Hlavní obsah

Blíž k Zemanovu snu. Vláda schválila přípravy části kanálu Dunaj–Odra–Labe

Foto: CNN Prima NEWS

Prezident Miloš Zeman je velkým zastáncem vodního koridoru.

Reklama

5. 10. 2020 8:13
aktualizováno • 5. 10. 2020 8:52

Přípravy první části vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi v pondělí schválila vláda.

Článek

První etapa by měla stát zhruba 15 miliard korun. Stát se při analýze projektu zaměřuje především na propojení Dunaje s Odrou, Labe zůstává v rezervě. Stavba koridoru by mohla začít po roce 2030.

Úsek by měl začínat na Odře v ostravské části Svinov a pokračovat až k polským hranicím. Zde by se měl napojit na polskou část vedoucí až k městu Koźle. Stavba by měla na české straně zahrnovat rekonstrukci sedmi silničních a jednoho železničního mostu, dále dvou plavebních komor a vybudování přístavu ve Svinově.

Havlíček: Není to megalomanství

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka bude tato severní větev významná v oblasti ekonomiky, dopravy, rekreace a turismu. „Bude to velký signál pro další podporu celého Moravskoslezského kraje, který na tuto investici velmi čeká,“ řekl Havlíček na tiskové konferenci po jednání vlády.

Podle Havlíčka nejde o megalomanský projekt. Je potřeba ho připravit pro další vlády, které ho můžou a nemusí využít, dodal ministr.

Podle ministerského dokumentu by pro co nejefektivnější využití vodní cesty měla být hloubka pět metrů a šířka plavební dráhy okolo 40 metrů. Stavba úseku ze Svinova k polským hranicím podle odhadů vyje na 15 miliard korun, dalších 29 miliard pak bude stát polská část koridoru do Koźle. Obě země o projektu a vlastním postupu průběžně jednají.

Podle ministerstva by splavnění Odry usnadnilo přístup regionálního průmyslu na evropské a světové trhy. Počítá se i s rekreační plavbou a turistickým využitím. Úsek z Ostravy do Polska by se tak stal první částí zvažovaného vodního koridoru, který podle původních předpokladů měl spojit Odru s Dunajem a Labem.

Podle studie proveditelnosti měl celý projekt vyjít téměř na 586 miliard korun. Ministerstvo však loni rozhodlo, že další analýzy se zaměří na propojení Odry s Dunajem, které vycházelo ze studie jako ekonomicky nejefektivnější. Naopak napojení labské části za více než 300 miliard korun vyhodnotilo jako nevýhodné a technicky nejnáročnější. Stát si zatím pro labskou část ponechal územní rezervu pro případnou změnu rozhodnutí v budoucnu.

Projekt, který dlouhodobě prosazuje prezident Miloš Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované