Článek
Evropská komise (EK) obvinila provozovatele čínské platformy TikTok z porušování pravidel EU kvůli netransparentnosti v reklamě. Komise, která v EU plní i funkci antimonopolního úřadu, to ve čtvrtek uvedla v tiskové zprávě. TikTok, který patří čínské firmě ByteDance, se může k předběžnému nálezu vyjádřit. Pokud ale podezření komise nevyvrátí, hrozí mu pokuta až do šesti procent z ročního globálního obratu.
TikTok provozuje platformu pro zveřejňování krátkých videí. Komise firmu začala vyšetřovat loni v únoru, a to kvůli podezření, že se neřídí požadavky podle unijního nařízení o digitálních službách DSA. Vadilo jí, že TikTok nezveřejnil úložiště reklam, což by umožnilo snáze odhalovat podvody.
„Komise zjistila, že TikTok neposkytuje potřebné informace o obsahu reklam, uživatelích, na které reklamy cílí, ani o tom, kdo za reklamy zaplatil. Navíc úložiště reklam TikToku neumožňuje veřejnosti komplexně vyhledávat reklamy na základě těchto informací, což omezuje užitečnost tohoto nástroje,“ uvedla EK.
TikTok si v posledních letech získal značnou oblibu zejména mezi mladými z celého světa. Jen v Evropě má zhruba 175 milionů uživatelů. TikTok samostatně údaje o hospodaření nezveřejňuje, agentura Bloomberg ale v dubnu napsala, že společnost ByteDance za loňský rok zvýšila tržby o 29 procent zhruba na 155 miliard dolarů (3,4 bilionu Kč). Různé odhady uvádějí, že samotný TikTok měl za loňský rok tržby z reklamy kolem 24 miliard USD a že za letošní rok by tržby mohly činit až 33 miliard USD.
Začátkem tohoto měsíce dostal provozovatel TikToku v EU pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Sankci mu vyměřila irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.