Hlavní obsah

Aerolinky varují: Dejte nám peníze, jinak propustíme desetitisíce lidí

Foto: Seznam Zprávy

Letecký průmysl živí po celém světě zhruba 88 milionů lidí, z toho 46 milionů může být v ohrožení.

Reklama

Kolaps v letectví způsobený pandemií koronaviru by mohl zničit až 46 milionů pracovních míst po celém světě. Uvádí to zpráva ženevské letecké koalice Air Transport Action Group.

Článek

Kolaps v letectví způsobený pandemií koronaviru by mohl zničit až 46 milionů pracovních míst po celém světě. Uvádí to zpráva ženevské letecké koalice Air Transport Action Group (ATAG), která zdůrazňuje, jak je škodlivý pro globální ekonomiku dlouhodobý pokles letecké dopravy a cestovního ruchu.

Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) snížila své předpovědi provozu na rok 2020 po „skličujícím konci letní cestovní sezóny“. Podle asociace, která zastupuje 290 leteckých společností, bude letošní provoz až o 66 procent nižší než v minulém roce a na předpandemickou úroveň se letecký provoz vrátí nejdříve v roce 2024.

To je výrazně pesimističtější obrázek, než který odborníci vykreslovali na jaře, kdy počítali s návratem k normálu v roce 2022. V celém řetězci profesí napojených na leteckou přepravu pracuje podle údajů ATAG téměř 88 milionů lidí, z toho u aerolinek nebo na letištích pracuje přes 11 milionů.

„Z našich údajů vyplývá, že jen z těchto 11 milionů je v ohrožení až 4,8 milionu zaměstnanců, což představuje zhruba 43procentní propad proti předpandemickému stavu,“ uvedl šéf ATAG Michael Gill. „Když vezmete v úvahu další napojené profese, mluvíme až o 46 milionech míst v ohrožení,“ dodal.

Samotné aerolinky už tímto směrem dávno jdou a už v průběhu roku oznamovaly jedna za druhou propouštění. A zároveň žádaly (a dostávaly) státní podporu, aby tlak vůbec přečkaly. Ale to podle všeho nestačí. „Bez dalších vládních opatření na podporu byznysu a bez znovuotevření hranic zmizí u aerolinek stovky tisíc pracovních míst,“ uvedl výkonný ředitel IATA Alexandre de Juniac.

Statisíce vyhazovů všude po světě

Například začátkem září oznámila společnost Virgin Atlantic, že zruší dalších 1 150 pracovních míst, od začátku roku se tak jedná už celkem o 3 500 míst. Tento krok je podle firmy Virgin Atlantic nezbytný pro její přežití a spadal do záchranného plánu v hodnotě 1,5 miliardy dolarů (necelých 35 miliard korun) k zajištění přežití alespoň na dobu 18 měsíců.

Společnost Virgin Atlantic je však oproti velkým aerolinkám spíš trpaslík s flotilou čítající necelých 50 strojů. A platí pravidlo, že čím větší aerolinka, tím větší počet propuštěných.

Největší světová letecká společnost American Airlines minulý měsíc uvedla, že v říjnu zruší 19 000 pracovních míst, pokud skončí režim vládní podpory mezd. Zrušená pracovní místa tvoří 30 procent předpandemické pracovní síly.

United Airlines již dříve uvedly, že na seznam ohrožených pracovních míst zařadily až 36 000 zaměstnanců. Německá Lufthansa oznámila, že by mohla stavy snížit o 22 000 a společnost British Airways propustí až 13 000 lidí.

České letecká skupina Smartwings oznámila propouštění už na konci června, týkat se mělo 600 zaměstnanců, a slovenská letecká společnost Go2Sky v září po osmi letech provozu zkrachovala.

Kroky pro podporu leteckého sektoru

Úsporná opatření však nejde dělat donekonečna, pokud se lidé nevrátí do letadel, jsou aerolinky odkázány na pomoc státu. Mnohé ji na obou stranách Atlantiku dostaly. A podle všeho ji dostanou znovu.

Dva američtí republikánští senátoři předložili v polovině září návrh zákona „Air Carrier Worker Support Extension Act of 2020“, který v případě schválení poskytne leteckým společnostem finanční pomoc ve výši až 28,8 miliardy dolarů, tedy více než 650 miliard korun.

Takový krok by však americké dopravce proti evropské konkurenci extrémně zvýhodnil, takže lze očekávat, že i letecké společnosti se sídlem v Evropě natáhnou ruku. Naposledy dostala finanční injekci Alitalia, Brusel jí schválil grant v hodnotě skoro 200 milionů eur, tedy 5 miliard korun.

Reklama

Doporučované