Hlavní obsah

Britské i české firmy se kvůli brexitu bojí nejhoršího

Video: Jiří Hošek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Pro někoho existenční problémy, pro jiné jedinečná příležitost. Na brexit nemají obchodní společnosti v Británii nebo České republice jednoznačný pohled. Shodují se ale v tom, že přetrvávající nejistota ohledně podoby odchodu Spojeného království z EU působí problémy. Firmy investují nemalé prostředky, aby se připravily na různé scénáře. Včetně toho nejméně chtěného, kdy by se Británie rozešla s Unií chaoticky a ve zlém.

Článek

Airbus, BMW a další velké společnosti v posledních dnech pohrozily odlivem pracovních míst ze Spojeného království. Podle nich je totiž dva roky od rozhodnutí britských voličů odejít z EU jediná jistota - a tou je nejistota.

„V současné době pracujeme s klienty na tom, jak vypadá nejoptimističtější scénář a jak naopak ten nejpochmurnější. Přemýšlíme nad dopady všech dalších alternativ mezi těmito dvěma extrémy na jejich podnikání. Jsou společnosti, které do těchto cvičných modelů vrhají veškeré možné úsilí. Pracují na záložních plánech, krizových scénářích a přemýšlejí nad tím, jaká rozhodnutí by právě teď měly přijmout, aby získaly co nejlepší pozici,” řekla v rozhovoru pro Seznam právnička Squire Patton Boggs Hannah Kendricková.

Ta například českým firmám radí, aby si pozorně pročetly podmínky stávajících smluv s britskými partnery. Závazky, které se podle obchodních pravidel zdály snadno splnitelné, se najednou můžou třeba už v přechodném období po březnu 2019 změnit v science fiction.

„Jestliže máte ve smlouvě lhůtu pro dodávku zboží přes kanál La Manche, může se vám to vymknout z rukou. Stačí jednoduché celní prohlídky v přístavu Dover a naberete zpoždění. Když navíc dovážíte potraviny či živá zvířata, budou třeba už platit nové veterinární kontroly nebo budete potřebovat dodatečná potvrzení. Dodávka zboží se tak může nejen protáhnout, ale také prodražit. A vy budete muset zvážit, jestli se vám to pořád ještě vyplatí.”

Malér: prudký pokles libry

Generální ředitel a majitel firmy Juta Jiří Hlavatý, jehož společnost má s Británií úzké obchodní styky a vlastní ve Spojeném království i továrnu, se ale brexitu nebojí. „Doufám, že to nejtěžší období už máme za sebou. Pro nás jím bylo prudké oslabení libry po unijním referendu skoro o 20 procent,“ vzpomíná Hlavatý.

V tuhle chvíli se vlastně ani přesně neví, co by obnášela ona nejhorší možná varianta brexitu. Britské podniky a zahraniční firmy operující v Británii děsí třeba dlouhodobá statistika, že průměrná doba k dojednání mezistátní dohody o volném obchodu je 7 let.

Jak to bude s přistěhovalci?

Značný neklid panuje také ohledně omezení unijního přistěhovalectví do Velké Británie. „Myslím si, že tlak na poslední kolo vyjednávání o podobě brexitu bude skutečně silný. Ještě toho zbývá dojednat strašně moc. Část témat je stejně důležitá jako agenda, kterou už vyjednavači dotáhli do konce. V britské vládě se pořád vede debata, jak ambiciózní by závěrečná dohoda měla být a kolik detailů případně ponechat na takzvané přechodné období,” uvedl pro Televizi Seznam profesor politologie na Cardiff University Daniel Wincott. Jasněji by mělo být už po bruselském summitu, kam ale britská premiérka Theresa Mayová nejede s nejlepšími kartami v ruce. Obě strany tlačí čas. S ohledem na schvalovací proces by dohoda o brexitu a budoucích vzájemných vztazích měla být dojednána zhruba do konce října a to se jeví jako šibeniční termín.

Reklama

Doporučované