Hlavní obsah

Kvůli rychlovlakům už jim vrtají za domy. Nic není schváleno, zlobí se obce

Foto: Václav Kunášek

Poškozený plynovod v Paběnicích.

Reklama

Obce na Kutnohorsku protestují proti geologickému průzkumu kvůli stavbě vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Brnem. Během prací, které označují za nezákonné, navíc došlo k nehodě – v Paběnicích provrtali plynovod.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Kdyby šlo vše podle plánu, v roce 2029 by měla začít výstavba železniční vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Prahou a Brnem. Už nyní Správa železnic začala s průzkumnými vrty. Ty, které probíhají na Kutnohorsku, však vzbudily u vedení místních obcí nevoli.

Devět obcí, kterých se inženýrsko-geologický průzkum dotýká, ho považuje za nelegální. „Myslíme si, že ty práce probíhat nemají, protože koridor není vymezený v Zásadách územního rozvoje kraje ani jiné územně plánovací dokumentaci,“ vysvětluje Miroslav Šafařík, starosta Vidic ležících na pomezí Středočeského kraje a Vysočiny.

Obce podaly výzvu k vyjádření a k zastavení přípravy VRT na svém území. Směřuje na zadavatele průzkumu – Správu železnic a na vykonavatele – společnost SUDOP.

Správa železnic výhrady obcí odmítá. Odvolává se na liniový zákon, který počítá s urychlením výstavby strategicky významné infrastruktury. „Správa železnic při průzkumu postupuje plně v souladu s legislativou. Tedy podle liniového zákona,“ ujišťuje mluvčí Nela Eberl Friebová. „Projekt průzkumných prací splňuje všechny náležitosti a byl schválen běžným postupem,“ dodává.

K havárii, ke které došlo už minulé úterý, se Správa železnic vyjádřit nechce a odkázala na policejní vyšetřování. Podle kriminalistů zatím není jasné, kdo za nehodu může. „Policisté v současné době zjišťují, jakým způsobem tam došlo k vytyčení té lokality, jestli to bylo správně zaměřené, a další okolnosti,“ popsal průběh vyšetřování poručík Pavel Truxa.

Podle mluvčího společnosti SUDOP Jakuba Ptačinského došlo k provrtání plynovodu důsledkem špatné manipulace s vytyčenými geodetickými body. „Kdo s nimi manipuloval a kdo je viníkem, objasní vyšetřování policie. S tou plně spolupracujeme. Jsme hlavně rádi, že nedošlo k žádnému zranění,“ okomentoval situaci.

Zatím neschváleno?

Obce, které s vytyčením trasy VRT nesouhlasí, jsou přesvědčené, že Správa železnic nemá pro provádění průzkumu potřebné povolení.

Ve výzvě poukazují na to, že trasa železnice není aktuálně vymezena v žádné územně plánovací dokumentaci, a nemůže se tedy jednat o dopravní infrastrukturu podle liniového zákona.

Foto: Správa Železnic, Seznam Zprávy

Mapa vysokorychlostní trasy ve středních Čechách.

Podle starosty Paběnic byla totiž trasa přeplánovaná a změna se nikdy neschválila. „Měla to schválit až devátá změna Zásad územního rozvoje Středočeského kraje a ta sice byla projednána před dvěma lety, ale nikdy nebyla schválená,“ uvádí Václav Kunášek.

Středočeský kraj potvrdil, že devátá změna Zásad územního rozvoje ještě schválená nebyla. „Veřejné projednání v této věci již proběhlo a v současnosti dochází k vyhodnocování výsledků. Teprve zastupitelstvo kraje rozhodne o dalším vydání či nevydání příslušné aktualizace, a to do konce letošního roku,“ komentuje vývoj Jiří Snížek, náměstek hejtmanky pro oblast regionálního rozvoje a územního plánování.

Potvrdil také, že změna trasy je předmětem této aktualizace.

Výzvu obce podaly 27. února a žádají odpověď do 30 dnů. Další právní kroky pak budou podle Šafaříka následovat. „První právní krok už jsme podnikli a případně budeme pokračovat,“ řekl Seznam Zprávám.

Reklama

Doporučované