Hlavní obsah

Boeing zakončil nejhorší rok za posledních 40 let úspěchem

Foto: Acefitt, Wikimedia Commons

Ilustrační foto.

Reklama

Boeing zakončil nejhorší rok za posledních 40 let nejúspěšnějším měsícem roku 2020. Podařilo se mu prodat čtyři desítky letadel, dvě třetiny připadají na donedávna problémový model 737 MAX. Ten může naopak firmu nyní zachránit.

Článek

Americká společnost Boeing, která ve Spojených státech hraje prim ve výrobě letadel, uvedla, že v prosinci dodala zákazníkům 39 letadel. Jde o vůbec největší objem prodejů roku.

Prosincový úspěch podle americké CNN, která se zprávou přišla, nijak výrazně nezměnil výsledek obchodování společnosti za celý loňský rok.

Firma Boeing se už před příchodem koronavirové krize potýkala s vážnými problémy kvůli přerušení provozu letadel 737 MAX. Ta nemohla do vzduchu od jara 2019, kdy je úřady po celém světě po dvou tragických nehodách nařídily odstavit. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) zákaz provozu letadel 737 MAX zrušil loni v listopadu.

Boeing podle informací, které nedávno zveřejnil, snížil v průběhu roku 2020 jak produkci, tak i počet zaměstnanců právě v reakci na finanční krizi jeho zákazníků i své vlastní.

Pozitivní prosincový údaj o dodávkách zvýšil celkovou loňskou bilanci dodávek Boeingu na 157. Stále však jde o vůbec nejnižší hodnotu pro amerického výrobce letadel od roku 1977.

Ještě v roce 2018 naproti tomu Boeing prodal rekordních 806 komerčních letadel. V té době to bylo také poprvé, kdy roční příjmy společnosti překročily hranici 100 miliard dolarů.

Analytici nyní předpovídají, že Boeing vykáže v roce 2020 tržby výrazně nižší. Odhady se točí kolem 58 miliard dolarů. V novém roce by se měla situace částečně zlepšit a Boeing by měl podle odborníků utržit nejméně 78 miliard dolarů.

Z katastrofy se stává naděje

Tak, jak uzemnění letounů 737 Max v březnu 2019 zavinilo rychlý pád společnosti Boeing, ho dříve problematický stroj táhne zpět vzhůru.

Z prosincové dodávky totiž více než dvě třetiny tvořila právě letadla 737 MAX. Zájem o tento typ letounu se svižně obnovil po loňském listopadu, kdy americký Federální úřad po dlouhých 20 měsících jejich zákaz ukončil.

Kromě menšího objemu objednávek ale společnost dál zápasí s rušením některých zakázek. Jen za loňský listopad zákazníci zrušili objednávky na 88 letadel 737 MAX. Firma uvádí 27 nových objednávek na toto letadlo, ale 25 z nich je nová zakázka od společnosti Virgin Australia, která nahradila dřívější, mnohem větší zakázku. Ta byla na 48 letadel, avšak letecká společnost ji zrušila. Stála za většinou zrušených objednávek za listopad.

Na straně objednávek Boeing během prosince ohlásil dalších 90 nových zakázek, z čehož 75 bylo právě na stroje 737 MAX pro společnost Ryanair. Jde tak o zdaleka největší objednávku letadel za více než dva roky.

Rušení objednávek u leteckých výrobců nebylo v loňském roce výjimkou nikde. Dopravci byli nuceni většinu své stávající flotily uzemnit, vzhledem k téměř absolutnímu poklesu letecké dopravy ve světě.

„Tak, jak pandemie koronaviru postupuje, snažíme se spolupracovat s našimi zákazníky po celém světě a sledujeme pomalé zotavování mezinárodního provozu. Nyní je třeba sladit nabídku s poptávkou na trhu,“ řekl finanční ředitel Boeingu Greg Smith.

„V roce 2021 budeme pokračovat v opatřeních k posílení bezpečnosti, zachování likvidity a postupné transformace našeho podnikání do budoucna,“ dodal.

Ve světě teď kraluje evropský Airbus

O poznání lépe si vedl v loňském roce evropský výrobce letecké techniky Airbus. Ten za rok 2020 dodal na trh 566 letadel. I přes to společnost eviduje více než třetinový pokles ve srovnání s předchozím rokem.

Druhým rokem po sobě si ale díky problémům konkurenčního Boeingu udržel pozici největšího výrobce letadel na světě.

Airbus navzdory dopadům pandemie zaznamenal více objednávek než stornovaných zakázek, uvedla agentura DPA. Přesto se mu ale podle očekávání kvůli koronavirové krizi nepodařilo naplnit celoroční cíl 880 dodávek.

Reklama

Doporučované