Hlavní obsah

Útok na Krymský most: Rána pro ruskou hrdost, problém pro infrastrukturu

Foto: Twitterový účet @RALee85

19 kilometrů dlouhý Krymský most je neprůjezdný a značně poškozený.

Reklama

Most z Ruska na okupovaný Krym měl po jeho otevření v roce 2018 představovat symbolické propojení obou území. Moskva si od něj slibovala mimo jiné lepší zásobování a zvýšení ekonomického výkonu.

Článek

V Rusku se devatenáct kilometrů dlouhý Krymský most – někdy nazývaný též Kerčský podle průlivu, který překlenul – považuje za stavbu století. Jeho výstavbou si Moskva slibovala nejen větší příliv turistů na okupovaný poloostrov, ale především lepší zásobování a zvýšení výkonu místní ekonomiky.

Útok na něj, byť zatím není jasné, kdo za ním stojí, tak představuje problém jak pro infrastrukturu okupovaného poloostrova, tak i ránu pro hrdost Moskvy. Ta o něm dosud mluvila jako o nedobytném.

Projekt za desítky miliard

Po obsazení ukrajinského poloostrova v roce 2014 zavládl mezi ruskojazyčnými obyvateli Krymu velký optimismus, který ale postupně opadal v důsledku problémů s nedostatkem elektřiny, surovin a vody. Cesta směřující na sever na Ukrajinu zůstala zavřená a poloostrov se potýkal s velkými dopravními problémy. Spojení s ruskou pevninou obstarávaly trajekty, jejichž provoz často vázl vinou nepříznivého počasí. Pak ale Moskva představila velkolepý plán na vybudování mostu, který v roce 2018 slavnostně otevřel ruský prezident Vladimir Putin.

Kerčský (Krymský) most

Kerčský (Krymský) most je dlouhý 19 kilometrů. Začíná na Tamaňském poloostrově v ruském Krasnodarském kraji a přes ostrov Tuzla směřuje na západ přes Kerčský průliv na krymský Kerčský poloostrov. Projektovaná propustnost je 40 tisíc automobilů během 24 hodin.

Konstrukce mostu se stala pro Kreml prioritou. Začala v roce 2016 a podle oficiálních údajů po dokončení přišla celkem na 228 miliard rublů (téměř 80 miliard korun). Okupační krymská vláda zatím tvrdí, že jeho poškození po sobotním výbuchu není závažné, a ujišťuje, že brzy dojde k jeho opravě.

Záznamy z místa činu kolující po sociálních sítích nicméně ukazují, že ohořelá železniční část a do vody zřícený silniční úsek nevypovídá o tom, že by mohla být rekonstrukce otázkou dnů.

Co to tedy bude pro momentálně odtržený Krym od ruského území znamenat, tak zatím jasné není.

První omezení v Sevastopolu

První známky nervozity jsou nicméně na Krymu patrné už teď. Britská BBC uvádí, že například Moskvou dosazený guvernér krymského přístavu Sevastopol Michail Razvozajev napsal na svůj telegram, že aby bylo možné čelit „umělému humbuku“ po výbuchu, bude v regionu omezen prodej benzinu a potravin.

Co se v sobotu ráno stalo?

Železniční část Krymského mostu zachvátil v sobotu ráno požár. Jemu předcházela exploze, která byla podle svědků slyšet na kilometry.

Po hodině ale názor změnil a napsal, že prodej paliva a potravin omezený nebude. „Logistické dodávky paliva a potravin přes osvobozená území byly oficiálně potvrzeny,“ napsal. „Žádný deficit není a nebude,“ slíbil.

Podle jeho výpočtů ma město zásoby paliva na 40 dnů, cukru na 23 dnů, mouky na 27 dnů, těstovin na 29 dnů a masa v konzervě na 106 dnů, uvedl.

Omezení v Sevastopolu následně popřel i poradce krymské okupační vlády Oleg Kryuchkov. „Informace o omezení na prodej zboží na Krymu nejsou pravda,“ napsal na Telegram.

Další dopady poškozeného mostu se budou objevovat v následujících hodinách a dnech.

Rána pro ruskou hrdost

Most z Krymu do Ruska představuje i symbolickou hodnotu. Moskva se totiž po anexi Krymu v roce 2014 zavázala, že ho propojí s Ruskou federací. Předchozí diskuze o možné výstavbě mostu, které probíhaly celé století, se nikdy ve skutečnosti neproměnily. To chtěl prezident Putin změnit. Neobešlo se to ale bez technických výzev. Problémy například při výstavbě způsobily metrové nánosy bahna na dně moře.

Ukrajinská strana spekulovala o možném útoku na „stavbu století“ již dříve. V srpnu to například naznačil poradce prezidenta Volodymyra Zelenského Michail Podoljak.

„Most je nelegální objekt. Povolení k výstavbě z Ukrajiny nedostal…Poškozuje životní prostředí ostrova, a proto musí být zničený. Není důležité jak – dobrovolně, nebo ne,“ napsal tehdy na twitter.

Útok? Vyloučeno

V posledních týdnech se vojenská doprava směrem z Ruska na okupovaný Krym přes most zintenzivnila. Právě tudy totiž ruská armáda posílala tanky a dělostřelecké vybavení na přední linii v Chersonské oblasti, uvádí americký deník The New York Times. Možný útok na něj Rusové dlouhodobě odmítali.

„Blafují. Chtějí si těmi výroky zvednout morálku a náladu. Mohou se o útok pokusit, ale na most se nedostanou,“ citovala před časem ruská státní agentura TASS krymského senátora Sergeje Cekova. „Most maximálně chráníme, a to odevšad. Ze vzduchu, zpod vody, ze země. Ochrana mostu teď ještě posiluje,“ řekl dále.

Reklama

Související témata:

Doporučované