Článek
Ruská agrese na Ukrajině mění způsob vedení války. Pravidla boje změnilo masové nasazení dronů využívaných k pozorování, přímým útokům i obraně. Každodenní realitou se stalo i rušení elektronických signálů satelitní navigace a naváděcích systémů.
V boji se prosadila i česká společnost LPP Holding. Ta na Ukrajinu dodala stovky dronů, které žádnou satelitní ani rádiovou navigaci nepotřebují. „Využívají kombinaci vizuální a inerciální navigace. Mohou se používat bez jakýchkoliv omezení v prostředí aktivního rušení elektronických signálů nebo při poruše magnetického pole,“ říká v pořadu Agenda ředitel firmy a bývalý velitel pozemních sil české armády Miroslav Žižka.
V současnosti firma pracuje na novém typu bezpilotního prostředku, který bude větší než dosavadní modely a bude mít jiný pohon. „Zatím jsme tento dron nikde neprezentovali, protože jej v současnosti dokončujeme. Je oproti našim dvěma dronům ve vyšší váhové kategorii a bude mít proudový motor, který jsme si sami vyvinuli,“ popisuje Žižka.
Vedle dronů přišel LPP Holding také s autonomním vozidlem Hornet, které zatím v bojích na Ukrajině nebylo nasazeno. „Je to vozidlo, které může nést zbraňovou stanici, může sloužit jako logistické nebo zdravotnické vozidlo,“ říká ředitel holdingu.
Podobně jako drony je Hornet navigován zcela autonomně. „Vozidlo nepotřebuje GPS, protože je naváděno pomocí kontrolních bodů zadaných do systému, takže se přesouvá z bodu A do bodu B bez zásahu operátora,“ vysvětluje Žižka.
„S Hornetem máme velké plány. Bojiště se v budoucnosti bude vylidňovat. Technologie už dnes umožňují čím dál větší použití robotických prostředků na všech úrovních. To už není science fiction, to se dnes stává realitou,“ dodává.
Kauza Supacat: Konkurence nás chce poškodit
Vedle vývoje vlastních systémů zastupuje společnost LPP Holding v Česku britského výrobce bojových vozidel Supacat. O tato vozidla má zájem česká armáda, která je chce bez výběrového řízení pořídit pro své speciální jednotky.
Zakázka se setkala s kritikou kvůli ceně, která se podle některých zdrojů pohybuje kolem 118 milionů korun za jedno vozidlo. Armáda jich plánuje nakoupit 18 a kritici této zakázky upozorňují, že cena je až třikrát vyšší, než za kolik vozidla Supacat pořídila britská armáda.
Miroslav Žižka nicméně tvrdí, že informace o neúměrně vysoké ceně jsou manipulativní. „Cenu jako takovou nemůžu komentovat. Ale bavíme se o ceně plně vybaveného vozidla se všemi požadovanými systémy včetně DPH,“ říká Žižka.
„Pokud tedy porovnávám cenu vozidla, u kterého neznám výbavu, s cenou kompletně vybaveného vozidla, tak je pro mě taková informace velice manipulativní a záměrně podaná tak, aby to vyvolalo dojem, že to vozidlo je předražené,“ tvrdí.
Ředitel LPP Holding se také ohradil vůči námitkám, že by na zakázku měl vliv první náměstek ministryně obrany František Šulc, který v minulosti podnikal s majitelem LPP Holding Jiřím Sauerem.
„Osobně to vylučuji. Když dostal František Šulc nabídku od současné ministryně obrany, podílu ve firmě Robot Scientific se zbavil a nyní se vidíme jen na různých veletrzích nebo ministerských akcích,“ říká Žižka.
„Je to velmi nepříjemné, protože nás takové spekulace významně poškozují. Někdo to ví, někdo to záměrně zneužívá a velice tvrdě to použil i v našem projektu s vozidly Supacat,“ dodává.
Kdo šíří spekulace ohledně ceny a role náměstka Šulce v nákupu vozidel Supacat pro českou armádu, to Miroslav Žižka prozradit nechtěl. O nákupu vozidel by mělo Ministerstvo obrany rozhodnout v následujících týdnech.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.