Článek
Dvě velké skupiny pasažérů nastupovaly 31. října 1999 na newyorském letišti JFK do letadla společnosti Egypt Air. Jednu tvořili američtí senioři, kteří si zaplatili dovolenou v Egyptě po památkách a u moře. Druhou představovali příslušníci egyptské armády, kteří ve Spojených státech prošli výcvikem na bitevních helikoptérách Apache.
Poslední říjnový den se v Americe slaví svátek Halloween. Původně keltský zvyk, protože Keltové považovali poslední říjnový den za datum, kdy se stírají rozdíly mezi světem živých a mrtvých.
Před šestadvaceti lety v tento den skončil let MS 990 do Káhiry v Atlantském oceánu, všech 218 lidí na palubě zahynulo.
Na důvodu, proč se tak stalo, se američtí a egyptští vyšetřovatelé nikdy neshodli. Tragická událost otřásla vztahy mezi dvěma spojenci, neboť Spojené státy poskytovaly Egyptu hospodářskou pomoc výměnou za to, že Egypt v roce 1979 uzavřel mír s Izraelem.
Boeing 767 letěl původně z Los Angeles a v New Yorku „nabral“ většinu cestujících. Tehdy bylo obvyklé, že letecké společnosti na dálkových trasách přistávali ve dvou destinacích. Například České aerolinie provozovaly v devadesátých letech linku do Singapuru s mezipřistáním v Bangkoku.
V čase 1:20 stroj odstartoval. Během letu se měly vystřídat v kokpitu dvě posádky. První důstojník Gamál Batútí, který měl převzít řízení v druhé polovině letu, přišel ale do kabiny krátce po startu a vyzval dalšího prvního důstojníka Ádila Anvara, aby se prohodili. Ten zpočátku protestoval, jak vyplynulo z poslechu nahrávky z nalezených černých skříněk, ale pak se zvedl a odešel.
Spoléhám na Boha
Zároveň kokpit opustil kapitán Ahmad Habáší. „Promiň, musím jít na záchod. Půjdu, dokud je tam prázdno, dokud pasažéři jedí,“ řekl kapitán. „Jasně. Jen jdi,“ odpověděl první důstojník Batútí.
Když byl v kabině sám, v čase 1:47 vypnul autopilota, snížil výkon motorů a začal s letadlem prudce klesat. Extrémně prudce: z výšky téměř deseti kilometrů až na čtyři a půl kilometru během necelých čtyřiceti sekund. Přitom si podle záznamu Batútí neustále dokola mumlal arabskou větu „tavakált ala Alláh“, což lze do češtiny přeložit jako „spoléhám na Boha.“
Kapitán se dokázal vrátit do kokpitu. „Co se děje, Gamále? Co se děje?“ křičel a snažil se letadlo vyrovnat. Naposledy pak na záznamu kapitán řve: „Táhni se mnou! Táhni se mnou!“
Boeing narazil na hladinu Atlantiku v čase 1:50 zhruba sto kilometrů od východoamerického pobřeží.
Předchozí díly seriálu Letecké záhady
Redaktor Seznam Zpráv Martin Novák se každou sobotu ohlíží za jednou leteckou katastrofou, která dodnes zůstává nevyřešená.
Pracovníci amerického Národního úřadu pro leteckou bezpečnost vyzvedli většinu trosek a pokusili se boeing sestavit v hangáru ve státě Rhode Island.
Nemohli přijít na žádnou závadu, zatímco egyptští experti neustále tvrdili, že se mohlo porouchat mnoho věcí. Zaměřili se na údajně nefungující výškovku, která slouží k ovládání letadla podle příčné osy. Američané ale pro to nenašli žádné důkazy a stejně tak neobjevili žádný důvod k tomu, aby Batútí vypnul autopilota.
Osobní známost s prezidentem
Stále více tak prosvítala varianta, že Batútí navedl letadlo do oceánu záměrně. Že spáchal sebevraždu a zároveň zavraždil dalších 217 lidí. To Káhira jednoznačně odmítla.
Tehdejší egyptský prezident Husní Mubarak byl dříve velitelem armádního letectva a osobně znal Batútího, který ještě jako vojenský pilot bojoval v roce 1973 ve válce s Izraelem. Mubarak vyzval amerického prezidenta Billa Clintona, aby se havárií nezabýval americký Úřad pro vyšetřování (FBI) kvůli podezření ze spáchání zločinu. Dokonce poslal do USA šéfa egyptské kontrarozvědky Omara Sulajmána, aby tomu zabránil.
FBI prověřovala, zda Batútí nesympatizoval s radikálními islamisty a nemohlo to být motivem jeho činu. Nic ale neobjevila: První důstojník nikdy neprojevoval žádnou náklonnost k podobným hnutím, navíc pil alkohol. Egypťané ale bránili Američanům pátrat přímo v Káhiře.
Objevila se teorie, že Batútí měl dluhy. Jeho rodina ji potvrdila, ale nešlo o astronomické částky, které by z platu pilota nemohl splácet. „Otec mi volal z Ameriky, abych ho vyzvedl po příletu na letišti, že má moc zavazadel. Volal by tohle svému synovi někdo, kdo chce spáchat sebevraždu?“ vypověděl pilotův nejstarší syn.
Svědectví po letech
Na začátku roku 2020 přicestoval do Londýna Egypťan Hamdí Táhá. Pilot Egypt Air požádal o politický azyl a řekl, že má pro americké vyšetřovatele informace o letu MS 990. Americký tým přijel do Británie a muže vyslechl. Ten sdělil, že všichni piloti v Egypt Air vědí, že Batútí navedl letoun do Atlantiku záměrně, ale nesmějí o tom mluvit, a to ani mezi sebou.
Podle výpovědi uprchlíka mluvil den před odletem z New Yorku 30. října 1999 s Batútím šéf pilotů Egypt Air v newyorském hotelu Pennsylvania, kde měla společnost pro své posádky a zaměstnance pronajato několik pokojů (známý hotel na Manhattanu už nestojí, budovu odstřelili před dvěma lety).
Vytkl Batútímu, že se množí stížnosti na jeho chování k ženám. V hotelu se první důstojník obnažoval před několika ženami, sexuálně obtěžoval pokojskou a na několik dalších žen měl oplzlé poznámky. Takové chování šéf označil za diskreditaci společnosti a oznámil Batútímu, že let MS 990 do Káhiry bude jeho posledním. Dostal padáka.
Egypťané odmítli svědectví Hamdího Táhá jako nesmysly, motivované snahou získat v Británii azyl. Americký závěr, že pilot spáchal sebevraždu a vraždu, dodnes odmítají.