Hlavní obsah

Zmatek a kolabující doprava. Ať sem nikdo nejezdí bez pokynu, zní z jihu

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Lužice po čtvrtečním řádění tornáda na jihu Moravy.

Reklama

Hospodářská komora zakládá databázi firem, které jsou ochotny pomoci na jihu Moravy po čtvrtečním tornádu. SZ Byznys to řekl její viceprezident Michal Štefl. Michal Švagerka, ředitel HK Hodonín, popsal situaci přímo v terénu.

Článek

Na úterním představenstvu má Hospodářská komora podle jejího viceprezidenta vyhodnotit kapacity a seznam zástupců všech podstatných řemesel, které by poslali na místo. „Vše v součinnosti s krizovým štábem, abychom tam nepůsobili rušivě, ale abychom skutečně pomohli. První na řadě jsou hasiči a dobrovolníci na místě, pak pojišťovny a teprve pak my,“ říká viceprezident Štefl.

„Druhá věc je samozřejmě náš pohled na situaci jako občanů, a je to katastrofa. Členové komory se také sdružují v různých charitativních organizacích a pomáhají. Váhali jsme, jestli také nezaložit účet na sbírku pomoci, ale nakonec jsme to zavrhli s tím, že to přenecháme těm, co to umějí. Organizacím jako Člověk v tísni nebo Český červený kříž,“ vysvětluje.

Komora podle šéfa brněnské pobočky právě teď intenzivně pracuje na seznamech firem, které pomohou na místech zasažených čtvrtečním tornádem s obnovou. „Chceme udělat kartotéku těch, kteří tam budou potřeba. Databáze už vzniká na bázi HK ČR a okresních komor, jako jsou Hodonín, Blansko.“

Přímo v postižených obcích působí v terénu Michal Švagerka, ředitel okresní Hospodářské komory Hodonín. Podle něj je v oblasti asi dvacítka firem, které tornádo postihlo.

Jak to dnes vypadá na nejpostiženějších místech?

Teď tady jsou ty nejtěžší odklízecí práce, najely kontejnery. Ale je tady zmatek, vázne informovanost a koordinace. Zažíváme totální dopravní kolaps. Ty vesnice jsou malé, takže silnice už nestíhají a nemůže sem nikdo další přijet, ulice jsou úplně plné a nacpané auty. Do toho těžká technika hasičů, tak si to představte, co se tady děje. Stávalo se nám, že sem přijížděla další a další auta a v nich jel třeba jen jeden člověk, ale to už snad policie řeší. Čekáme teď na pokyny krizového štábu, kdy sem mohou přijet další, kteří chtějí pomoci.

Jak postupují práce na nejnutnější obnově střech, domů?

Střechy už jsou jakžtakž pod plachtami a OSB deskami, jsou víceméně zabezpečené. Ti, kteří přijeli, chodí dům od domu a ptají se, kde a s čím mohou pomoct.

Jak se do pomoci zapojí Hospodářská komora ČR?

Dáváme dohromady databázi kapacit firem z oblasti stavebnictví a potřebných oborů, to znamená především střechy, okna. Kolegové v Praze naštěstí sedí u počítačů a sbírají informace, to nám neskutečně pomáhá, protože v terénu teď není na nic čas. Hlavně jim říkáme, at nám sem teď proboha nikoho neposílají a počkají, až bude následná pomoc potřeba.

A co je momentálně nejvíc potřeba?

Vypadá to, že dobrovolníků máme dost. Dneska se to sem nahrnulo, každý chce pomáhat. Jsou tady dokonce celé firemní kolektivy, třeba z jedné topenářské firmy v Brně, ti sem naběhli celá parta. Dobrovolní hasiči tady odvádí nejlepší práci, ti jsou jak mravenečci, to je v podstatě rodinné zlato, co v nich máme. Dnes tu bude celkem vedro a ještě bude ke třicítkám, vypadá to.

V okolních obcích už je tedy ve sbírkových místech požadavek i na opalovací krémy. Jiní dobrovolníci zajišťují pitný režim a nosí pití lidem přímo do domů. A teď zrovna, když s vámi mluvím, tak koukám, že sem jede auto s novými střešními taškami, tak to je pro mě nová fáze. Někteří už jsou tak aktivní, že už jedou dělat novou střechu.

Které firmy tornádo postihlo nejvíc?

Já si myslím, že je tam takových patnáct dvacet firem, které tornádo zasáhlo. Počínaje Moravskými naftovými doly až po autoservis, který to dost zničilo. Tak pět z nich to postihlo velice těžce. Kromě MND je to třeba stavební firma z Hodonína, ale také firma na autoplachty, která má sama těžce poškozenou střechu a hodně jim do areálu zateklo. Hned jak napravila to nejnutnější, tak sama ještě rozdává zadarmo materiál ostatním, aby mohli střechy alespoň provizorně zaplachtovat.

Reklama

Doporučované