Hlavní obsah

Komentář: Konflikt v Íránu se týká i nás. Evropa potřebuje být jednotná

Ivan Gabal
sociolog, analytik
Foto: Shutterstock.com

Je otázka, do jaké míry mají USA připraveny postkonfliktní politické strategie. Ilustrační fotografie.

Útok na vojenská a jaderná zařízení Íránu bude mít širší vliv než jen na Írán a Izrael.

Článek

V neděli v 8:46 ráno, po americkém bombardování íránských jaderných zařízení, postnul Carl Bildt, bývalý švédský premiér, ministr zahraničí a mezinárodní diplomat, na svůj profil na X status, který dobře vystihuje dilemata evropské pozice vůči americkému útoku: „Nechci slyšet jakékoli EU stanovisko, že USA mají právo se bránit. Toto je jasné porušení mezinárodního práva.“

Historicky vzato rekapitulujme, že dohodu JCPOA s Íránem (Joint Comprehensive Plan of Action, dohoda o omezení íránského jaderného programu, pozn. red.), která zavázala Teherán dodržovat mírové zaměření jaderného programu, vyjednala pětice stálých členů Rady bezpečnosti (Čína, Francie, Rusko, Velká Británie, USA) a s nimi i Německo v roce 2015. Dohoda byla potvrzena Radou bezpečnosti OSN a Evropská unie dojednala právní akty k její realizaci.

V roce 2018 po nástupu Donalda Trumpa Spojené státy dohodu jednostranně vypověděly a znovu proti Íránu zavedly sankce. Podle kontrolních závěrů Mezinárodní agentury pro atomovou energii Teherán do té doby dohodu dodržoval. Po pádu dohody a neúspěšných pokusech EU udržet ji v platnosti začal Írán obohacování uranu navyšovat. Po nástupu prezidenta Bidena byla v roce 2021 jednání o vrácení platnosti JCPOA obnovena.

Současný útok Izraele na vojenská a jaderná zařízení Íránu předešel Trumpovo obnovení jednání USA s Íránem o tématu o dva dny. Následně se k útoku připojily Spojené státy, aby dokončily destrukci jaderného programu, která přesahovala vojenské možnosti Izraele. Podle expertů sice Teherán disponuje dostatečným objemem obohaceného uranu, ale nedisponuje průmyslovou produkcí hlavic a útočných jaderných kapacit.

Debata o situaci z naší a nutně evropské bezpečnostní perspektivy musí vzít v úvahu některé podstatné okolnosti. Předně: Povaha konfliktu daleko přesahuje naše národní schopnosti vývoj ovlivnit. Jiné než evropské nástroje nemáme a konat musíme jejich prostřednictvím, ve shodě s Evropskou unií.

Vzhledem k zaměření izraelských operací nejen na jaderný program, ale i na změnu režimu jako – v perspektivě Izraele – zdroje zájmu o jadernou zbraň lze předpokládat, že se Teherán nebude ochoten snadno podřídit. Bude hledat prostředky, jak se udržet. Již jasně naznačená přímá spolupráce s Kremlem a hrozba blokování globálně významné Hormuzské úžiny, která zkomplikuje transport ropy a plynu, a další eskalační kroky jsou pravděpodobně ve hře. Vůči Spojeným státům rovněž.

Jakkoli nelze předpokládat, že by v íránském případě mohla následovat pozemní vojenská operace USA, jako tomu bylo například v Afghánistánu, Iráku nebo Sýrii, lze z těchto zkušeností dovodit, že změna fundamentalistického režimu íránských kleriků bude velice komplikovaný a nejednoznačný proces. Mimořádně složitá etnická i náboženská struktura Iránu je značně hazardní faktor. A je otázka, do jaké míry má Izrael nebo USA připraveny postkonfliktní politické strategie, aby vývoj nedopadl jako v případě vzniku ISIS na území Iráku a Sýrie.

V neposlední řadě bude mít konflikt značný vliv na aktivizaci Kremlu, jak v mezinárodním a diplomatickém smyslu, tak v intenzitě vojenských operací proti Ukrajině. Ta naopak musí počítat s útlumem amerického i šířeji mezinárodního zájmu a podpory. Zejména pokud by došlo například k eskalaci vnitřního konfliktu v Íránu. Vzestup Ruska v roli mírotvorce je asi to poslední, co jsme si mohli přát či představit, ovšem po útoku na Írán to bude nejspíše realita.

Naše zájmy tedy budou dotčeny v mnoha ohledech. Od odklonu USA z Ukrajiny přes možný návrat Kremlu na mezinárodní diplomatickou scénu, propad podpory Ukrajiny, která přestává být jediným státem napadeným velmocí, konče možným vzestupem cen nafty a případně vypuknutím vnitřní destabilizace Persie v mocenském či vojenském smyslu.

Plán ve smyslu změny moci a systému v Íránu pro tuto situaci zjevně není připravený ani ve Washingtonu, ani v Izraeli. Možná by bylo dobré, aby si Bílý dům připomněl dohodu, kterou dokázal uzavřít s Tálibánem o předání Afghánistánu, ale lze pochybovat, že by dnes na podobný vývoj v případě Íránu přistoupil Izrael. Nelze vyloučit, že máme před sebou další hluboký vnitřní konflikt v zemi ovládané fundamentalistickým klerikálním režimem.

Principy našeho postupu by měly být odpovídající naší pozici, ale diskutujme o:

  1. důsledně společné evropské/unijní bezpečnosti včetně UK,
  2. vojenské deeskalaci, pokud lze ovlivnit postup vojensky angažovaných států,
  3. podpoře a obnovení důvěry v mezinárodní právo, což je evropský bytostný zájem,
  4. tlaku na vnitřní stabilizaci Íránu politickou transformací, kterou prošly například některé země Latinské Ameriky nebo dnešní postkomunistické země,
  5. degradační politice vůči imperiálnímu vlivu Ruska – což je bohužel v rozporu s pozicí Ruska jako stálého člena RB OSN,
  6. nadále podpůrné pozici EU vůči Ukrajině, která přestává být hlavním západním zájmem, ale zůstává nepřímým vojenským konfliktem Evropy.

Doporučované