Hlavní obsah

Češi šetří a raději se projdou. Výdejní místa rychle přibývají

Rozhovor s Petrem Horákem, generálním ředitelem PPL CZ.Video: Karolína Štuková

 

Reklama

Zásilkový přepravce od ledna zvýšil cenu za své služby. Značná část zákazníků si začne zásilky raději vyzvedávat sama. PPL CZ proto plánuje zdvojnásobit počet svých odběrných míst.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Vysoká inflace a drahé pohonné hmoty donutily v novém roce zásilkovou společnost PPL CZ zdražit služby o devět procent.

„V letošním roce musíme reflektovat i ostatní vstupy, které se zdražují, ať už jde o samotné mzdy našich zaměstnanců, agenturních pracovníků, ale i ceny staveb technologií a všech těchto komponentů, které jsou důležité pro doručování zásilek,“ říká v rozhovoru Petr Horák, generální ředitel PPL CZ.

Navýšení cen by podle jeho slov mohlo významný podíl zákazníků přimět objednávat zásilky na výdejní místa místo na vlastní adresu. Takové doručení je totiž o polovinu levnější.

Tato proměna na trhu je pro společnost také motivací rozšiřovat počet výdejních míst a boxů. „V loňském roce jsme pokročili z 3,5 tisíce na číslo vyšší než 4 tisíce a v letošním roce máme ambice dostat se přes 7 tisíc výdejních míst v kombinaci parcelshopů a parcel boxů,“ říká v rozhovoru šéf PPL CZ.

Další sezonu, která každoročně graduje vánočním obdobím, máte za sebou. Jaký to pro vás byl rok?

Určitě mohu říct, že byl jiný než ty předchozí, protože ty byly opravdu specifické. Rok 2022 vnímám jako velmi pozitivní v tom, že se situace po pandemii konečně ustálila a zjednodušila. Měli jsme čas se na hlavní sezonu připravit, měli jsme prostor k navýšení kapacity přepravených balíků.

O kolik?

Kapacita v letech 2020 a 2021 byla přibližně 200 tisíc zásilek denně s tím, že samozřejmě byla denně překračována kvůli lockdownům. Každopádně v loňském roce jsme otevřeli nové překladiště v Hradci Králové a kapacita PPL se zvedla až k 500 tisícům zásilek.

Boom e-commerce v roce 2021 byl velmi výrazný. Přetrvává stále poptávka a najde takové navýšení kapacit v Česku uplatnění?

Dlouhodobě sledujeme vývoj e-commerce i ve vztahu obecně k maloobchodu v západní Evropě a díváme se na vyspělejší trhy, kam až může e-commerce dojít. A ten potenciál růstu v Česku tady stále je. Pro letošní rok jsou kapacity možná naddimenzované, ale do příštích let budou určitě ku prospěchu.

Dá se odhadovat, kam poptávka z tohoto sektoru může ještě růst?

Krize, které prožíváme v posledních letech, posouvají celý byznys model dopředu. E-commerce prostupuje veškerými odvětvími, která si dokážeme představit. A aktuálně se v Česku pohybuje podíl e-commerce na maloobchodních tržbách kolem 17 procent. Myslím si, že do pěti let číslo ještě poroste. Určitě překročí 23 až 25 procent. Každé procento zde představuje stovky milionů zásilek na trhu, takže opravdu ten potenciál tady vidíme.

Jaké bylo finále loňského roku a vánoční období a jakou část ročních tržeb tvoří z celého toho roku?

Hlavní sezona, kde je přepravováno větší množství zásilek, začíná přibližně od poloviny listopadu. Těchto přibližně 30 dní tvoří necelých 20 procent z celkových tržeb.

Co je na toto období třeba, kolik například zaměstnanců potřebujete k tomu, aby hladce probíhalo doručování. Nabíráte další zaměstnance?

Připravujeme se po zkušenostech z předchozích sezon vždy od ledna každého roku s tím, že probíhají nábory, zabezpečení manipulačních činností a dalších činností pro fungování firmy. Aktuálně máme přibližně 900 zaměstnanců ve vlastních stavech a standardně v průběhu roku zaměstnáváme plus minus 500 agenturních pracovníků. V sezoně je to až 1000, to je právě ten hlavní rozdíl.

Mluvili jsme tu o období krize. Jak zamíchaly vaším byznysem vysoké ceny pohonných hmot a inflace?

Určitě to byl šok pro celé naše odvětví jako takové, ale samozřejmě také pro spotřebitele, kteří se rozhodovali, kde své peníze utratit. My jsme v tomto trošku na bezpečnější straně a máme u zákazníků implementován tzv. palivový příplatek, který ve velké míře překlápíme právě na naše dopravní služby.

Chystáte se zdražovat letos?

V letošním roce musíme reflektovat i ostatní vstupy, které zdražují, ať už jde o samotné mzdy našich zaměstnanců, agenturních pracovníků, ale i ceny staveb technologií a všech těchto komponentů, které jsou důležité pro doručování zásilek. V letošním roce navyšujeme základní ceníky našich služeb o devět procent.

Čekáte, že by se zvýšení cen mohlo odrazit také na poptávce od zákazníků?

Vnímáme, že ceny dopravních služeb a přepravních služeb, které PPL nabízí, se dostávají na určitou hranici ochoty, kdy lidi chtějí platit za doručení samotné. I z toho důvodu vstupujeme na trh přepravy do výdejních míst, která jsou výrazně levnější oproti standardnímu doručení na domácí adresu.

Přesune se tedy doručování zásilek namísto do domovů zákazníků primárně do výdejních míst?

Myslím si, že to bude pro zákazníky minimálně alternativa. Doručení na adresu je vesměs dvakrát dražší než doručení na výdejní místo. V první polovině roku očekáváme jednociferný nárůst komplexní přepravy v rámci PPL, ale ten hlavní podíl růstu bude právě e-commerce a zejména doručování na výdejní místa, kde čekáme dvouciferné nárůsty.

PPL CZ

  • Společnost je dopravcem zásilek na českém trhu od roku 1995.
  • PPL CZ se specializuje na balíkovou přepravu nejen po Česku, ale i do celé Evropy.
  • V roce 2023 firma doručí téměř 60 milionů zásilek.
  • PPL CZ má 27 balíkových dep, dvě centrální překladiště a síť výdejních a podacích míst – PPL Parcelshopů a Parcelboxů, kterých je v Česku aktuálně přibližně šest tisíc.
  • Mimo společnost PPL na tuzemském trhu působí DPD, Zásilkovna, Česká pošta, DHL a další.
  • Na českém trhu balíkových dopravců roste konkurence. Firmy v posledních letech rozšířily výrazně své kapacity a zvládají doručit i několik set tisíc balíků denně. Během letošního Black Friday konkrétně PPL doručila rekordních více než 500 tisíc zásilek. DPD na Black Friday asi 300 tisíc. Více zásilek než loni v souvislosti se slevovými akcemi eviduje i Česká pošta. V pondělí 27. listopadu měla v přepravě 483 tisíc balíků, zhruba o 23 000 víc v roce 2022.

Chystáte se také rozšiřovat portfolio výdejních míst a boxů?

V loňském roce jsme pokročili z 3,5 tisíce na číslo vyšší než 4 tisíce a v letošním roce máme ambice dostat se přes 7 tisíc výdejních míst v kombinaci parcel shopů a parcel boxů.

Jaké bude tedy pokrytí po Česku?

V rámci pokrytí Česka je určitě naší ambicí a cílem jako takovým být ve městech co nejblíže našim zákazníkům, to znamená opravdu v docházkové vzdálenosti pěti minut od bydliště. Na venkovech, kde zatím tu potřebu necítíme tolik, ale vidíme, že je potřeba se rozšiřovat i zde, to bude vlastně v dosažitelné vzdálenosti 10 minut od domova.

Jaká vás čeká letošní sezona? Dáváte si cíl překonat loňský rok?

Navzdory ekonomické nejistotě očekáváme, že v druhé půlce roku se vymaníme ze všech krizových vlivů, které zažíváme v posledních letech. A očekáváme v druhé půlce roku meziroční nárůst kolem 15 až 17 procent. V konkrétním počtu balíků cílíme na 60 milionů.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované