Hlavní obsah

Průzkumy míchají boj o prezidenta. Expertka vysvětluje, v čem mají rezervy

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Na čelo průzkumu se poprvé dostala ekonomka Danuše Nerudová.

Reklama

Článek

Aktuální průzkum agentury Median přeskládal čelo pole uchazečů o prezidentský úřad. Vůbec poprvé se na vedoucí příčku dostala ekonomka Danuše Nerudová. Jak to vše může zamíchat strategií největších favoritů přesně měsíc před prvním kolem voleb? A nakolik spolehlivě vůbec průzkumy ukazují jejich šance?

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Jakou váhu by voliči měli přikládat předvolebním průzkumům?
  • V jaké fázi kampaně v současnosti kandidáti jsou?
  • A proč expremiér Andrej Babiš podle politoložky odmítá chodit do předvolebních debat spolu s ostatními kandidáty?

V aktuálním modelu agentury Median se na špici kandidátů poprvé posunula ekonomka Danuše Nerudová. Na druhém a třetím místě zůstali předseda ANO Andrej Babiš a bývalý vysoký představitel české armády a NATO Petr Pavel.

Politoložka Eva Lebedová z Univerzity Palackého ale upozorňuje, že podobné průzkumy vždy zachycují aktuální voličskou náladu. Nově uveřejněná data tedy vypovídají o tom, jak by lidé volili v listopadu. Spolehlivější je podle ní sledovat trendy, které se vyvíjejí dlouhodobě.

Foto: Median

Danuše Nerudová je podle společnosti Median poprvé v čele.

„O dvou postupujících finálních kandidátech do druhého kola se bude rozhodovat mezi Danuší Nerudovou, Andrejem Babišem a Petrem Pavlem. To už je zjevné. Všichni ostatní už nemají šanci do toho čela promluvit,“ popisuje.

Politoložka zároveň odhaduje, že se ve zbylých týdnech budou uchazeči snažit cílit na nerozhodnuté voliče. „Vzhledem k tomu, že na čele (průzkumů) jsou vzdálenosti mezi jednotlivými kandidáty poměrně těsné, tak se bude hrát o každý hlas. Dopředu vůbec není zjevné, kdo z nich postoupí,“ vysvětluje.

Škatulata před druhým kolem

Ještě méně předvídatelné mohou být výsledky druhého kola voleb, před kterým se voliči přeskupí podle toho, kdo postoupí z kola prvního. „Voličská logika se do značné míry promění. Logicky volební průzkumy nedokážou dopředu predikovat dynamiku kampaně a neměli bychom je brát za absolutně bernou minci,“ myslí si Lebedová.

Ukázaly to ostatně i volby v roce 2018. V předvolebních modelech se v listopadu na třetím a čtvrtém místě objevoval skladatel Michal Horáček a expremiér Mirek Topolánek. Nakonec se ale na bronzovou příčku dostal senátor Pavel Fischer.

Foto: archiv Evy Lebedové / Tomáš Loutocký

Politoložka z Univerzity Palackého v Olomouci Eva Lebedová.

Průzkumy tehdy zároveň ukazovaly, že druhé kolo voleb těsně vyhraje Jiří Drahoš. Nakonec ale - i díky televizním debatám - zvítězil Miloš Zeman.

A právě diskuze mezi kandidáty nebo intenzivní konfrontační kampaň v závěrečné fázi kampaně mohou podle Lebedové rozhodnout o konečném výsledku i nyní. „Sice se nám to nemusí líbit, ale někteří voliči, kteří tu kampaň tolik nesledovali, se na tuto debatu podívají a pak se rozhodnou,“ říká.

V podcastu 5:59 se také dozvíte, co kromě televizních debat může v rozvažování voličů sehrát roli, nebo jestli by podle politoložky Lebedové mělo smysl, aby někteří slabší kandidáti před prvním kolem voleb odstoupili. Poslechněte si v audiu na začátku článku.

Editor a koeditor: Matěj Válek, Dominika Kubištová

Sound design a hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: Seznam Zprávy - podcast Ptám se já, Český rozhlas Radiožurnál - Den s kandidátem, Český rozhlas Plus, ČT24, TV Nova, CNN Prima NEWS, CNN Prima NEWS - Partie Terezie Tománkové, Aréna Deníku N, TikTok - Danuše Nerudová, Twitter - Andrej Babiš, Facebook - Generál Pavel

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast týmu Lenky Kabrhelové. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Reklama

Doporučované