Hlavní obsah

Londýnské letiště Heathrow čeká rozšíření a modernizace za 49 miliard liber

Foto: Flickr.com/Warren Rohner

Letiště Heathrow, ilustrační snímek.

Londýnské letiště Heathrow se má dočkat rozšíření o třetí dráhu a modernizace za 49 miliard liber (v přepočtu zhruba 1,4 bilionu korun). Britská vláda po letech právních sporů schválila rozšíření letiště začátkem letošního roku.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Rozšíření a modernizace londýnského letiště Heathrow, včetně výstavby třetí vzletové a příletové dráhy, by měly stát 49 miliard liber (tedy cca 1,4 bilionu korun). Vyplývá to z podrobností plánu, který v pátek představil provozovatel letiště. Britská vláda po letech právních sporů schválila rozšíření letiště začátkem letošního roku, vyzvala ale také k předložení konkurenčních plánů, nejen nabídky od letiště. Heathrow je podle počtu odbavených cestujících nejrušnějším letištěm v Evropě.

Konkurenční plány na rozšíření předložila skupina Arora Group. Její plán počítá s výstavbou kratší ranveje a terminálu a je výrazně levnější než plán letiště.

Podle toho má vzletová a přistávací dráha o délce 3500 metrů stát 21 miliard liber. Lety na nové dráze by měly být zahájeny do deseti let. Zbytek investic ze soukromých zdrojů bude směřovat do rozšíření a modernizace vzdušného přístavu. Součástí investice je také nový terminál za 12 miliard liber a modernizace současné infrastruktury za 15 miliard liber.

Rozšíření má přinést nejméně 30 nových denních linek, více vnitrostátních spojů a lepší letové časy. Zvýšená kapacita by měla téměř zdvojnásobit počet cestujících na 150 milionů ročně z aktuálních 84 milionů.

Britská vláda v lednu podpořila výstavbu třetí ranveje navzdory silnému odporu ekologů, místních obyvatel, londýnského starosty Sadiqa Khana a některých poslanců labouristické strany. Ministryně financí Rachel Reevesová uvedla, že nová dráha pomůže obchodu a hospodářskému růstu. Je to ojedinělé rozšíření letiště v Evropě, kde se země na jedné straně snaží snížit emise skleníkových plynů, na druhé straně ale chtějí podpořit strategické odvětví, které zažívá růst poptávky.

Vláda vyzvala k předložení také konkurenčních návrhů k rozšíření letiště. Tuto výzvu se rozhodla přijmout společnost Arora Group, která patří k největším vlastníkům pozemků v Heathrow. Slíbila nižší náklady a menší narušení života místních obyvatel a životního prostředí. Nová ranvej by měla být dlouhá jen 2800 metrů a výstavba třetí ranveje a nového terminálu má podle návrhu firmy stát méně než 25 miliard liber. Návrh firmy nezahrnuje nákladnou úpravu dálnice M25, se kterou počítá návrh letiště. Podle skupiny Arora by nová dráha mohla být plně funkční do roku 2035 a nový terminál by byl otevřen ve dvou fázích, v letech 2036 a 2040, upozornil server televizní stanice BBC.

Britský premiér Keir Starmer je odhodlán realizovat velké infrastrukturní projekty, které oživí britskou ekonomiku. Ta se od nástupu jeho strany k moci před rokem potýká s obtížným rozjezdem. Očekává se, že vláda v říjnu podpoří také rozšíření letiště Gatwick, když nedávno schválila modernizaci londýnských letišť Stansted, Luton a City.

Plán výstavby třetí dráhy na Heathrow patří k nejkontroverznějším infrastrukturním projektům v zemi. Několik vlád váhalo, zda letiště rozšířit. Parlament schválil výstavbu třetí ranveje již v červnu 2018, ale realizace se zpozdila kvůli právním sporům a pandemii nemoci covid-19.

Heathrow nyní funguje na 99 procent své kapacity a riskuje, že ho evropští konkurenti předběhnou. Pro srovnání – pařížské letiště Charlese de Gaulla a letiště ve Frankfurtu mají každé po čtyřech ranvejích a amsterdamské letiště Schiphol má drah šest.

Doporučované