Hlavní obsah

Výletní lodě se vracejí zpět do byznysu. Příští rok čekají provoz naplno

Podívejte se, jak se výletní lodě vypořádávají s covidem.Video: Jan Marek, AP

 

Reklama

Výletní lodě plnily titulky světových médií hned v úvodu pandemie. To ale hlavně v negativním smyslu coby ohniska nákazy. Zvlášť ty evropské se teď snaží na přední strany vrátit s tím, že příští rok čekají úplný návrat do provozu.

Článek

Obří německá výletní loď Mein Schiff 2 pro bezmála tři tisíce lidí kotví a chystá se na další cestu z Malagy po 15měsíční odstávce všech přístavů ve Španělsku. Připlula z Kanárských a Baleárských ostrovů. V provozu je od 15. června, kdy se restrikce pro výletní lodě uvolnily. Rozhodně se však nezbavily všech.

Cestující plní paluby obřích plavidel zhruba od 60 do 75 procent jejich kapacit. Ve víc zatím nemohou provozovatelé ani doufat, protože podle stávajících opatření stejně nemohou za žádných okolností přesáhnout 78 procent.

Dodržují se i další přísnější pravidla omezující šíření nákazy jako povinné PCR testy pro cestující a také členy posádky, kontrolování rozestupů a pravidelné dezinfekce prostor včetně klimatizace.

„Všichni pasažéři na palubě nosí náramek, který nám umožňuje lokalizovat všechny kontakty, které byly blíže než dva metry k pasažérovi, jehož test vyšel pozitivní. Pokud jsou pak cestující nebo členové posádky pozitivní, budou také izolováni,“ dodává Fernando Pacheco, ředitel španělské pobočky provozovatele výletních lodí MSC Cruceros.

Přínos výletních lodí pro ekonomiku a jejich návrat

Před pandemií výletní lodě ročně vozily skoro 30 milionů lidí a ekonomice přinášely 154 miliard dolarů, tedy až 3,5 bilionu korun, jak uvádí pro agenturu AP mezinárodní asociace CLIA sdružující nejvíc firem.

Největší soukromá cestovka MSC Cruceros ze Ženevy má v současnosti v provozu přes polovinu flotily čítající 19 lodí a v listopadu chce nově otevřít spoje do Brazílie a Jižní Afriky. Evropské firmy podle největší asociace CLIA návrat k plnému provozu také táhnou.

„Letos se obnoví skoro na 80 procent provozu a my doufáme, že v roce 2022 to bude už 100 procent. Myslím, že to je docela realistická předpověď a hlavně také docela optimistická budoucnost,“ dodává José García Fuentes, prezident asociace CITCA Suncruise sdružující výletní lodě ze španělské Andalusie.

Největší naději vkládají cestovky s výletními loděmi do sezóny od přelomu března a dubna. Jako největší hrozby vnímají prý už jenom přetížení cílových destinací turisty a tlak zpřísňující ekologické politiky.

„Výletní lodě mají ekologický dopad na ovzduší i znečištění moře. Poškozují třeba korály v Karibiku nebo ovlivňují další citlivé oblasti jako Antarktidu,“ uvádí zjednodušené příklady Ana Salasová, členka organizace NGO Ecologistas.

Reklama

Doporučované