Hlavní obsah

Instagram opět kopíruje TikTok. „Ten má ale deset let náskok,“ říká expert

Foto: Profimedia.cz, Seznam Zprávy

Hostem Stopáže je expert na komunikaci na TikToku David Duc.

Reklama

Článek

Instagram, sociální síť ze skupiny Meta (dříve Facebook), pokračuje v kopírování úspěšných funkcí od konkurence. Nově testuje novou podobu hlavní stránky, která je výrazněji zaměřená na krátká videa a nápadně připomíná TikTok.

Příspěvky, mizející příběhy i krátká videa zvaná Reels se tak od začátku května vybraným uživatelům zobrazují v jednom feedu, který servíruje uživatelům obsah na základě propracovaného algoritmu.

„Je možné, že Instagramu tento experiment fungovat bude, protože proč nekopírovat něco, co už funguje. TikTok vlastně dělá to samé. Nedávno začal testovat stories, které Instagramu výborně fungují, nebo přidal možnost vysílat živě livestreamy,“ vysvětluje David Duc, expert na TikTok z agentury TikTokuj.cz.

Od roku 2018 nemá žádná aplikace více stažení než právě čínský TikTok, který eviduje více než 3,5 miliardy stažení. V přetahované s Instagramem a dalšími aplikacemi ho podle experta zvýhodňuje několik faktorů.

„Zaprvé, TikTok je skvělý nástroj pro tvůrce. Aplikace pořád zajišťuje výborný organický dosah, to znamená, že váš obsah může vidět spousta uživatelů, aniž byste museli platit nějakou reklamní podporu. Vaše videa jsou hodně vidět, dostávají se mezi lidi, díky čemuž se spousta začínajících tvůrců velmi rychle proslaví. Není neobvyklé, že někdo během několika měsíců nabere desítky i statisíce sledujících, to prostě jiné aplikace zatím tak rychle neumožňují. A to je pro mladé velmi důležité – dnes nechtějí být děti astronautem, ale influencerem,“ říká Duc.

TikTok, který je nejpopulárnější právě mezi generací Z, je také pohodlný pro uživatele. A právě v propracovaném algoritmu, který neustále vyhodnocuje, jaký obsah vás baví a o která videa máte zájem, má podle experta na sociální sítě náskok před konkurencí.

„Aplikace vás postupně poznává a na základě vašich interakcí ví přesně, co se vám líbí. Nemusíte zadávat nic aktivně do vyhledávání jako v případě YouTube, obsah je vám zkrátka servírován. TikTok na tomto algoritmu pracuje už od roku 2012, tedy přes deset let, a to je ve vývoji umělé inteligence strašně moc let náskoku. Na druhou stranu to je zároveň i ta stinná stránka té platformy,“ dodává Duc.

Služba je často kritizována kvůli sběru velkého množství uživatelských dat, čínskému vlastnictví nebo bezpečnostním dírám. Nicméně počet uživatelů v Česku neustále roste.

„Reálně bude mít už přes 2 miliony uživatelů. Z reklamního systému vidíme, že nejvíce uživatelů, na které můžeme cílit, je ve věku 18 až 24 let. V ní existuje už přes 1 milion českých profilů,“ dodává Duc.

Podle čeho si tvůrci vybírají, jestli budou publikovat obsah na TikToku, nebo na Instagramu? Proč trendy vznikají právě na TikToku? A jak se na Twitteru chovají firmy nebo média?

Poslechněte si celý rozhovor.

Stopáž

Týdenní podcast o technologiích, společnosti a všem mezi tím. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Který díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Reklama

Související témata:

Doporučované