Článek
Polské drůbeží maso se vrátí na čínské stoly, oznámil jako důležitý výsledek schůzky se svým čínským protějškem polský ministr zahraničních věcí Radosław Sikorski.
Čínský ministr Wang I ale v pondělí nedorazil do Varšavy kvůli polským kuřatům. Za cestou stojí obchodní zájmy i ruská válka na Ukrajině. Termín se shoduje i s aktuálním polským uzavřením hranic s Běloruskem.
Varšava ke kroku přistoupila minulý týden kvůli rusko-běloruským vojenským manévrům Západ 2025. Polský ministr vnitra Marcin Kierwiński ve čtvrtek v té souvislosti prohlásil, že pohraničníci ve středu zaznamenali „zvýšenou aktivitu běloruských a ruských dronů, které se pokoušely překročit polský vzdušný prostor“.
„Hranice s Běloruskem se otevře teprve tehdy, až bude oblast znovu bezpečná,“ dodal bez upřesnění termínu.
Neznamená to jen uzavření hraničních přechodů pro osobní a nákladní dopravu, ale stopku také pro nákladní vlaky. A to je překvapivě silné polské eso ve vztazích s Čínou.

Uzavřená železnice na polsko-běloruské hranici.
Šéf čínské diplomacie v Polsku na návštěvě po dlouhých šesti letech – a v podstatně jiných geopolitických podmínkách ruské invaze na Ukrajině. Čína se označuje za neutrální, rusko-ukrajinskou válku ekonomicky využila k exportu do Ruska a k importu levných surovin. Moskvu diplomaticky podporuje.
Vláda ve Varšavě zas udržuje s Pekingem pragmatický vztah a vazby zkouší využít k nátlaku na režimy v Bělorusku a Rusku.
Právě byznys je ve vztazích podstatný. Polsko je pro exportního giganta Čínu velký trh, a hlavně důležitá brána do Evropské unie. Přes naše severovýchodní sousedy projíždí 90 % zboží proudícího po železnici mezi Čínou a EU.
Klíčovým bodem je přechod Brest–Małaszewicze, jenž patří k nejdůležitějším na takzvané Nové hedvábné stezce. Setkávají se tam koleje s odlišným rozchodem – postsovětským a západoevropským.
Podle čínských údajů projelo v roce 2024 z Číny do západní Evropy na 19 tisíc nákladních vlaků. Přepravily přes dva miliony kontejnerů. Hodnota zboží dosáhla téměř 30 miliard dolarů, v přepočtu asi 705 miliard korun.
Koridor sice tvoří jen 3,7 % čínsko-evropského obchodu, ale je zásadní pro populární čínské e-shopy typu Temu a Shein.
V minulosti už Peking pomohl
„Pokud jde o Małaszewicze, tedy naše překladiště zboží mezi Čínou a Evropou, v té věci nám Čínská lidová republika v minulosti pomohla a doufám, že nám znovu pomůže,“ řekl v týdnu polský ministr zahraničí Sikorski v rozhovoru pro televizi Polsat.

Projekt tzv. Nové hedvábné stezky.
Na mysli měl zřejmě už loňský tlak, který v Pekingu tlumočil tehdejší prezident Andrzej Duda. Polsko si hrozbou uzavření železničního koridoru vynutilo, aby Čína zatlačila na Lukašenka.
Režim běloruského diktátora totiž (společně s Ruskem) od roku 2021 organizuje v rámci hybridní války vůči Polsku, EU a NATO nelegální migrační trasu přes polskou východní hranici. Způsobil tím humanitární krizi i politické rozepře.
Varšava už loni v létě na překladišti Małaszewicze na 33 hodin zpomalila celní kontroly. Normálně trvá doprava po železnici asi 25 dní.
Tentokrát ale Polsko rovnou otevřelo „atomový kufřík“.
„Jestli má být hranice Polska a Běloruska průchodná, nemohou tam kočovat smečky pseudouprchlíků, které tam popostrkuje Lukašenko,“ řekl k věci ministr Sikorski.
Čína má na režimy v Minsku a Moskvě vliv, protože Rusko je po vpádu na Ukrajinu a západních sankcích závislé na dodávkách čínského zboží a technologií. Podle polského týdeníku Newsweek dal čínský ministr v Polsku najevo, že Peking povede o situaci na polských hranicích s Lukašenkem „upřímný rozhovor“.
Na obnovení tranzitu z Číny do EU má zájem i běloruský režim, protože vydělává na tranzitních poplatcích. Problémem může být Vladimir Putin, protože Lukašenko nic nepodnikne bez souhlasu vládce Kremlu usilujícího o eskalaci. To ukázal i nedávný nálet ruských dronů na Polsko.
Polské „eso“ má i rizika. Pokud s ním bude hrát moc dlouho, může o výhodu přijít. Polská železniční společnost PKP Cargo varovala, že dlouhodobé uzavření polsko-běloruské hranice povede k odklonu nákladů na jih přes Kazachstán, Kaspické a Černé moře, a dále do jižní Evropy nebo Turecka.
Zkouška cesty přes Arktidu
Peking reaguje i jinak. Server Politico napsal, že Čína začne s testem Severní mořské cesty čili námořní trasy vedoucí arktickými vodami Ruska. Tu umožňuje rychle tající arktický led, který mizí kvůli klimatickým změnám.
Lodní přeprava zboží z Asie do Evropy by se tím zkrátila téměř o polovinu. Očekává se, že trasa zkrátí dobu přepravy z Číny do severní Evropy na 18 až 20 dní, oproti 40 až 50 dnům při plavbě přes Suez nebo Mys Dobré naděje.
V sobotu má z čínského přístavu Ning-po vyplout kontejnerová loď Istanbul Bridge singapurského dopravce Sea Legend. V Arktidě ji budou doprovázet ledoborce.
Cílem je propojení čínských portů Čching-tao, Šanghaj a Ning-po s evropskými přístavy: Felixstowe ve Velké Británii, nizozemským Rotterdamem, německým Hamburkem a polským Gdaňskem. Tam má loď připlout 13. října.
„Tahle plavba je jiná. Číňané budou vyplouvat ze čtyř přístavů v Číně, proplují Arktidou a pak zamíří do Velké Británie, Rotterdamu, Hamburku a Gdaňsku. To se velmi podobá tradiční námořní obchodní trase,“ citovalo Politico Malteho Humperta, zakladatele washingtonského think tanku Arctic Institute.