Hlavní obsah

Otevřete dveře a za nimi Petr Fiala. Spolu se vydá za voliči až domů

Foto: Koalice Spolu

Lídři koalice Spolu při testovací kampani.

Reklama

Necelý měsíc před volbami spouští koalice Spolu další fázi kampaně. Tentokrát se politici chystají až k lidem domů. Podobně, jako to v minulosti dělali třeba kandidáti na amerického prezidenta.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Politik až do obýváku. Tak bude vypadat kampaň „door to door“ (tedy od dveří k dveřím), kterou v sobotu spustí volební koalice Spolu. Politici se inspirovali v USA, kde je tento formát běžnou součástí politické kampaně.

Zatímco v Česku na dveře zvoní především podomní prodejci energií či náboženských spolků, ve Spojených státech před volbami za lidmi běžně chodí politici. Až na práh domácností takto při kampani chodil i někdejší americký prezident Barack Obama.

V Česku door to door kampaň v minulosti v menším měřítku zkoušela třeba TOP 09 nebo Zelení.

„Budeme za lidmi chodit, oslovovat je napřímo, bavit se s nimi o tom, jakou změnu nabízíme naší zemi, ale i o čemkoliv jiném,“ popisuje kampaň Petr Fiala. Poprvé se lídři všech tří stran koalice vydají do terénu v sobotu před polednem v Újezdě u Brna.

Zvonit s volebními novinami v ruce na dveře Čechů nebudou jen politici, ale i dobrovolníci. Podle představitelů koalice Spolu mají v záloze stovky brigádníků.

Podle Karla Komínka z Institutu politického marketingu však čeští politici nikdy nemohou dosáhnout tak masivní kampaně, jakou mají jejich američtí kolegové. „V USA to odpracuje velká spousta zapálených dobrovolníků. Naše strany dobrovolníky sice také mají, ale ne takové množství,“ upozorňuje.

Koalice si nechala zpracovat přehled podpory v jednotlivých místech, kam se chtějí vydat. „Chceme oslovovat lidi v místech, kde máme logicky vyšší podporu,“ vysvětluje mluvčí KDU-ČSL Kateřina Procházková. Kampaň má prý za cíl ujistit sympatizanty koalice Spolu o jejich volbě a také přesvědčit ty nerozhodnuté, kterým však politici koalice nejsou nesympatičtí.

„Známe svůj region, lidé nám píší, telefonují. Přesto zůstává obrovské množství těch, kteří nás stále vídají jen v médiích, ale jejich hlas k nám nedolehne. A to chceme změnit a osobně se ptát lidí, kteří se na nás obvykle s ničím neobrací,“ vysvětluje svoji motivaci šéf lidovců Marian Jurečka.

Podle experta Komínka je výběr správné lokality klíčový. On sám za nejvhodnější místa považuje spíše čtvrti s rodinnými domy či vilami, kde je možné se na lidi přímo dozvonit. „A také je možné si s nimi pohovořit třeba u branky domu, že není nutné vstupovat přímo do jejich soukromého prostoru, na což mohou být někteří citliví,“ popisuje.

Naopak za zcela nevhodné považuje třeba paneláková sídliště. A to nejen kvůli tomu, že se na nich koncentrují spíše levicoví voliči. „V minulosti podobnou kampaň zkoušeli nějací levicoví politici na Slovensku. Vyhořeli na tom, že je někdy problematické se do toho paneláku dostat,“ říká.

Kandidáti a jejich spolupracovníci chtějí do voleb rozdat pět milionů výtisků volebních novin. „Voliči se nemusí obávat, že by u nich kandidáti zvonili v brzkých ranních hodinách, či naopak pozdě v noci,“ slibuje Procházková z KDU-ČSL, že kampaň bude probíhat jen v rozumném čase.

Haló, tady Bartoš

Na osobní kampaň strany hrají už delší dobu. Lidovec Jurečka třeba pravidelně na Facebooku zveřejňuje svoje telefonní číslo s výzvou, že se chystá na delší cestu autem a je připraven na telefonáty lidí, kteří si s ním chtějí pohovořit nebo se ptát na to, co je zajímá.

Průvodce volbami na Seznam Zprávách:

+4

„Brigádu“ v pirátském call centru v uplynulém týdnu vzal i předseda České pirátské strany Ivan Bartoš, který odpovídal volajícím na jejich otázky týkající se programu koalice Pirátů s hnutím STAN.

Průkopníkem podobné kampaně v Česku byl už v roce 2002 Václav Klaus, který tehdy vedl do sněmovních voleb ODS. „Dobrý den, u telefonu Václav Klaus. Omlouvám se, že vstupuji do vašeho domova, ale naše budoucnost je v nebezpečí. Čeká nás osudová volba. Dejte mi svůj hlas,“ ozývalo se tehdy z telefonu.

Klaus však na pevné linky domácností nevolal osobně, přehrával se jim předtočený vzkaz. Voliči to tehdy přijali s rozpaky. Někteří si stěžovali, že je Klaus na drátě obtěžoval hned několikrát a některým zablokoval na půl minuty linku.

Reklama

Doporučované