Hlavní obsah

Zalando v Česku startuje módní bazar. Obnošené je trendy

Foto: Zalando

Zalando spustilo v Česku bazar. Má ambice být největším prodejcem módy z druhé ruky v Evropě.

Reklama

Průbojný německý e-shop s módou Zalando spouští po Evropě bazary s oblečením. Second-hand rozběhne i v Česku. Do prodeje oblečení z druhé ruky se pouštějí i jiní prodejci.

Článek

Internetový obchodník Zalando rozšíří do Česka svou novou kategorii obnošené módy zvanou Pre-owned. Zákazníkům umožní na webu prodávat nepotřebné oblečení s výjimkou ponožek, spodního prádla nebo oděvů v horší kvalitě. Lidé budou přes Zalando prodávat i značky, které si pořídili v jiných obchodech.

E-shop, který v roce 2018 vstoupil do Česka, neskrývá velké ambice – chce postavit největší online bazar s módou z druhé ruky v Evropě. Pod značkou Zircle spustil loni pilotní projekt v Německu, na podzim už ostře startoval v šesti zemích, kromě Německa také ve Španělsku, Francii, Nizozemsku, Polsku a Belgii. Nyní, ve druhé vlně expanze, se rozšíří do České republiky, Rakouska, Dánska, Finska, Irska, Itálie a Švédska.

Ze 17 trhů, kde Zalando působí a kde dohromady obsluhuje na 38 milionů klientů, tak second handem pokrývá třináct zemí. Prodej z druhé ruky zatím neoslovil miliony lidí, ale Zalando věří, že je to směr v kategorii rychle rostoucí udržitelné módy, do kterého má smysl investovat. Kromě ekologického motivu může totiž second hand pomoci se získáváním nových zákazníků.

Lidé na bazaru své nepotřebné oděvy nafotí a vyvěsí za požadovanou cenu, zpětně však nedostanou peníze, ale kredity, které mohou proměnit buď za nové oblečení v nabídce, nebo mohou obnos poslat na vybraný charitativní projekt. S provizí údajně Zalando nepočítá.

Německý internetový obchod rostl v loňském pandemickém roce v hrubé hodnotě objemu prodaného zboží o více než 30 procent a má ambice si v budoucnu ukousnout deset procent z evropského trhu s módou. Letos chystá expandovat na dalších šesti evropských trzích, konkrétně na Slovensko, do Chorvatska, Slovinska, Estonska, Litvy a Lotyšska.

„Prádlo“ z druhé ruky táhne

Trh oblečení z druhé ruky je zajímavý i pro jiné hráče v odvětví fashion. Německý e-shop About You, který do Česka vstoupil v roce 2018 jen půl roku po Zalandu, spustil v prosinci kategorii Second Love, která nabízí kvalitní použité kousky značek jako Hugo Boss nebo Ralph Lauren, ale s nižší cenovkou. Kategorie bazaru, která čítá statisíce položek, zatím na české mutaci webu chybí.

Podpořit věrohodnost svých marketingových strategií o udržitelnosti webovou nástavbou bazaru, zkoušejí i jíní. Značka COS, patřící do švédské skupiny H&M, rozjíždí v několika evropských zemích svoji second-handovou platformu Resell. Samotné H&M otevřelo půjčovnu ve Stockholmu a loni v říjnu koupilo majoritní podíl v second-handové platformě Sellpy. Jako svůj vedlejší projekt vzniká v rámci holešovického Vnitrobloku také bazar prodejce tenisek Footshop.

Studie společnosti Global Data z roku 2019 odhadovala, že globální hodnota trhu s bazarovým oblečením se do roku 2023 zdvojnásobí na 51 miliard dolarů. Kromě obchodníků s novou módou roste zájem o specializované platformy. S jednou z nich jménem ThredUp začal loni spolupracovat i americký Walmart.

Optimistická očekávání ohledně růstu trhu má i bazar ThredUp. Podle něj v roce 2029 second-handová móda předstihne takzvanou rychlou módu.

„Bazary s módou ohromně rostou po celém světě. V Číně je dokonce start-up s miliardovou hodnotou, který umožňuje pronájmy jakéhokoliv oblečení. Lidé hledají jiné cesty, jak konzumovat, aby se cítili lépe,“ říká expert na cirkulární ekonomiku Vojtěch Vosecký.

Ředitelka Zalando pro udržitelnost Kate Heinyová loni na podzim uvedla, že bazar Pre-owned má velký potenciál a očekává, že meziročně poroste o 40 procent. Zájem o službu mají hlavně mladí lidé. Čím dál oblíbenější je podle ní i samotná kategorie udržitelné módy, která v rámci e-shopu zahrnuje 80 tisíc kusů oblečení od pěti set značek.

Udržitelnost nemá žádnou obecnou definici, na které by se módní firmy shodly. Může znamenat, že je oblečení vyrobeno z organické bavlny, při výrobě je použito méně energie, vody, jsou vyloučeny některé nešetrné chemikálie nebo obsahuje recyklovaný materiál a další věci.

„Udržitelnost v módě zohledňuje i použití pesticidů, množství vody, barviv. Musí to být podle principů, které nepoškozují životní prostředí,“ říká Vosecký. Dalším parametrem je životnost, která souvisí s kvalitou a výslednou cenou oblečení.

Reklama

Doporučované