Hlavní obsah

Sami bohatnou, své sledující nechají podvést. Pozor, kdo vám radí s penězi

Foto: Shutterstock.com

V podcastu Ve vatě se s ekonomem Dominikem Stroukalem věnujeme finančním influencerům. Komu věří? A od koho utíkat pryč?

Reklama

Článek

Na YouTube radí, kam s penězi. Čeští finanční influenceři mají statisíce, zahraniční i miliony zhlédnutí a obrovský vliv. Někteří přitom sami investují třeba jen pár let. Některé platí banky, jiné vývojáři pochybných kryptomincí.

Internet a sociální sítě jsou plné zaručených tipů, jak vydělat peníze, kam investovat a s kým. Stojí za nimi armáda takzvaných „finfluencerů“ – tedy lidí, kteří se financemi zabývají a mají ambici svými výstupy ovlivnit své fanoušky.

Podle Dominika Stroukala je nejlepší sledovat ty, co o trzích reálně rozhodují. „Nejlepší finanční influencer je šéf Fedu, americké centrální banky, Jerome Powell. Když něco napíše, má to reálný dopad na všechny trhy. Sledujte centrální bankéře a hlavní ekonomy velkých institucí. Nehoní svíčkové grafy a neříkají: ‚Super, bude lambo.‘ Ale co napíšou, může ovlivnit moji peněženku,“ vysvětluje hlavní ekonom platební instituce Roger v podcastu Ve vatě.

Finfluenceři jsou často mladí, neživí se jako brokeři a znalosti trhů čerpají samostudiem. Mohou posloužit jako inspirace, následovat jejich konkrétní rady by však Stroukal neradil.

„Klidně sledujte hlučný a barevný YouTube, jak mluví o investicích, ale řídit se tím, co kupovat, tam bych byl opatrný.“

Jsou ale výjimky. „Když jsou online tvůrci otevření, mluví o svých spolupracích, jdou s kůží na trh, kam sami investují, jsou schopní přiznat, že udělali chybu,“ míní Stroukal.

Kdo platí finfluencery

Do kategorie „zábava“ řadí Stroukal třeba YouTube kanál Erik Investor. Polovina ze známé internetové dvojky Viral Brothers, Erik Meldik, má na YouTube 75 tisíc odběratelů.

„Než jako seriózní informace to chápu jako zábavu. Důležité je, aby člověk nepřekročil hranice, že se prodá, aby narval mladému publiku nějaký podvod. Ale to nemá zapotřebí, když je schopen se zaplatit ze seriózních projektů.“

Partnerem Meldikova kanálu je třeba jedna z investičních aplikací, což otevřeně přiznává. Jiné finfluencery platí zase banky nebo brokeři. Další vydělávají pořádáním svých kurzů.

„Je to legální byznys. Stačí, když má influencer pár desítek tisíc sledujících. A otevřeně řekne, že nakupuje v dané aplikaci. Pro firmu je to lepší a levnější způsob, jak zasáhnout cílovku, než televize a rozhlas,“ míní Stroukal.

Dominik Stroukal

  • ekonom
  • působí na Metropolitní univerzitě Praha
  • člen NERV
  • ekonomický poradce SatoshiLabs, tvůrce bitcoinové peněženky Trezor
  • autor knih Bitcoin a jiné kryptopeníze budoucnosti, Dark web: Sex, drogy a bitcoiny a Ekonomické bubliny
  • twitter: @stroukal

Influenceři, kteří za peníze prodají cokoli

Na sociálních sítích jsou však i finfluenceři, jejichž rady vám s vysokou pravděpodobností prodělají spoustu peněz. Třiadvacetiletý Čech Jon Marianek, žijící v Miami, na svém Instagramu s více než 300 tisíci sledujícími a na TikToku, kde mívá statisíce zobrazení, doporučuje velmi volatilní aktiva. Většina z nich v krátkém horizontu po jeho doporučení rychle padá.

„Člověk to nakoupí, vyhypuje (zpropaguje, pozn. red.) na svých sítích a jak to začne skákat nahoru, tak to prodá. Ale dnes už to influenceři ani nevlastní. Dostanou skript: ‚Řekni, že tohle je super coin (kryptomince, pozn. red.), ať to koupí.“ Za to dostanou statisíce dolarů,“ popisuje Stroukal strategii některých internetových šejdířů. Inzerované „coiny“ přitom někdo vytvoří na koleni za pár minut.

Na kolik si někteří finfluenceři přijdou, ukázala kauza kontroverzního kandidáta na prezidenta a tvůrce antivirů Johna McAfeeho.

„Měl 810 tisíc sledujících. U soudu řekl, že si za jeden příspěvek na twitteru bral 105 tisíc dolarů. Tedy 0,13 dolaru za jednoho sledujícího,“ popisuje Stroukal. Za své praktiky skončil McAfee ve vězení a nakonec spáchal sebevraždu.

Jak byznys s udělením rad na internetu funguje? Je počet sledujících ukazatelem „expertizy“ daného influencera? Poslechněte si aktuální díl Ve vatě v přehrávači v úvodu článku.

Ve vatě

Podcast novinářky Markéty Bidrmanové a jejích hostů. Poslechněte si rady známých investorů a odborníků na téma investic, inflace, úvěrů a hypoték. Finanční „kápézetka“ pro všechny, kterým nejsou peníze ukradené.

Nový díl každý čtvrtek na Seznam Zprávách. Poslouchejte Podcasty.czApple Podcasts, na Spotify a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Reklama

Doporučované