Hlavní obsah

Ruští váleční blogeři vydělají na reklamě za den víc než průměrnou mzdu

Foto: Telegram/@sashakots, Seznam Zprávy

Ruský válečný bloger Alexandr Koc na jednom ze svých profilových snímků.

Reklama

Nejoblíbenější prováleční influenceři si mohou na síti Telegram vydělat za den víc než průměrný Rus za měsíc, zjistila BBC.

Článek

Každý den zásobují své sledující zprávami z bojiště, snímky útočících dronů, krátkými komentáři nebo „zaručenými“ informacemi z Ukrajiny. To vše prolínají ruskou válečnou propagandou. Zároveň na svých telegramových kanálech sdílejí reklamy na cokoli - od kryptoměn po módu.

V Rusku jsou známí jako „vojenkoři“, podle zkratky sousloví „vojenský korespondent“, nebo také jako „Z-blogeři“, protože podporují válku symbolizovanou písmenem Z, často úzce spolupracují s ruskou armádou a na pozadí záběrů z frontové linie vyzývají mladé Rusy, aby narukovali.

Na sociální a komunikační síti Telegram, kterou mnoho Rusů používá namísto formálně zakázaných západních platforem Instagram, Facebook a Twitter, získali tito prováleční influenceři od začátku ruské invaze na Ukrajinu miliony sledujících.

Stoupající počet uživatelů telegramu během války vedl k prudkému nárůstu reklamního trhu. Jak toho využili ruští váleční blogeři ke zvýšení svých příjmů, zmapoval tým britské stanice BBC, který se zabývá dezinformacemi. Jeho členové předstírali, že jsou majitelé hotelů, kteří mají zájem zveřejňovat reklamy na kanálech influencerů.

Mezi oslovenými byl i Alexandr Koc, válečný dopisovatel provládních novin Komsomolskaja pravda s více než 600 tisíci sledujícími na osobním telegramovém kanálu, nebo Semjon Pegov, známý jako WarGonzo, který má více než 1,3 milionu sledujících.

Koc na poptávku po reklamě odpověděl, že příspěvek na jeho kanálu by stál 48 až 70 tisíc rublů (zhruba 12 až 19 tisíc korun) v závislosti na tom, jak dlouho by reklama zůstala v horní části jeho kanálu. WarGonzo chtěl za příspěvek v přepočtu více než 40 tisíc korun.

Foto: Kremlin.ru/video, Seznam Zprávy

Ruský válečný bloger Semjon Pegov, který publikuje pod projektovým názvem WarGonzo.

Tyto částky naznačují, že nejsledovanější ruští váleční blogeři vydělávají za den více, než je průměrná ruská měsíční mzda (v přepočtu kolem 16 tisíc korun). Platí totiž, že jejich telegramové kanály zveřejňují aspoň jednu reklamu denně.

Další masově sledovaný kanál Grey Zone, který má blízko k žoldnéřské Vagnerově skupině, nabídl investigativcům z BBC přes reklamního agenta za příspěvek cenu více než 7000 korun. Za reklamu na kanálu Alexandra Simonova, korespondenta webu Ria Fan založeného nedávno zesnulým šéfem vagnerovců Jevgenijem Prigožinem, byl požadován ekvivalent zhruba 5000 korun.

Britská stanice se pokusila prominentní válečné blogery vyzpovídat, s rozhovorem ale souhlasil pouze Alexandr Koc.

V interview, ve kterém hovořil z okupovaného ukrajinského města Bachmut, se Koc označil za reportéra v informační válce. Připustil, že ruská propaganda částečně závisí na lidech jako on.

Váleční štváči, kteří si říkají zpravodajové

Maxim Fomin alias Vladlen Tatarskij patřil do skupiny „vojenkorů“, ruských válečných korespondentů, které spojuje aktivní podpora války proti Ukrajině.

„Ministerstvo obrany nás často naslouchá a my máme přímý kanál, jak jim soukromě sdělovat informace. Všechno je to v zákulisí a já to tak dělám,“ řekl Koc.

Rostoucímu trhu s materiály blogerů pomáhá neustálý proud exkluzivních videí z bojových akcí. Tyto záběry přitahují rozmanité publikum, od ruských podporovatelů války až po západní a ukrajinské analytiky, kteří se snaží pochopit, co se skutečně děje v ruských zákopech.

Některá videa zveřejněná válečnými blogery jsou však podle BBC falešná.

Například loni v březnu zveřejnili prominentní influenceři včetně Alexandra Koce video z palubní kamery, které mělo zachycovat dva ukrajinské vojáky, jak zastavují auto se ženou a malým dítětem.

Ozbrojenci na snímku ženě nadávají, že je „prase“ kvůli tomu, že mluví rusky, a vyhrožují jí. Podle blogerů bylo video dokonalým příkladem toho, jak Ukrajina zacházela s civilisty.

Podle geolokační analýzy týmu BBC pro odhalování dezinformací však toto video pocházelo z oblasti Makiivky, města nedaleko Doněcka, tedy části Ukrajiny, která je okupována proruskými silami od roku 2014. Je vyloučeno, že by na tomto okupovaném území mohl operovat uniformovaný ukrajinský voják.

Na některé mladé lidi podobná videa zřejmě fungují. Na jednom snímku mobilizovaný Rus říká, že se vydal do náborového centra po zhlédnutí řady videí od Vladlena Tatarského, jednoho z nejaktivnějších blogerů. Tatarskij byl zabit v dubnu 2023 na setkání se svými fanoušky.

Foto: Kremlin.ru/video, Seznam Zprávy

Ruský prezident Vladimir Putin na červnovém setkání s válečnými blogery a zpravodaji v Kremlu.

Jiný Rus, který se dobrovolně přihlásil do boje na Ukrajině, řekl jednomu blogerovi, že tak učinil poté, co zhlédl mnoho zpráv na kanálu WarGonzo. „Sleduji všechny vojenské zprávy a analýzy na Telegramu,“ řekl.

Vedení Telegramu se brání tím, že je poslední platformou, přes kterou mají Rusové přístup k nezávislým médiím, zachází prý se všemi stejně. Podle mluvčího Telegram respektuje mezinárodní sankce a zablokoval ruská státní média v případech, „kde to zákony zakazují“.

Status válečných blogerů v Rusku stoupl poté, co je prezident Vladimir Putin veřejně ocenil. Alexandra Koce dokonce jmenoval do prezidentské rady pro lidská práva a Pegova a několik dalších blogerů začlenil do pracovní skupiny pro mobilizaci. V červnu Putin strávil s proválečnými influencery a reportéry státních médií dvě hodiny v Kremlu.

Reklama

Doporučované