Hlavní obsah

Začíná slevová žeň. Na co si dát pozor

Foto: ČTK, ČTK

Ilustrační fotografie.

Reklama

27. 12. 2019 8:24

Pro internetové prodejce jsou povánoční a lednové výprodeje druhým nejsilnějším obdobím. Jakou strategii prodejci při slevách po Vánocích využívají?

Článek

Dnes začínají ve většině obchodních řetězců povánoční výprodeje. Obchodníci očekávají, že by mohly být úspěšnější než loni. Také pro internetové prodejce jsou povánoční a lednové výprodeje silným obdobím. Průzkum e-shopu Mall.cz ukázal, že 13 procent domácností si některé dárky kupuje až po Vánocích, když přichází další vlna slev.

„Jsou-li minulé Vánoce vodítkem, Češi utratí v povánočních výprodejích na e-shopech zhruba 95 procent toho, co utratili před Vánoci,“ uvedl hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Strategie prodejců

Česká obchodní inspekce ovšem varuje, že hned každá druhá sleva v Česku je problematická. Například prodejci elektroniky si ještě před pěti lety „vystačili“ se slevami kolem dvaceti nebo třiceti procent, dnes už se zejména v případě bílé techniky objevují často slevy až šedesátiprocentní. „Ve skutečnosti jsou takové slevy spíše výjimkou. Realističtější je předpokládat, že skutečná povánoční sleva se bude pohybovat v průměru od pěti do dvaceti procent. Vyšší sleva v tomto pásmu, tj. ve výši 15 až 20 procent, se přitom bude týkat spíše zboží, o které nebyl před Vánoci dostatečný zájem, takže se jej prodejce potřebuje zbavit, aby uvolnil sklad,“ uvádí Lukáš Kovanda.

Už samotný fakt, že o zboží nebyl dostatečný zájem, je varovný a je otázkou, zda zboží má smysl vůbec pořizovat, i když je ve slevě. Někdy ani o pětinu nižší než původní cena nemusí z koupě činit výhodný nákup. Rozhodně tedy nemá smysl uskutečňovat nákup výhradně nebo převážně právě kvůli existenci slevy.

Na co si dát pozor

Pokud prodejce inzeruje slevu třeba osmdesát procent nebo láká na „krach cen“, je to krajně podezřelé. Lidé by si měli třeba prostřednictvím příslušných internetových platforem ověřit, jak se cena daného zboží vyvíjela během roku. Oblíbeným postupem prodejců je přechodné navýšení ceny před svátky, kdy tak jako tak e-shopy nemají silné prodeje, aby pak hned po Štědrém dni mohli cenu snížit a inzerovat „slevu“, byť mnohdy jde o běžnou cenu platnou po převážnou část roku nebo o cenu jen nepatrně nižší.

„V kamenných obchodech je třeba si dát pozor na to, aby byla sleva správně naúčtována u pokladny. Prodavač se při odhalení třeba bude vymlouvat, že cenu ‚nestihli upravit v systému‘ nebo že ‚na to brigádník zapomněl‘. Důležité je proto kontrolovat si u pokladny, jestli je cena po slevě také správně naúčtovaná. Pokud sleva neodpovídá tomu, co je prodejcem inzerováno, může zákazník podat podnět České obchodní inspekci – prodejci pak hrozí pokuta za klamavý postup,“ vysvětluje Kovanda.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované