Hlavní obsah

McDonald’s klesl zisk o tři procenta, na zákazníky doléhá ekonomická nejistota

Foto: Crusier/Wikipedia.org

Ilustrační foto.

Americkému řetězci prodávajícímu rychlé občerstvení McDonald’s klesl v prvním čtvrtletí zisk o tři procenta na v přepočtu 40,9 miliardy korun. Snížení prodejů způsobila ekonomická nejistota zákazníků.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Americkému řetězci rychlého občerstvení McDonald’s klesl v prvním čtvrtletí čistý zisk o tři procenta na 1,86 miliardy USD (40,9 miliardy Kč). Celosvětové tržby v provozovnách otevřených nejméně jeden rok se pak za leden až březen nečekaně snížily o jedno procento, jak na zákazníky doléhá ekonomika nejistota. Firma to ve čtvrtek uvedla ve své výsledkové zprávě.

Bez zahrnutí nákladů na restrukturalizaci a dalších jednorázových položek zisk činil 2,67 dolaru na akcii. O jeden cent tak překonal očekávání analytiků podle ankety společnosti FactSet. Tržby se snížily o tři procenta na 5,95 miliardy USD, zatímco analytici čekali tržby 6,09 miliardy USD.

Problémy firma zaznamenala zvláště na svém největším trhu, kterým jsou Spojené státy. Tam se srovnatelné tržby propadly o 3,6 procenta, což byl největší pokles od roku 2020, kdy pandemie uzavřela restaurace, obchody a další veřejné prostory po celé zemi. Firma se pokusila povzbudit poptávku tím, že rozšířila nabídku výhodných menu, včetně časově omezených akcí.

Dařilo se ale segmentu podnikání, kde restaurace provozují místní partneři. Tento segment zaznamenal meziroční růst tržeb o 3,5 procenta, hlavně díky oživení na Blízkém východě a v Japonsku. Loni poptávku na Blízkém východě negativně ovlivnil bojkot západních řetězců kvůli jejich vnímanému proizraelskému postoji v konfliktu v Pásmu Gazy, uvedla agentura Reuters.

Obchodní politika amerického prezidenta Donalda Trumpa zvýšila tlak na peněženky, což pociťují zákazníci s nižšími příjmy v USA a v Evropě. Hrozí růst nákladů a narušení dodavatelských řetězců. Generální ředitel Chris Kempczinski uvedl, že společnost se teď nachází v „nejtěžších tržních podmínkách“.

Výsledky McDonald’s odrážejí nedávná varování dalších provozovatelů restaurací, jako je Domino’s Pizza, Chipotle Mexican Grill a Starbucks. Američané podle nich utrácejí méně za stravovaní mimo domov.

Související témata:

Doporučované