Hlavní obsah

Vulgární hudba na pracovišti je obtěžování, rozhodl soud v USA. Hrál Eminem

Foto: Kathy Hutchins, Shutterstock.com

Rapper Eminem.

Reklama

Soud v USA rozhodl, že pouštění hudby s mizogynním textem na pracovišti je sexuální obtěžování, a porušuje tak tamní zákony. Žaloba zmiňovala například skladby od rappera Eminema.

Článek

Pokud na pracovišti hraje hudba, která je urážlivá vůči ženám nebo je na základě jejich pohlaví ponižuje, jde o sexuální obtěžování, rozhodl odvolací soud v San Franciscu. Na případ upozornil deník The Washington Post.

Soud reagoval na žalobu osmi zaměstnanců proti firmě S&S Activewear z Nevady, která ve svých skladech pouštěla skladby o násilném chování vůči ženám nebo je popisovala v explicitních sexuálních scénách.

V žalobě je zmíněna například píseň rappera Eminema „Stan“ z roku 2000, která podle nich zobrazuje extrémní násilí na ženách. Zde je krátká ukázka ze zmiňované skladby:

Koukej, Slime - Drž hubu d*vko, pokouším se mluvit!

Hej, Slime, to je moje holka, co křičí v kufru.

Ale nepodřízl jsem jí krk, jenom jsem ji svázal, vidíš, nejsem jako ty.

Protože když se dusí, bude trpět víc a pak stejně chcípne.

Mezi dalšími přehrávanými písněmi byla rapová skladba popisující vraždu ženy a další popisující smrt mladé dívky v důsledku sexuálního násilí, poznamenal deník The Telegraph. Vedení S&S Activewear sice často dostávalo kvůli volbě hudby stížnosti, vždy ale tvrdilo, že jde o „motivační“ písně.

Soud nižší instance žalobu nejprve zamítl s tím, že hudba nepředstavuje diskriminaci, protože uráží jak muže, tak ženy. Toto rozhodnutí však zrušil americký odvolací soud, který rozhodl, že případ by měl pokračovat.

„Obtěžování, ať už zvukové nebo vizuální, nemusí být přímo zaměřeno na žalobce, aby znečistilo pracoviště. Zaměstnavatel nemůže zajistit bezpečné pracovní prostředí, když přijímá netolerovatelné a obtěžující chování, které prostupuje pracovištěm,“ napsala soudkyně Mary Margaret McKeownová.

Zakořeněné předsudky vůči ženám

Předsudky vůči ženám jsou ve společnosti stejně zakořeněné jako před deseti lety, uvádí červnová zpráva OSN. V závěrech se píše, že 9 z 10 lidí má vůči ženám zaujaté názory. A týká se to i vyspělých zemí.

Podle amerických zákonů musí zaměstnavatelé chránit zaměstnance před diskriminací na základě náboženství, rasy, národnosti nebo pohlaví. Podle americké Komise pro rovné pracovní příležitosti je sexuální obtěžování nezákonné, „pokud je tak časté nebo závažné, že vytváří nepřátelské nebo urážlivé pracovní prostředí“.

Mark Mausert, který u soudu zaměstnance zastupoval, řekl deníku The Washington Post: „Už samotné přehrávání těchto písní je formou značného obtěžování. Je to implicitní výzva k tomu, aby se lidé chovali agresivně, protože dovolujete, aby se mizogynie a násilí hlasitě vysílaly.“

Písně, které popisovaly sexuální násilí na ženách, mohly být obzvláště nepříjemné pro zaměstnance, kteří sami zažili sexuální násilí, uvedl Mausert.

Mizogynní texty se objevují napříč žánry, tvrdí odbornice

Rozhodnutím soudu se otázka potenciálního obtěžování skrze hudbu dostává na neprobádané právní území. Pokud mohou být texty písní považovány za obtěžující, může výběr hudby z několika žánrů čelit větší kontrole na pracovišti, upozornila expertka na genderové předsudky Kim Elsesserová v článku pro magazín Forbes.

Charis Kubrinová, odbornice na rap a profesorka na Kalifornské univerzitě v Irvine, pro časopis popsala, že koncem 90. let minulého století měla mizogynní texty asi každá pátá rapová skladba. Nicméně urážky vůči ženám se podle ní objevují i v jiných žánrech.

„Country hudba, rockové texty, všechny různé hudební žánry mají docela mizogynní témata,“ vysvětluje. Oblíbené služby pro streamování hudby nicméně nově umožňují uživatelům filtrovat explicitní obsah, čímž se eliminuje mnoho skladeb, které by mohly ženy urážet skrze sprostá označení. Možnost filtrovat mizogynní témata však neexistuje.

Na základě svého výzkumu Kubrinová vytipovala několik rapových témat, která zobrazují ženy hanlivým způsobem, včetně jejich sexuálního objektivizování. „Ženy jsou tu v podstatě proto, aby mužům poskytovaly sexuální potěšení,“ vysvětlila častý rapový stereotyp Kubrinová.

Co je sexuální obtěžování

Sexuální obtěžování je jakákoliv forma nevyžádaného verbálního, neverbálního nebo fyzického jednání sexuální povahy, jehož cílem nebo důsledkem je zásah do důstojnosti člověka, obzvlášť když vytváří zastrašující, nepřátelské, ponižující, pokořující nebo urážlivé prostředí. Pod pojem sexuální obtěžování můžeme zařadit sexuální nátlak, nežádoucí sexuální pozornost a sexistické chování (uplatňování genderových stereotypů). Na akademické půdě k němu může docházet mezi studujícími navzájem, mezi vyučujícími, ze strany vyučujících vůči studujícím nebo ze strany studujících vůči vyučujícím.

Ve vysokoškolském prostředí může mít různé podoby, jako například:

  • nevyžádané opakované sexuální návrhy,
  • vynucování sexuálního chování za protihodnotu (např. lepší podmínky u zkoušky),
  • nevhodné komentáře vůči jednotlivci nebo skupině na základě pohlaví, genderu nebo sexuality,
  • nevyžádané e-maily, fotografie nebo zprávy sexuální povahy,
  • nevhodné vtipy o sexu a obscénní gesta,
  • odhalování prsou, hýždí nebo genitálií na veřejnosti,
  • znásilnění či pokus o něj,
  • nevyžádané dotyky.

Zdroj: muni.cz

Mezi častá témata rapu patří násilí na ženách, nedůvěra k ženám či naznačování, že jsou méně inteligentní. To vše je problematické a nežádoucí pro ženy, které se snaží v práci prosadit, píše Elsesserová.

Kubrinová pak zdůrazňuje, že tato témata se netýkají výhradně rapu. Jako příklad uvádí skladbu „Under My Thumb“ od skupiny The Rolling Stones. Mick Jagger v ní zpívá o získání kontroly nad ženou a přirovnává tento proces k výcviku domácího mazlíčka.

Kritika se snesla i na popový singl Robina Thickeho „Blurred Lines“ za banalizování sexuálního násilí, zatímco obsazoval první příčky hitparád.

Reklama

Doporučované