Hlavní obsah

Biden ztrácí voliče, kteří ho dostali do Bílého domu. Loví je na TikToku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Facebookový profil Joea Bidena

Americký prezident v červenci 2023 během focení s příznivci.

Reklama

Naštval je přístupem k dění v Gaze a vzdálený je jim i věkem, Joe Biden si však uvědomuje, jak důležití mladí voliči jsou. Jeho kampaň nyní odstartovala i na kontroverzním TikToku, který je na vládních zařízeních v USA zakázán.

Článek

„Jason Kelce, nebo Travis Kelce?“

„Mamka Kelceová, prý dělá dobré čokoládové sušenky.“

„Prohnaně plánovat zmanipulování sezony tak, aby se Chiefs dostali do Super Bowlu, nebo jsou Chiefs prostě dobrý fotbalový tým?“

„Kdybych vám to řekl, dostal bych se do problémů.“

Možná v předchozích řádcích poznáváte hru Co bys radši, při které si dotazovaný vybírá, která ze dvou možností se mu zamlouvá více. Jde o zábavu z večírků či klidných posezení s přáteli. A také trend, který v uplynulých letech neminul ani sociální sítě. Výše uvedený úryvek ostatně pochází z videa zveřejněného na TikToku.

I když se otázky týkají nedělního finálového zápasu americké NFL a nechybí v nich ani jméno přítele popové hvězdy Taylor Swift či narážka na v USA kolující konspirační teorie, tentokrát patřily odpovědi trochu neobvyklému hráči. V místnosti, která nejspíše slouží jako obývací pokoj, odpovídal americký prezident Joe Biden.

Téměř půlminutové video odstartovalo předvolební kampaň i na této platformě. Prezidentský debut od té doby přesáhl hranici osmi milionů zhlédnutí a na profilu ke středečnímu dopoledni přibylo – kromě dalších příspěvků – i více než 100 tisíc sledujících.

Bidenova kampaň dosud působila hlavně na sítích, jako jsou Instagram, X (dříve Twitter) či Trumpova Truth Social. TikToku se ale vyhýbala. A pokud se Biden nebo s ním spjatá videa na platformě v minulosti objevili, převážně šlo o tvorbu influencerů, s nimiž nějakým způsobem spolupracoval.

Důvodem k vynechání aplikace byly obavy o soukromí a národní bezpečnost související s čínským vlastníkem aplikace, které již dříve vedly v USA k zákazu TikToku na vládních zařízeních.

Biden tak za svůj náhlý obrat schytává kritiku, a to jak od republikánů, tak i některých demokratických kolegů, kteří si tímto krokem nejsou zrovna jisti.

Prezidentův tým se mezitím nechal slyšet, že na zařízeních, se kterými pracuje, využívá pokročilá bezpečnostní opatření.

@bidenhq

He really said that…

♬ original sound - Biden-Harris HQ

Lov mladých voličů

Rozhodnutí připojit se k tiktokové komunitě má pro vnějšího pozorovatele jasný cíl: Oslovit mladé voliče, mezi kterými je aplikace velmi populární.

Podle průzkumu Pew Research Center dnes zprávy z TikToku pravidelně získává téměř třetina Američanů mladších 30 let, přičemž jejich podíl se za poslední tři roky více než ztrojnásobil.

Není tajemstvím, že právě mladé Joe Biden potřebuje. Do Bílého domu mu pomohli už před čtyřmi lety a pro demokraty byli klíčovým faktorem i během takzvaných midterms v roce 2022. Stejně tak není tajemstvím, že u nich v posledních měsících tvrdě naráží, což by se mohlo nepříjemně projevit v jeho boji o znovuzvolení.

Až očividným důvodem, proč toto spojení částečně ochablo, je Bidenův vysoký věk. Dnes 81letý prezident má jen málo společného s generací dospívajících či mladých dospělých, jejichž život je zejména kvůli technologiím značně rozdílný, než byl kdysi ten jeho.

„Představa, že 81letý Biden se snaží nějak naladit na stejnou vlnu jako někdo, komu je 25 let, je vlastně docela směšná,“ okomentoval situaci pro Seznam Zprávy Matěj Jungwirth z Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), který nyní v rámci doktorátu působí na Severozápadní univerzitě v Illinois.

Ztráta mladých voličů ho prý nepřekvapuje, jelikož prezident jednoduše ztrácí kontakt s dobou. K deziluzi mladých voličů došlo v posledních měsících i kvůli přístupu k válce na Blízkém východě, tedy zejména kvůli neochvějné podpoře Izraele.

Že mladé toto téma zajímá a nelíbí se jim dění v Pásmu Gazy, ostatně dokládají i komentáře pod Bidenovými příspěvky na TikToku. Lidé mu pod tematicky nesouvisejícími videi pokládají otázky odkazující třeba na dění v palestinském Rafáhu, který momentálně čelí tvrdému útoku izraelských jednotek.

Čeští politici na TikToku

Na TikToku oslovují potenciální voliče i tuzemští politici. Jedním z těch nejaktivnějších je šéf hnutí ANO Andrej Babiš, který od loňského roku nasbíral přes 140 tisíc followerů.

Na mladé se snaží na síti zapůsobit i exministryně financí a šéfka poslaneckého klubu ANO Alena Schillerová.

Více než 60 tisíc lidí sleduje na TikToku dalšího opozičního lídra – šéfa SPD Tomia Okamuru.

Šance na obrat

Podle republikánského senátora za Missouri Joshe Hawleyho je Bidenův debut na TikToku podpořen tím, že prezident je zoufalý. Průzkumy veřejného mínění, ve kterých Bidenovi ubyli mladí voliči, jsou dnes ale stále spíše tepajícím varováním než apokalypsou.

V porovnání se svým pravděpodobným rivalem Donaldem Trumpem si u nich i nadále vede lépe. Obecný trend, na který upozornil i sám Jungwirth, je tedy spíše ten, že z mladých umírněných demokratů se stávají nezávislí voliči nebo lidé, kteří se rozhodli, že volit nebudou.

Biden v krizi

Spojené státy letos nejspíše čeká repríza souboje o Bílý dům z roku 2020. Oproti Donaldu Trumpovi si však Joe Biden dnes nevede dobře v průzkumech veřejného mínění. Co je důvodem? A má šanci tento trend zvrátit?

Pokud by však měl tento trend nabývat na síle, pro Bidena by to mohl být problém. Jeho tým se proto podle vyjádření zaslaného americkým médiím snaží, aby se „v mediálním ekosystému, který je roztříštěnější a personalizovanější než kdykoli předtím“, jeho sdělení dostalo na všechny možné kanály a platformy.

A přestože za vytvoření tiktokového profilu jeho kampaň schytala kritiku, někteří mladí aktivisté tento krok považují za pozitivní, jelikož se snaží zapojit jejich generaci, která byla politiky dříve ignorována.

„Naše generace bude v listopadu nepochybně rozhodujícím faktorem a jsme rádi, že Bidenova kampaň si z našeho zapojení udělala prioritu,“ cituje například web Axios reakci neziskové organizace generace Z Voters of Tomorrow, která se zaměřuje na angažovanost mladých lidí v politice.

Reklama

Doporučované