo mnoha vinařům. Vybírá také dobrovolné příspěvky na jídlo pro zdravotnický personál.

Problémy, které aktuálně řeší třeba právě v kalifornské Napě, sužují také vinaře v Česku. I zde na vinařství po celé republice dopadla opatření vlády spojená s pandemií koronaviru.

Velké vinaře živí řetězce

V České republice jsou nejvíce zasažena menší vinařství. Nejméně trpí naopak ta, která své výrobky dodávají do obchodních řetězců, což platí o většině největších výrobců. Přestože jejich vína se prodávají i v momentálně uzavřených vinárnách, restauracích nebo hotelech, podíl na celkových tržbách z nich není tak velký.

„V prvních třech týdnech v březnu nám zatím prodeje klesly přibližně o třetinu. Nakonec to bude za celý březen více, ale dokud bude odbyt do obchodů, vydržíme,“ uvedl Pavel Vajčner, generální ředitel Znovínu Znojmo, který je jedním z největších výrobců vína v zemi.

Pokles prodeje o deset až 15 procent sledují Chateau Valtice – Vinné sklepy Valtice. Tady výpadek prodejů hrozí kvůli omezení turistického ruchu. „Loni už v březnu bylo hezky a lidé často jezdili na víkendové výlety do Lednicko-valtického areálu a nakupovali přímo ve vinařství. Výpadek tohoto přímého prodeje nás zasáhne určitě, zatím nevíme, jak moc,“ uvedl marketingový ředitel Chateau Valtice David Šťastný.

Prodej přes e-shop nebo v roušce skrze okno

Rušení vinařských akcí a omezení turistického ruchu ale tvrdě dopadají na malá a nejmenší vinařství. „Prodej ve vinotéce u vinařství jsme zrušili, odbyt tam není takový, aby si na sebe při současné situaci jeden zaměstnanec navíc vydělal. Nejhůř nás ale postihne rušení pravidelných vinařských akcí, kterých jsme se účastnili, i výpadek ochutnávek s ubytováním, které rozšiřovaly řady našich zákazníků,“ uvedla vedoucí prodeje vinařství Baraque z Velkých Pavlovic.

Podobný příběh vypráví i majitel vinařství Jan Plaček. „Lidé stále chodí, ale je jich méně. Na druhou stranu kupují víno do zásob. Prodeje našeho lahvového vína poklesly přibližně o padesát procent, hlavně proto, že prodáváme vína do restaurací, které jsou momentálně zavřeny,“ řekl Seznam Zprávám Plaček.

„V hlavní sezoně se nejvíce obáváme rušení vinařských akcí a akcí pro firmy. Doufáme, že podnikatelé pandemii ustojí a jejich zájem o degustace v našich sklepech přetrvá i letos,“ dodává vinař.

Vinařství, která nedodávají do obchodních řetězců, se snaží řešit výpadek prodejů do restaurací či hotelů přímým prodejem stálým zákazníkům i nabídkou přes e-shopy. „Gastro tvořilo 95 procent našeho prodeje, privátních zákazníků máme velmi málo. Snažíme se tedy o sobě dát vědět a posílit prodej přes e-shop,“ uvedl Roman Fabig, majitel vinařství z Hustopečí na Břeclavsku.

Nejtvrdší ranou pro malé vinaře z vinařských obcí je zrušení oblíbených akcí, jako jsou otevřené sklepy. Při nich do vesnice přijedou až tisíce lidí, kterým místní vinaři mohou prodávat přímo ze sklepa. Otevřené sklepy se obvykle konají v jarním a podzimním termínu, obcemi navíc procházejí vinařské cyklostezky, které také v létě podporují odbyt těch nejmenších výrobců.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené