Článek
Málokterý spor o ochraně životního prostředí si letos získal takovou pozornost médií. Majitelka Luční boudy Klára Sovová se v červnu rozhodla uzavřít slavnou chatu pod Sněžkou pro kolemjdoucí turisty.
Učinila tak na protest proti Krkonošskému národnímu parku. Ten kritizovala za to, že její dodavatele či řemeslníky pokutuje za nepovolené vjezdy na nejstřeženější místa, a tím dle ní ohrožuje její podnikání. Část veřejnosti s ní souhlasila, někteří v tom ale viděli politickou kampaň, což Sovová odmítala.
Jenže o pár měsíců později se objevila na druhém místě královéhradecké kandidátky Motoristů sobě pro sněmovní volby. Hnutí vypomohla třeba i tím, že mu poskytla lukrativní reklamní plochu u Severojižní magistrály v Praze na domě, který patří její firmě.
„Podporuju pravicové vidění světa,“ zdůvodňuje to nyní Sovová, která v roce 2020 kandidovala do Senátu za ODS.
Po Františku Fabičovicovi, o jehož angažovanosti v otázce budoucnosti Chráněné krajinné oblasti Soutok už Seznam Zprávy informovaly dříve, jde o další ze sponzorů Motoristů, kteří se dříve ocitli ve sporu s orgány ochrany přírody.
A právě Ministerstvo životního prostředí mají nyní podle plánu na rozdělení resortů s hnutím ANO a SPD získat Motoristé. O post jeho šéfa se hlásí sám předseda strany Petr Macinka.
To vyvolalo odpor ekologických organizací i stovek českých vědců. Macinka se netají tím, že zpochybňuje vliv člověka na klimatickou změnu. Resort podle něj vše jen „blokuje“ a po převzetí ministerstva podle svých slov slibuje prolít „zelenou krev“.
Sovová se do Sněmovny nakonec nedostala. Vítá ale, že ministrem životního prostředí by se měl stát právě Macinka.
„Podívejte, já jsem pro ochranu národního parku a ochranu přírody,“ říká nyní Sovová. „Nikdy jsem nechtěla, aby na Luční boudu jezdila auta všech. Snažíme se pro životní prostředí dělat maximum. Okolo Luční boudy nevidíte nikdy žádný binec. Ale pana Macinku chápu. On neříká, že nemáme chránit přírodu, ale že je taky potřeba zachovat rozumnou ekonomickou linii toho všeho,“ doplňuje.
K podpoře nové parlamentní strany ji přesvědčil podle ní zejména rázně odmítavý postoj Motoristů k povolenkám ETS 2. O možnostech změn vjezdů do národních parků, za které v posledních měsících veřejně bojuje, podle svých slov s Macinkou zatím nemluvila. Tvrdí, že i současné ministerstvo je jejímu výkladu nakloněné, takže Macinku na ministerstvu nutně „nepotřebuje“.
„Kdyby nebylo těch afér, tak by to bylo lepší“
Významným dárcem, který má co do činění s agendou životního prostředí, je Ruben Marada – jeho firma Electree obchoduje s energiemi z obnovitelných zdrojů. Marada postupně poslal na účet Motoristů 2,5 milionu korun, tedy téměř nejvíce ze všech dárců. Podle svých slov chtěl podpořit nový hlas v politice.
Motoristy si vybral i přesto, že podle svého programu slibují úplné zastavení podpory obnovitelných zdrojů a návrat k plnému využívání uhlí. Podle Marady to ale jeho podnikání nijak neohrozí. „Je to úplně jedno. My ty zdroje nestavíme. Tohle má vliv na ty, co to vlastní. Ať budou dotace, nebo ne, nestane se nic,“ věří.
Zda šlo o dobře investované peníze, chce hodnotit až časem. Uznává ale, že povolební vyjednávání zatím neprobíhá úplně podle jeho představ. „Kdyby nebylo těch afér okolo, tak je to lepší,“ podotýká v narážce na nedávné odhalení Deníku N o údajných rasistických statusech nově zvoleného poslance Motoristů Filipa Turka.
Jedním z nejštědřejších sponzorů Motoristů byl i developer Adam Kuchař, který hnutí v září věnoval milion korun. Jeho firma Niseko se zaměřuje na stavbu apartmánových projektů v Praze a také na horách. Stojí třeba za apartmány Na Klecandě na území Krkonošského národního parku nebo za několika projekty v Bedřichově na území CHKO Jizerské hory.
I jeho jméno se v posledním roce dostalo do médií. Právě v Bedřichově skoupil pozemky lyžařského areálu. Plánuje na jeho místě postavit apartmány, což se nelíbí místním a proti projektu protestují. Seznam Zprávy Kuchaře oslovily s dotazem, proč Motoristy podpořil. Vyjádření sice slíbil, na další telefonáty ani SMS ale již nereagoval.
Mezi sponzory je i několik dalších developerů. Třeba brněnská společnost SKR Stav. „Hnutí Motoristé sobě jsme se rozhodli podpořit, protože nás oslovil jejich ekonomický program,“ napsal Seznam Zprávám její jednatel Petr Skřivánek.
Na transparentní účet Motoristů přistály i tři miliony korun od sítě benzinek Prim. „Dává to smysl, když firma provozuje čerpací stanice pohonných hmot a v jejich vyjádření (Motoristů, pozn. red.) je, že chtějí, aby auta jezdila pokud možno na benzin, naftu a aby nikdo nikoho nenutil přecházet na elektromobilitu,“ uvedl už dříve majitel sítě Otakar Bělohradský v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Seznam Zprávy oslovily Macinku s dotazy na to, jaké změny na ministerstvu plánuje, aby již tolik „neblokovalo“, jak sám uvádí. Kandidát na ministra životního prostředí ale nereagoval na zaslané SMS ani na telefonát.
K možnému vlivu sponzorů na politiku strany se za něj vyjádřil poslanec Boris Šťastný. „My jsme napsali jasný program, kterého se budeme držet. Jako nová strana v Poslanecké sněmovně půjdeme příkladem a nestane se nám to, že by nějací kmotři nebo sponzoři ovlivňovali naše rozhodování, to mohu jednoznačně vyloučit,“ řekl. K záležitosti Luční boudy se vyjádřit nechtěl, protože se podle něj netýká celostátní politiky.
Ekologové se bojí vlivu Tykače
Proti angažmá Petra Macinky na Ministerstvu životního prostředí se v posledních dnech vyslovily ekologické organizace, v otevřeném dopise se vůči jmenování zástupce Motoristů do funkce vyslovilo i několik stovek vědců a akademických pracovníků. Budoucí premiér Andrej Babiš (ANO) se s nimi chce sejít v pátek. Na neděli pak organizace chystají demonstraci „za záchranu Ministerstva životního prostředí“.
Ve svých dopisech Babišovi se ekologové věnují mimo jiné právě tematice sponzorství. Nikoli ovšem Motoristů, ale Institutu Václava Klause, ve kterém před svým vstupem do politiky Macinka léta pracoval. Mezi jeho hlavní sponzory patří dlouhodobě podnikatel Pavel Tykač, pod jehož skupinu Sev.en patří třeba uhelné elektrárny Chvaletice či Počerady.
Tykač své politické názory před volbami uvedl v textu, ve kterém napsal, že by se podle něj mělo Česko vydat cestou „národní neposlušnosti“. Nová vláda by podle něj měla „vědomě neplnit evropské závazky, když je vyhodnotíme jako zásadně škodlivé nebo nespravedlivé“. Zmínil mimo jiné programy ETS 2, Fit for 55 nebo Green Deal, které kritizují i Motoristé.