Slovenského krasobruslaře Ondreje Nepelu v chystaném filmu ztvární Adam Kubala. S kolegy jej představil na karlovarském festivalu.
aktualizováno •
Karlovarský festival vstoupil do pátého dne. Režisér Dužan Duong uvedl první český vietnamský film, došlo také na představení portrétu slovenského krasobruslaře Ondreje Nepely. Dění sledujeme online.
Součástí karlovarského festivalu je také doprovodný program včetně koncertů, které se každý večer konají v Mattoni Life Baru u Vřídla. V úterý večer tu vystoupila kapela Bert & Friends. Ve středu zde návštěvníci uslyší zpěvačku Pam Rabbit a hvězdu Calina, ve čtvrtek Pokáče a jako poslední v pátek Ewu Farnou.
Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy
Kapela Bert & Friends už vyhrála třeba cenu Anděl pro videoklip roku.
Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy
V popředí je frontman skupiny Albert Romanutti.
19:17
Film připomene zapomenutého krasobruslaře Nepelu
Když v 70. letech minulého století emigroval, slovenského krasobruslaře Ondreje Nepelu komunistický režim de facto vymazal z paměti. „Proto je dnes téměř zapomenutý. Uvědomil jsem si, že by stálo za to jeho příběh připomenout,“ popisuje režisér a scenárista Jakub Červenka, proč se rozhodl o něm natočit film. V úterý jej představil na karlovarském festivalu.
Snímek nazvaný jednoduše Nepela začnou kina promítat v únoru 2026. Zachycuje kritických několik desítek hodin před mistrovstvím světa v Bratislavě roku 1973, které Nepela potřetí za sebou vyhrál, a vrcholí finálovou jízdou. Protagonista následně odešel do zámoří. Zemřel roku 1989 v tehdejším západním Německu na následky nákazy virem HIV, bylo mu pouhých 38 let. Nepela se tak stal jedním z prvních známých sportovců, kteří podlehli AIDS. Média v Československu příčinu jeho smrti tabuizovala, stejně jako zamlčovala jeho homosexuální orientaci.
Ve filmu bratislavského rodáka ztvární Adam Kubala. Jeho trenérku Hildu Múdrou hraje Jana Nagyová Pulm, známá jako Arabela ze stejnojmenného seriálu. „Nejkrásnější bylo, když přišla kostymérka a přinesla originální oblečení zapůjčené rodinou paní Múdré. Dívala jsem se na ty kostýmy a opakovala jsem, že to není možné, padesát let staré kostýmy. Když jsem si je oblékla, měla jsem husí kůži,“ řekla Nagyová.
Kubala zase popsal, jak při castingu na roli Nepely zalhal, že umí bruslit. Štáb to však hned odhalil. „Potom následovala skoro dvouletá příprava, kdy jsem se učil bruslit. Absolvoval jsem i silovou a baletní průpravu,“ dodal slovenský herec.
Foto: Profimedia.cz
Ondreje Nepelu hraje Adam Kubala.
Foto: Profimedia.cz
Film ve Varech představili scenáristka Nina Morgensteinová, herečka Jana Nagyová a představitel hlavní role Adam Kubala.
18:54
„Sundejte si nohy a jde se makat“
Na pozadí mistrovství světa v parahokeji, které se roku 2019 konalo v Ostravě, se odehrává film Neporazitelní. Režisér Dan Pánek jej toto úterý představil na karlovarském festivalu. V novince účinkují známí herci Ivan Trojan, Hynek Čermák, Lenka Vlasáková, Natalia Germani, Vanda Hybnerová nebo hollywoodská hvězda Til Schweiger, známý jako Stiglitz z Hanebných panchartů.
V rodinném snímku ze sportovního prostředí, který kina uvedou 20. listopadu, se objeví také skuteční parahokejisté. „Museli jsme začít tím, že jsme seznámili hlavní herecké obsazení s parahokejovým národním týmem. Takže jsme se dva tři měsíce scházeli na jejich trénincích a chtěl jsem, aby kluci tak volně mezi národní tým zapluli,“ popisuje Pánek.
Jeho předešlý snímek Děti Nagana se věnoval mládežnickému hokeji. „Neporazitelní nejsou o sportu, je to film o síle vůle a překonávání sami sebe a druhých šancích,“ srovnává Pánek. Na karlovarském festivalu ocitoval také hlášku z šatny parahokejistů „pánové, sundejte si nohy a jde se makat“. Podle producenta příběh vypráví o lidech, kteří se nevzdali a dokázali najít znovu chuť do života.
Foto: Falcon
Ivan Trojan a Hynek Čermák v chystaném filmu Neporazitelní.
14:50
Kritický pohled na českou vietnamskou komunitu
„Nechci machrovat, ale tolik Vietnamců v Thermalu ještě nebylo,“ zvolal na pódiu velkého sálu Thermalu režisér Dužan Duong. Se skoro třemi desítkami členů štábu sem v úterý odpoledne přišel uvést světovou premiéru snímku Letní škola, 2001. Umělecký ředitel festivalu Karel Och ho označil za „první český viet-film“.
Celovečerní debut hanojského rodáka Duonga vypráví o sedmnáctiletém Kienovi, který se po deseti letech ve Vietnamu vrací do tržnice v Chebu. Čekají ho odcizený otec, ustaraná matka a mladší bratr, jenž sourozenci nic nedaruje. Mezi nažehlováním Pokémonů na trička, drilováním češtiny a randěním u jezera postupně vyplouvá na povrch tajemství, které převrátí život v tržnici vzhůru nohama.
Podle uměleckého ředitele festivalu pojednává film o hledání identity a mezigeneračních konfliktech mezi českými Vietnamci. „Kritickým okem nahlíží na paradox mezi faktem, že vietnamská komunita klade důraz na rodinné vztahy, ale zároveň tráví veškerý čas hromaděním materiálních statků, které zabraňuje se právě těm rodinným vztahům věnovat,“ prohlásil na premiéře Karel Och. Film lze na festivalu vidět ještě třikrát, kina ho začnou promítat 24. července.
Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy
Režisér Dužan Duong ukázal divákům trička s anglickým názvem filmu, která si mohou koupit.
Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy
Delegace k filmu Letní škola, 2001.
12:33
Film o Duchoňovi je místy velmi sugestivní podívaná
Karol Duchoň byl talent i muž plný běsů. Jeho život na hraně s vydatnou podporou alkoholu sugestivně zachycuje dobové drama režiséra Petera Bebjaka, které v těchto dnech soutěží na karlovarském festivalu. Film Duchoň o slovenském zpěvákovi je díky silnému výkonu Vladislava Plevčíka v hlavní roli místy velmi sugestivní podívanou, hodnotí kritik Tomáš Stejskal. Přečtěte si recenzi.
Kritik: Zažil jsem nejbolestivější projekci letošních Varů
Jsou projekce, které bolí, přiznává filmový kritik Seznam Zpráv Tomáš Stejskal, který se byl podívat na novinku Jimmy Jaguár od maďarského režiséra Benedeka Fliegaufa, nejzvučnějšího účastníka letošní karlovarské soutěže.
Umělec známější jako Bence Fliegauf patřil k nejnadějnějším evropským tvůrcům. „Bývalý narkoman vtělil své osobní prožitky do hypnotického, syrového dramatu Dealer z roku 2004. Jeho následná Mléčná dráha byla uhrančivým kontemplativním experimentem, ekvivalentem ambientní hudby v kinematografii. A za drama Je to jen vítr z roku 2012, zachycující jeden den ze života romské rodiny, získal hlavní cenu na Berlinale. Šlo o pozoruhodnou variaci na estetiku mistrů filmového realismu jako bratří Jean-Pierra a Luca Dardenneových, obohacenou pro Fliegaufa typickými lyrickými prvky,“ shrnuje novinář.
Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary
Režisér do filmu opět obsadil herečku Lillu Kizlinger, se kterou už spolupracoval.
O to smutnější je podle něj pohled na režisérovu novinku. „Jimmy Jaguár je takzvaný mockument, tedy falešný dokument o jakési sektě a hlavně démonovi, podle nějž se snímek jmenuje. Fliegauf si chce pohrávat s tím, co je dnes v dokumentaristice nejvíc trendy, se žánrem true crime. Jeho film je antitezí diváckých, chytlavých a často senzacechtivých dokumentů z Netflixu či spřízněných platforem,“ vysvětluje recenzent.
Po většinu času však divák sleduje apatické lidi, jak dlouze mluví do kamery. Ta místo ostrého tempa a rychlého střihu vytrvale prodlévá u protagonistů, pak je náhle opouští a odmítá se více věnovat tomu, jak spolu věci souvisí.
„Fliegauf stále umí natočit pozoruhodný všední záběr, kde se krása mísí s ošklivostí. Některé momenty, třeba když sledujeme psy a kočky ve zdevastovaných vybydlených zákoutích, jako by vypadly z některého jeho lepšího filmu. Jenže jako celek je Jimmy Jaguár úmorný zážitek,“ líčí kritik.
V potaz vzal i možnost, že to umělec udělal naschvál, aby sabotoval očekávanou diváckou zkušenost všem, kdo by čekali další skandální případ z produkce Netflixu. „Jenže Fliegauf toto radikálně apatické dílo zjevně myslí dost upřímně, opravdu chce ve filmu honit démona a vyrovnávat se s vnitřními běsy. Na diváka se ten boj ale nepřenáší,“ líčí Stejskal.
Po takřka dvou hodinách bezcílného meandrování se objeví scéna, která má být definitivní obžalobou některých společenských problémů současného Maďarska. „Přichází pozdě, je až příliš doslovná a rozpaky nad dosud nejbolestivější projekcí letošního festivalu nezažene,“ uzavírá kritik.
Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary
Film Jimmy Jaguár diváky zklame, varuje kritik.
7:37
Kulínského kauza byla český předvoj #MeToo, říká režisér
Sbormistr režiséra Ondřeje Provazníka uchvátil karlovarský festival. Provazník v podcastu Kulturák mimo jiné uvažuje, proč tolik lidí stálo na straně Bohumila Kulínského, odsouzeného za zneužívání nezletilých dívek na 5,5 roku vězení.
„Člověk v takovém kolektivu zažije spoustu neuvěřitelných příhod, krásné věci, které se mu přihodí ve formativním věku. Do velké míry se to pojí s jeho identitou. Pro mladého člověka je to poměrně velká jízda. Je součástí elity. Tohle zahodit, pošlapat, říct si, že to celé byla špína a podvod, je složité, protože část toho příběhu pro některé sboristky opravdu byla dobrá,“ myslí si Provazník. Poslechněte si celý podcast.
• Slovenská filmařka Katarína Gramatová v 11 hodin uvede nový film Nahoře nebe, v dolině já.
• Ve 14 hodin má premiéru celovečerní debut Dužana Duonga nazvaný Letní škola, 2001, který pohlíží do české vietnamské komunity na přelomu tisíciletí.
• Herci Adam Kubala a Jana Nagyová přivezou v 15 hodin ukázku z filmu o československém krasobruslaři Ondreji Nepelovi.
• V hlavní soutěži bude od 17 hodin slavnostně uvedeno americké Od základu o zasmušilém introvertovi, jemuž shoří ranč.
• V karlovarském Mattoni Life Baru začne v 18 hodin koncert kapely Bert & Friends.
• Ve 20 hodin následuje slavnostní premiéra španělského soutěžního filmu Až se z řeky stane moře.
18:51
Co nám řekla Dakota Johnson
„Máte to tu jako v pohádce,“ rozplývala se americká herečka Dakota Johnson při návštěvě Karlových Varů. Redaktor Seznam Zpráv Jonáš Zbořil s ní mluvil nejenom o filmech Splitsville a Dokonalá shoda, které na festival přivezla.
„Hned po příletu jsme chtěli vyrazit na vyhlídku, ale nevyšlo to. Tak jsem zašla do posilovny. V sobotu večer jsem pak ochutnala absint. Jen doušek. Pálil mě z něj nos,“ řekla mimo jiné hvězda erotické trilogie Padesát odstínů.
Film Duchoň slovenského režiséra Petera Bebjaka, který tvůrci představili toto pondělí, dojal a roztleskal publikum ve velkém sále hotelu Thermal. Skandovaný potlesk zněl dlouho do rytmu závěrečné písně.
„Pro tvůrce je to vždy zadostiučinění, protože málokdy má možnost být konfrontovaný přímo s diváky v tom samém sále. A když vidí takovou odezvu, musí být jenom rád,“ reagoval Bebjak.
Snímek připomíná slovenskou popovou hvězdu Karola Duchoně, který žil v letech 1950 až 1985. Zpěváka, jehož krátkou kariéru poznamenal boj s alkoholem, ztvárnil Vladislav Plevčík. Karla Gotta hraje Vojtěch Kotek. Česká kina novinku uvedou 7. srpna.
Foto: Profimedia.cz
Delegace k filmu Duchoň.
17:44
Irská rapová sonda do života na periferii
Dospívající Christy je po rvačce vyhozen z domova pro mladistvé. Než najde nové bydliště, uchyluje se k bratrovi, jeho přítelkyni a malému dítěti do drsnější části irského Corku.
Irský režisér Brendan Canty přivezl na karlovarský festival film Christy, který měl letos světovou premiéru na Berlinale. Publikum zajímalo především to, jak ve svém celovečerním debutu pracoval s mladými herci a neherci, kteří do snímku vnášejí autenticitu. „Kamarád provozuje lekce hip hopu. Zjistili jsme, že děti, co rapují, jsou zároveň vynikající herci. Měli jsme s nimi různé workshopy, do scénáře jsme propsali jejich zážitky a nápady. Film byl díky nim částečně improvizovaný,“ odpověděl Canty. „Ty děti jsou neuvěřitelně sebejisté, navíc se výborně učí text. Jsme jako rodina,“ dodal.
Trailer z filmu ChristyVideo: Wildcard Distribution
Christy označil za film pro mladé, avšak s univerzálním poselstvím. „I když se nebráním vykreslit negativa dané oblasti, chtěl jsem u veřejností špatně nahlížených komunit vyzdvihnout pozitivní aspekty, naději a ukázat, jak skvělí lidé tam žijí,“ uzavřel režisér.
Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary
Režisér filmu Brendan Canty.
16:14
Agnieszka Holland zveřejnila trailer z filmu o Franzi Kafkovi
Přestože 100. výročí jeho úmrtí si svět připomněl už vloni, až letos do kin zamíří film Agnieszky Holland o spisovateli Franzi Kafkovi. V pondělí odpoledne z něj polská režisérka představila první trailer na karlovarském festivalu.
„Franz Kafka se jako člověk velmi podobá dnešní generaci. Na jedné straně ty jeho různé strachy, tiky, úzkosti, vztah k vlastnímu tělu, k budoucnosti, to všechno ho dělá velmi moderním a pak i fakt, že sám komunikoval raději písemně než osobně,“ řekla filmařka, která kdysi studovala na pražské FAMU a později byla třikrát nominovaná na Oscara. Čeští diváci ji znají díky minisérii Hořící keř nebo filmu Šarlatán.
Hlavní roli německy píšícího pražského spisovatele v novince ztvárnil německý herec Idan Weiss. Novinářku Milenu Jesenskou hraje Jenovéfa Boková, zatímco Ivan Trojan zosobnil Kafkova strýce Siegfrieda Löwyho. „V Čechách se všechno kazí nějak rychleji,“ prohlašuje v traileru. V novince dále účinkují Josef Trojan, Jan Budař, Emma Smetana nebo Karel Dobrý. Film Kafka bude mít premiéru 25. září.
Trailer z filmu KafkaVideo: Marlene Film Production
14:03
Tomáš Stejskal doporučuje americkou komedii
Vánoce letos pro Cliffa nezačaly dobře. Když přijde do domu rodičů své snoubenky, vrazí do dveří, ulomí si kus stoličky a místo ke slavnostní hostině míří k zubaři. Tedy k zubařce. Jediné, které se v tento den dovolal.
Filmový redaktor Seznam Zpráv Tomáš Stejskal na karlovarském festivalu viděl hořkou komedii The Baltimorons amerického režiséra Jay Duplasse. Podle kritika už v ordinaci naplno využívá komediální talent Michaela Strassnera, který hraje posmutnělého hromotluka Cliffa.
„Už půl roku je střízlivý, od té doby, co se pokusil o sebevraždu, od níž ho zachránil jen fakt, že pasek neudržel váhu jeho těla. Ve filmu Cliff pod účinky rajského plynu začíná lehce flirtovat s postarší zubařkou Didi v podání Liz Larsen. To ještě oba netuší, že spolu stráví mnohem delší čas než ten potřebný pro lékařský zákrok,“ popisuje novinář.
Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary
Michael Strassner hraje posmutnělého hromotluka Cliffa.
Jay Duplass natočil lehkou vánoční romanci, jejíž hrdinové propadají náhlým impulzům. Právě rozhodnutí žít na pár hodin čistě přítomností otevře prostor pro to, aby vyřešili traumata a bolesti. Cliff má strach, že už nikdy nebude moci vystoupit jako stand-up komik, že to za střízliva nezvládne. Didi trápí, že dcera tráví svátky s otcem a jeho novou, o dost mladší manželkou.
„The Baltimorons se odvíjejí s podobnou spontánní energií jako improvizované skečové show, jimž se Cliff věnoval a na které s Didi nakonec zamíří. V záplavě těžkých festivalových dramat je to přesně ten snímek, pro nějž se hodí přízvisko odpočinkový. Přitom se nebojí těžkých témat a dovede o nich mluvit s potřebným nadhledem, aniž by hořkost a bolest v pozadí jakkoli zlehčoval,“ uzavírá Tomáš Stejskal.
Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary
Film The Baltimorons na festivalu uvedl představitel hlavní role Michael Strassner.
13:14
Na festivalu přibylo možností, jak platit kartou
Na karlovarském festivalu je letos podstatně snadnější zaplatit za občerstvení platební kartou, hlásí agentura ČTK. Vloni si na tento problém stěžovali návštěvníci na sociálních sítích.
Například občerstvení pod hotelem Thermal přijímalo platby jen v hotovosti, letos už disponuje i terminály. Naproti položený stan Pilsner Urquell dokonce umožňuje jen transakce kartou. Platby v hotovosti zůstávají jako jedinou možností hlavně u malých stánků, například se zmrzlinou.
12:37
Cenu dostaly scénáře o české Vietnamce i malíři Brandlovi
Od baroka po současnost se odehrává pětice scénářů, které na karlovarském festivalu ocenila Filmová nadace. Šest autorů vybraných ze 129 žadatelů si dohromady rozdělí 800 tisíc korun.
• V hlavní kategorii si cenu odnášejí Diana Cam Van Nguyen a Milada Těšitelová jako spoluautorky příběhu nazvaného Mezi světy. Točí se okolo pětadvacetileté Mai pocházející z druhé generace českých Vietnamců.
• V hlavní kategorii uspěla i Lucie Vaňková s dramatem Vysvěcená o ženě, která byla v 70. letech minulého století tajně vysvěcena na kněze.
• Ocenění si vysloužila rovněž Maja Benc za scénář Kámen v botě, dramatický obraz ze života srbské architektky žijící v Praze.
• Viktor Labský dostane příspěvek na Temnosvit o slavném českém barokním malíři a bohémovi Petru Brandlovi.
• V kategorii Hvězda zítřka pro autory do věku 33 let pak bodoval Matěj Soulek za scénář Je to hřích. Vypráví o důsledcích pochybného večírku katolických duchovních na polsko-českém pomezí.
Vítěze vybral výbor ve složení Ivo Mathé, Ivo Trajkov, Kristián Suda a Zuzana Kopečková. Za dvě desetiletí její existence Filmová nadace, kterou podporuje firma Innogy, rozdělila mezi scenáristy téměř 15 milionů korun.
Podle oceněného scénáře nedávno vznikl například Karavan režisérky Zuzana Kirchnerové, který letos reprezentoval Česko v Cannes a nyní je k vidění ve Varech.
11:22
Projekce na zdi pivotéky
Někdy se to nejlepší odehrává na nenápadných místech, vzkazuje z karlovarského festivalu filmový kritik Seznam Zpráv Tomáš Stejskal. Český animátor Jan Saska zde svůj nejnovější krátkometrážní počin Hurikán promítl mimo lesk oficiálních kinosálů, na drobnou zeď místní pivotéky Beer & Láska. Jak poznamenala producentka Kamila Dohnalová: „Náš film objel spoustu festivalů, získal hodně cen, především těch diváckých, ale ještě nikdy jsme ho nepromítali v pivotéce.“
Přitom právě tam tahle žižkovská romance o chlapíkovi s hlavou prasete, který se snaží sehnat náhradu za vypitý sud, patří. Jan Saska natočil snímek plný nostalgie po starých zaplivaných lokálech, ale také křehké dílo, které na podobné vymírající prostředí hledí kriticky. A nechává publikum na pochybách.
Po velkých plátnech slavných festivalů, jako je francouzské Annecy, se tak dílo plné detailních záběrů na plnící se sklenice a čerstvě naražené sudy dostalo do míst, kde ho mohli ocenit jak lokální štamgasti, tak festivaloví návštěvníci. A potvrdilo se, že jde o snímek, kde se toho sice moc nenamluví, ale komunikovat dokáže s každým.
Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary
Producentka Kamila Dohnalová a režisér Jan Saska.
11:19
Sbormistr měl premiéru v soutěži
K nejočekávanějším filmům letošního ročníku festivalu patří české drama Sbormistr inspirované kauzou sexuálního zneužívání v pěveckém sboru Bambini di Praga. Včerejší světovou premiéru snímku, který se účastní hlavní soutěže, zachytila fotografka Seznam Zpráv Renata Matějková. Sbormistra začnou kina po celé republice promítat ve čtvrtek.
Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy
Zleva režisér Ondřej Provazník, herci Maya Kintera, Kateřina Falbrová a Juraj Loj plus producent Jiří Konečný.
Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy
Režisér Ondřej Provazník.
Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy
Herečka Kateřina Falbrová.
11:12
V porotě si člověk připadá jako v lázních, říká Mádl
Jako porotce je ve Varech letos Jiří Mádl. V roce 2008 zde převzal Křišťálový glóbus za herecký výkon ve filmu Děti noci, vloni tu uvedl světovou premiéru svých Vln. „Je o nás skvěle postaráno. Loni to kolem Vln bylo šílené, i když samozřejmě také krásné. V porotě si člověk připadá jako v lázních,“ říká herec a režisér.
Coby hodnotitel zhlédne dva filmy denně. „Uděláme si nějaké poznámky a pak si o filmech povídáme. Nakonec je potřeba vybrat laureáty, kteří získají cenu. Základní pravidlo je, že o filmech nesmíme s nikým před vyhlášením mluvit,“ popisuje.
Na festivalu letos také představil film Džob, jímž se režisér Tomáš Vorel po letech vrací k osudu hrdinů snímků Gympl a Vejška. Jednoho z nich opět hraje Mádl. „Jak napovídá název, kluci se dostali do pracovního procesu, ale pořád milují sprejerství. Jako adrenalin i umění. Ale když je člověk starší, jde to trochu hůř, nejde to tak ruku v ruce s rodinným a korporátním životem,“ přibližuje Mádl. Film bude mít premiéru 31. července.
Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy
Jiří Mádl na červeném koberci.
10:35
Jaký je íránský vítěz z Cannes
Karlovarský festival včera uvedl Drobnou nehodu, vítězný snímek z Cannes. Novinka režiséra Džafara Panahího není tak elegantní jako vrcholné íránské drama Rozchod Nádera a Simin. Opět ale dokazuje, že tamní tvůrci dovedou uhranout s minimem prostředků. Přečtěte si recenzi.