Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Spojené státy zvyšují tlak na Venezuelu kvůli obcházení ropných sankcí. Prezident Donald Trump nařídil námořní blokádu sankcionovaných tankerů a pohrozil „totální a úplnou blokádou“ plavidel směřujících do Venezuely a z ní.
Jihoamerická země má jedny z největších zásob ropy na světě a je na vývozu této suroviny existenčně závislá. Právě ona v současnosti tvoří zhruba 88 procent z 24 miliard dolarů venezuelských exportních příjmů a každý zabavený tanker by snížil příjmy potřebné k dovozu potravin a léků, napsal deník The New York Times.
Sankce uvalené v roce 2019 na státní ropnou společnost PDVSA vývoz prudce omezily, Caracas si však postupně našel cestu, jak restrikce obcházet, a to prostřednictvím „flotily lodí duchů“ nebo „zombie loděmi“, shrnuje stanice BBC nebo americká Fox News.
„Myslím, že je načase, aby Spojené státy a další země začaly řešit to, co je skutečně globálním problémem,“ vysvětlil ve vysílání Fox News Benjamin Jensen, který vede sekci Futures Lab v Centru pro strategická a mezinárodní studia ( CSIS). Dodal, že zabavení tankeru Skipper šokovalo nejen Caracas, ale i další aktéry.
Podle údajů serveru TankerTrackers bylo od minulého týdne pod americkými sankcemi více než 30 z přibližně 80 tankerů nacházejících se ve venezuelských vodách nebo směřujících k zemi.
Přesto se vývoz venezuelské ropy podle deníku The New York Times a agentury Reuters v listopadu zvýšil na zhruba 920 tisíc barelů denně, což je tříprocentní nárůst oproti říjnu a naznačuje, že sankční režim ztrácí účinnost.
Duchové a zombie
Jak již bylo naznačeno, Venezuela k obcházení sankcí používá několik nástrojů.
Jedním je flotila lodí duchů, tedy takzvaná stínová flotila, kterou využívají i Rusko či Írán. Jde o lodě, které často mění jméno a vlajky, vypínají identifikační systémy nebo překládají náklad na moři, aby zakryly původ suroviny.
Typickým příkladem je tanker Skipper, který Američané zabavili před pár dny u venezuelského pobřeží. Společnost Vanguard Tech, která se zabývá analýzou námořních rizik, uvedla, že provozovatelé loď v minulosti opakovaně přejmenovali a podle amerických úřadů se podílela na pašování ropy.
Podle odhadů analytické společnosti S&P Global je do přepravy ropy ze sankcionovaných zemí zapojený každý pátý ropný tanker na světě.
Zvláštní kategorií jsou „zombie lodě“, které kradou identitu již sešrotovaných plavidel.
Loni v dubnu dorazil do malajsijských vod po dvouměsíční plavbě z Venezuely tanker jménem Varada. Vzbudil pozornost tím, že šlo o 32 let starou loď plující pod vlajkou Komor.
Vyšetřování agentury Bloomberg však ukázalo, že skutečná Varada byla už v roce 2017 sešrotována v Bangladéši. Vyšetřování odhalilo několik takových tankerů převážejících venezuelskou ropu do Asie.
Podle říjnové zprávy organizace Transparencia Venezuela se v přístavech státní společnosti PDVSA nacházelo 71 zahraničních tankerů. Patnáct z nich podléhalo sankcím a devět bylo napojeno na stínovou flotilu. Nejméně 24 tankerů operovalo s vypnutými sledovacími systémy a došlo k opakovaným překládkám nákladu z lodi na loď.
Většina plavidel plula pod vlajkami států s minimálním dohledem, jako jsou Panama nebo Komory.
Zásadní změnu v tomto směru může přinést zesílená americká vojenská přítomnost v Karibiku. Operace na zabavení tankerů, vedené mimo jiné z letadlové lodi USS Gerald Ford, naznačují, že schopnost vlády venezuelského diktátora Nicoláse Madura spoléhat se na flotilu lodí duchů by mohla být výrazně omezena.

Letadlová loď Gerald R. Ford.
Cestuje kokain spolu s ropou?
Na konci listopadu zveřejnil deník The Wall Street Journal (WSJ) článek o zapojení venezuelských organizací obchodujících s drogami do distribuce kokainu do Evropy přes Afriku.
„Venezuela se stala klíčovým tranzitním centrem pro kolumbijský kokain, který masivně proudí do Evropy přes země Sahelu,“ uvádí WSJ. Sahel je rozsáhlá oblast západní Afriky zahrnující mimo jiné Senegal, Mali a Mauritánii.
Jednou z tranzitních cest pro kokain je využívání nákladních lodí, jejichž efektivitu již potvrdily vyšetřování a zátahy kolumbijské národní policie. Skrývání drog v nákladových prostorech obchodních a ropných plavidel je dnes prokazatelnou skutečností.
Trasa Venezuela–Senegal přitom patří k nejčastěji sledovaným při monitorování nelegálních operací spojených s venezuelskou ropou.


















