Hlavní obsah

Ženy Spolu. Političky lákají voličky na lifestylový časopis

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Žijte svůj nejlepší život, radí Markéta Pekarová Adamová v lifestylovém volebním magazínu.

Koalice Spolu spustila poslední fázi své volební kampaně. Kromě pompézního pondělního zahájení vytvořilo speciální „lifestylový“ časopis pro ženy, ve kterém se političky obracejí na potenciální voličky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Obálku, ze které se usmívá Markéta Pekarová Adamová v ležérní póze, byste si na první pohled lehce spletli s běžným časopisem pro ženy. Ve skutečnosti jde o nový předvolební materiál koalice Spolu, zaměřený na voličky.

Na dvanácti stránkách se střídá tradiční lifestylový editorial od Markéty Pekarové Adamové (TOP09), odborně profesní text od Jany Černochové (ODS), článek o trapasech s oblečením senátorky Miroslavy Němcové nebo zamyšlení inspirované životní zkušenosti s péčí o stárnoucí rodiče od Heleny Langšádlové (TOP09).

Mluvčí TOP 09 Vladan Vaněk vysvětluje, že koalice chce co nejkonkrétněji zacílit. „Chtěli jsme ženám ukázat, že politika není jenom mužská záležitost a představit výrazné dámy z koalice Spolu v trochu jiném světle, než jak je známe z poslaneckých lavic či Senátu,“ popisuje mluvčí.

Napodobit „ženský“ časopis se koalice rozhodla proto, že jsou ženy na tento styl zvyklé. „Podobně jako je naše kampaň „Spolu jdeme volit“ cílená na mladé voliče viditelná logicky hlavně na Instagramu, zvolili jsme i pro ženy formát, který považujeme za pro ně nejlepší a nejpřirozenější, tedy lifestylový časopis,” dodává Vaněk.

Koalice Spolu vytiskla 30 tisíc výtisků a začne je rozdávat během svých mítinků.

Ačkoliv budoucnost s političkami koalice Spolu je vykreslena jako budoucnost žen, které pevně drží osud ve vlastních rukou, autoři se nevyvarovali ani tradičním stereotypům - řeší se péče o blízké, dialog nebo soudržnost v ženském kolektivu.

Holčičí témata

Například Markéta Adamová Pekarová neopomene zmínit podporu svého muže. A pro dokreslení sebeprezentace jako ženy s vlastním životním příběhem připojí fotografii s maminkou z dob, kdy byla batole. V závěru nechybí ani anketa mezi úspěšnými ženami, kde zaznívají otázky „která z žen historie by neměla být zapomenuta“ až po „jakou nejlepší radu vám dala vaše máma“.

A téma Miroslavy Němcové, která jako jediná z žen letos nekandiduje, je otevřeně „holčičí“. Doyenka ODS popisuje, že má dva šatníky a dvě kosmetické tašky nebo že ráda nosí brože. „Sázím na kvalitní doplňky, ty zachrání každou situaci,“ píše senátorka jazykem nerozeznatelným od lesklých magazínů. A přidává trapas, kdy si jednou ve spěchu obula každou botu jinou.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Pozor na šatník, varuje senátorka Miroslava Němcová.

„Téma si zvolila přímo paní Němcová a naše redakce jej samozřejmě velmi ráda respektovala. Přišlo nám zajímavé ukázat jednu z nejvýraznějších českých političek tak, jak ji lidé neznají,“ komentuje to mluvčí Vaněk.

Podle Veroniky Šprincové, ředitelky neziskové organizace Forum 50 % zabývající se postavením žen v politice, může podobný materiál zafungovat. A to i proto, že čtenářky současných lifestylových časopisů jsou zvyklé i na hlubší společenská témata.

„Myslím, že nedošlo k nějakému překročení hranic, a to ani v případě Miroslavy Němcové. Realita je taková, že političky jsou pod drobnohledem,“ uvedla. Podle ní v jejím případě lehčí žánr nevadí už jen proto, že sama nekandiduje, tedy její politické názory nejsou v současnosti v centru pozornosti jako u političek ucházejících se nyní o poslanecký mandát.

Sympatický pokus, říká expert

Jako sympatický pokus, jak komunikovat se svými voličkami, hodnotí leták i politolog Otto Eibl z Masarykovy university, který se věnuje politické komunikaci a marketingu. „Politika je většinou to poslední, co běžný člověk sleduje. V současnosti projde městem a dostane hromadu letáků, které většinou končí v koši. Tento zaměřením na ženy vybočuje,“ uvedl.

Sázka na kvalitní papír a čtenářkám povědomý formát se podle něj může vyplatit - minimálně v tom, že si ho adresátka odnese domů a prolistuje.

Připomněl také, že například Přísaha nebo SPD Tomia Okamury ve svých volebních tiskovinách používají z důvodu lepšího oslovení svých potencionálních voličů jazyka bulváru. Aktuální materiál SPD lákající na jarmarky zase odkazuje na známou grafiku ze slevových letáků.

Naopak jako diskutabilní vnímá leták vedoucí katedry marketingové komunikace a public relation na FSV UK Denisa Hejlová. Podle ní je totiž otázka, zda v situaci, kdy se bavíme o rovném postavení mužů a žen, je třeba vytvářet materiály, které se věnují jen ženám a opakují zažité stereotypy.

„Je to úzce zacílené na urbanizovanou ženu, tedy přesvědčují přesvědčené,“ uvedla pro Seznam Zprávy.  Podle ní se v tom například nenajdou ženy žijící mimo města nebo ženy mladší.

I na mladší ženy se přitom materiál snaží myslet - v rubrice „5 mladých hlasů“ se představují mladší političky. Skloňuje se zde domácí násilí, ale i třeba porodní domy nebo péče o duševní zdraví.

Přehled všech kandidátů do voleb

Foto: Seznam Zprávy

Podívejte se v našem speciálu Volby 2021, kdo kandiduje ve vašem kraji.

Volte naše holky

V minulosti se k podobnému kroku - zdůraznění političek - odhodlaly Věci veřejné. Ti ale političky, prezentované jako novou krev v politice, rovnou svlékli do plavek a dali je na billboard s heslem „Volte naše holky“.

Téma žen v politice v rozběhu předvolebního klání zvedli nechtěně Piráti a Starostové, když zahajovali kampaň jen s jednou ženou - pražskou lídryní Olgou Richterovou. Fotografie řady mužů středního věku ve stejných oblecích pak schytala kritiku i posměch na sociálních sítích. Koalici Spolu se přitom podobné kritice daří vyhýbat, ačkoliv má jen jednu lídryni ze čtrnácti krajů, a to právě hlavní postavu jejich letáku Markétu Adamovou Pekarovou.

+2

Koalice Spolu v pondělí rozjela závěrečnou fázi kampaně. Na setkání v americkém stylu v pražském Slovanském domě představila několik priorit. Koalice chce zastavit zadlužování bez zvyšování daní, garantovat prozápadní orientaci České republiky, digitalizovat státní správu či vyřešit rychlou výstavbou krizi na trhu s byty.

Šéf koalice Petr Fiala varoval před zapojením extremistů do vlády a pokračováním nynějšího stylu vládnutí s tím, že povede ke krachu. Babiš je ve vládě už osm let a nasliboval spoustu věcí, řekl Fiala. „Splnil jich ale žalostně málo,“ podotkl.

Doporučované