Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Pestrobarevné oblečení a doplňky Dedoles ze Slovenska jsou na trhu nepřehlédnutelné, a to i v Česku, kde leží asi třetina jeho byznysu. E-shop v posledních letech zažil pohádkový růst.
Za pět let od roku 2016 do roku 2021 jeho tržby vystoupaly z 80 milionů korun na 2,3 miliardy korun. Z pomyslného vrcholu, který skončil s pandemií, ale od té doby sestupuje.
První náraz přišel v roce 2022. Firma nastřádala dluhy okolo půl miliardy korun, které nebyla schopna splácet. Podstoupila restrukturalizaci a v naději, že se ekonomika zotaví, věřitelé schválili plán na ozdravení byznysu s tím, že se dluhy uhradí do roku 2027.
Letos v dubnu však společnost připustila, že navržený scénář byl příliš optimistický a požádala soud o schválení takzvané veřejné preventivní restrukturalizace, aby se vyhnula insolvenčnímu řízení.
„Původní plán byl velmi ambiciózní. Předpokládal, že byznys poroste a budeme schopní většinu splátek uhradit v letech 2026 a 2027. Situace na trhu se ale zkomplikovala i vzhledem ke vstupu čínských tržišť,“ popsal redakci SZ Byznys ředitel slovenského prodejce Ján Cifra.
Soud návrh na preventivní restrukturalizaci schválil před týdnem, klíčové však bude hlasování věřitelů o novém plánu v červnu, kde firma navrhne také výraznější umazání dluhu. Firmě podle Cifry zbývá splatit dluh ve výši 11,7 milionu eur, přes šest milionů eur již uhradila. Největšími věřiteli jsou banky Tatra banka a Citibank.
„Podle původního plánu banky získaly sto procent pohledávek a nezajištění věřitelé 64 procent. Navrhujeme, že věřitelé odepíší část ze zbývající pohledávky,“ říká Cifra. Případným neschválením nového plánu se podle něj bezprostředně nic zásadního nestane a pojede se podle starého plánu. Nové dluhy firma nemá.
Dedoles přes současné problémy dál prodává ve všech téměř dvaceti zemích Evropy a také v USA, kde barevné spodní prádlo, obuv a plavky nabízí výhradně přes tržiště Amazon.
Cifra do podniku nastoupil coby krizový manažer a podařilo se mu dostat z červených čísel. V roce 2024 však tržby třetím rokem v řadě klesly na 36 milionů eur (900 milionů korun). Rok předtím dosáhly 980 milionů Kč. Výsledek před zdaněním EBITDA skončil ve ztrátě 900 tisíc eur.
Drahá reklama i personál
Situace na trhu a ve firmě podle něj neumožňuje vytvářet dostatečný zisk na to, aby se držela původního splátkového kalendáře. Jako problém uvedl také rostoucí náklady na marketing.
„V roce 2023 dosáhly celkové náklady na reklamu 32 procent, loni už to bylo 37 procent. Pětiprocentní rozdíl znamená dva miliony eur,“ vyčíslil. Souvisí to se zdražením reklamního prostoru v důsledku nástupu internetových tržišť, masivně investujících do marketingu.
Zakladatel barevné módy Jaroslav Chrapko v příspěvku na síti LinkedIn uvedl, že se pod nájezdem čínských e-shopů nedaří firmě přinést inovace a nevytváří dostatečný zisk. Připustil, že v dobách před první restrukturalizací se ještě coby ředitel dopustil tvrdých a brutálně drahých chyb, ale teď se spekuluje o jeho návratu.
„Problém jsou nejen tržiště, ale vzhledem k makroekonomické situaci i nižší kupní síla obyvatel,“ pokračuje Cifra. Podle něj se v Evropě daří růst přes Amazon, kde vidí meziroční nárůst prodejů o desítky procent a už tvoří víc než deset procent celkových prodejů.
V rámci první restrukturalizace Dedoles zavřel sedm kamenných obchodů v České republice a propouštěl. Na nákladové straně má přesto e-shop co zlepšovat.
„Zásadní výzvou, kterou si neseme ještě z dob před první restrukturalizací, je to, že některé naše systémy jsou náročnější na personál. Nemáme ale kapitál na to, abychom to změnili a investovali, protože hodně vracíme věřitelům,“ popsal ředitel.
Úspěšnou značku začal Dedoles zachraňovat v roce 2022, kdy vstoupil do restrukturalizace. Bylo to v roce, kdy vyprchal efekt covidového dopingu online byznysu a výrazně narostly náklady včetně energií. E-shopy obecně nejen přišly o zákazníky, kteří se vraceli do kamenných obchodů, ale část lidí nakupovala méně, protože inflace snížila jejich kupní sílu.
Ekonomika, založená na optimistických plánech expanze a investic do rozvoje e-shopové infrastruktury, přestala některým podnikatelům vycházet. Problémy měly také další známé značky, jako je prodejce obuvi Footshop.cz nebo nábytkář Bonami.cz.