Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Plzeňské strojírny Škoda se po mnoha letech vrací do Indie. Se skupinou Tata zakládají společný podnik, který by se měl svézt na rozmachu indických železnic.
Do podniku za indickou stranu vstupuje firma Tata AutoComp, jedna z třicítky odnoží průmyslového koncernu s rozmanitým spektrem činností od výroby aut po provoz hutí, elektráren, aerolinek a telekomunikací. Smlouvu podepsaly obě strany tento týden v Novém Dillí.
Tata AutoComp se zatím profiluje hlavně jako výrobce autosoučástek, konkrétně plastových dílů do interiérů, sedaček, karoserií, klimatizací nebo baterií. Chce se ale věnovat i vývoji a výrobě součástek pro kolejová vozidla, včetně dodávek pro nově budovanou síť indických rychlovlaků.
O vzniku společného podniku firmy informovaly v krátkém společném prohlášení. Podle ředitele Škody Petra Novotného by se spolupráce měla týkat mimo jiné vývoje pohonných jednotek a takzvaných měničů, jak se u kolejových vozidel říká soustrojím pro převod pohonné síly z motorů na kola.
Spojenectví s sebou na začátku nese jen nízké vstupní investice „v řádu milionů eur“. Podnik má ale podle Novotného mít v budoucnu pestrý program a vyrábět díly pro „vlaky středně vysoké rychlosti, regionální vlaky, metro a lehká kolejová vozidla“.
Novotný v minulosti v Indii působil tři a půl roku jako regionální šéf automobilové značky Scania. Škodu Group vede druhým rokem. Společnost patří od roku 2018 investiční skupině PPF, která si ale až poslední dobou začíná její výsledky chválit.
Značka Škoda má v Indii na co navazovat. Lokomotivy tam vyvážela už za první republiky, ale i po listopadu 1989. V Indii působí i automobilka Škoda Auto, která ale jinak nemá už dlouhé roky s plzeňskými strojírnami žádnou spojitost a brzy kompletně ovládne i sdílenou značku.
Tata je jako celek vůbec největší indickou firmou s více než stoletou historií. Nejvíc vyrostla na výrobce oceli ještě v rámci britského impéria v meziválečném období. Posledních 30 let ji vedl Ratan Tata, uctívaný v Indii jako symbol podnikatelského úspěchu v moderní globalizované době.
V autoprůmyslu zabodoval mimo jiné převzetím značek Jaguar a Land Rover od amerického Fordu v roce 2008. Loni zemřel bezdětný, o řízení koncernu se zatím dělí jiní členové rodinného klanu.
Zástupci Tata AutoComp ve společném písemném prohlášení opakovaně zmiňují, že Škodu berou jako zběhlou firmu v železničním světě a jako nositele technologického know-how. Stejně jako Novotný uvádějí jako hlavní příležitost výrobu a vývoj dílů pro vlaky a vozy metra.
Indie v roce 2023 předběhla Čínu jako nejlidnatější země světa. Má 11 metropolí s více než pěti miliony obyvatel, ve 23 městech rozšiřuje nebo buduje metro. Tata se už dnes podílí také na dodávkách součástek pro nejvyšší řadu rychlovlaků vyráběných v rámci vlasteneckého domácího projektu „Sláva Indii“ (Vande Bharat). Tento projekt zmiňuje jako jednu z příležitostí i společné prohlášení Škody a Taty.