Hlavní obsah

Čechy zachvátila psí a kočičí mánie. Tržby výrobců krmiva letí vzhůru

Martin Pučálka začal podnikat kvůli vlastnímu psovi - trpěl alergií na krmivo, tak hledal vhodnější.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Pandemie přála mazlíčkům – výrobce prémiových krmiv společnost Pučálka hlásí nárůst tržeb o třetinu. Firma teď navyšuje výrobu a bojuje s rostoucí cenou surovin.

Článek

Na začátku byl nemocný pes a jeho nešťastný majitel. Ridgeback Vincent trpěl alergií na krmivo a Martin Pučálka hledal řešení. A protože ho nenašel, vytvořil vlastní řadu krmiv. Dnes jeho firma vyváží do 17 zemí světa  a tržby počítá ve stovkách milionů korun.

A po koronavirové pandemii jsou čísla ještě zhruba o třetinu vyšší, protože zájem o domácí mazlíčky skokově stoupl.

„Bezpečně jsme to poznali na tržbách. Psi, kočky, koťata, všechno bylo vyprodané,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf firmy Martin Pučálka s tím, že za rok 2020 firmě vzrostly tržby o 30 procent. „Pohybujeme se v nižších stovkách milionů. Takže to jsou desítky milionů nárůst,“ dodává Pučálka.

Když už jsme přežili brexit, zůstaneme v Británii.
Martin Pučálka, šéf firmy Pučálka

Firma jídlo pro mazlíčky vyrábí prostřednictvím nasmlouvaných výrobních závodů v zahraničí. „Vyrábíme v Anglii, Německu, Dánsku a Francii. Většina je však ve Velké Británii. V době, kdy jsme výrobu řešili, nebyla v Česku dostupná technologie. Teď už tu technologie jsou, ale zase bychom tu dali i určité know-how lokálním výrobcům, kteří jsou naše konkurence,“ říká Pučálka s tím, že o přesunu výroby z Británie tak firma neuvažuje.

„Když už jsme přežili brexit, zůstaneme v Británii.“ Problémy země s nedostatkem lidí a zejména řidičů Pučálku zatím nijak neovlivňují. Řidiče totiž používá české.

Továrna musí jet 24/7

Vlastní výroba by podle Martina Pučálky firmě nedávala smysl. „Specializujeme se na poměrně úzký segment na trhu. Takového krmiva se nebude prodávat tolik jako toho levnějšího. Aby výroba dávala smysl, musela by továrna běžet 24 hodin sedm dní v týdnu, a tolik prémiového krmiva neprodáme,“ dodává Pučálka s tím, že v takovém případě musí výrobci kapacitu závodů vykrývat i zakázkami pro supermarkety a vyrábět i neprémiové značky.

Jeden vyrobí, druhý prodá

„Naši výrobci nemají své značky a fungují jen pro značky, jako jsme my. My se zaměřujeme na marketing, výroba je spíš burzovní záležitost. Suroviny musíte mít na čas a maso do 48 hodin zpracovat. To je disciplína, do které se nechceme pouštět. Byznys se dnes spíš dělí na ty, kteří to umí vyrobit, a ty, kteří to umí prodat,“ říká Pučálka s tím, že jeho česká konkurence, která má silnou vlastní značku a zároveň vyrábí pro jiné firmy, je jednou z mála výjimek v Evropě.

Pučálka navíc nemusí řešit problémy, které přímé výrobce mohou potkat – třeba zápach v okolí závodu či přísné výrobní normy.

Proti zdražení surovin hrají jiné faktory

Stejně jako všude i v tomto oboru teď rostou ceny surovin. „Musíme zdražit. Tento rok to bude o pět procent, pro příští rok nedokážu říct,“ říká Pučálka s tím, že proti zdražení surovin jdou i opačné trendy. Například problém s vývozem do Ruska.

„V tuto chvíli jediná země, která je schválená pro export do Ruska, je Francie. Do Ruska se ale vyvážela spousta krmiva z Česka, Anglie či Německa a to teď padlo,“ dodává Pučálka s tím, že i jeho firma měla v Rusku nasmlouvané vyšší desítky tun krmiva – tedy miliony korun.

„O to ten trh teď přišel a to je věc, která bude působit proti růstu ceny,“ dodává Pučálka s tím, že do karet jim hraje i kurz libry. „A je možné, že problémy, které teď Británie má se zaměstnaností, budou libru tlačit dolů,“ dodává.

Místo Ruska se chce společnost zaměřit na jiné země. „Teď řešíme nového distributora ve Slovinsku, Bulharsku a máme poptávku ze Španělska,“ dodává. Kromě toho je firma zavedená třeba v Jižní Koreji.

Granule přes internet

Podle Pučálky se prodej krmiva stále víc přesouvá na internet a čeští chovatelé se víc a víc zajímají o to, co svým mazlíčkům dávají.

„Více se řeší složení, strava je i rozmanitější a pestřejší. Stále víc se hledají i alternativní zdroje bílkovin. Pokud jsou psi dlouhodobě na jednom zdroji bílkovin, mohou si na něj vytvořit alergii,“ dodává Martin Pučálka s tím, že recepty vymýšlí sám a testují je jeho psi.

Růst potvrzují i další výrobci

Podle společnosti NielsenIQ tržby za prodej jídla pro mazlíčky stouply letos v červenci na 6,2 miliardy korun. Před rokem byly o 200 milionů méně.

Výrobce Vafo hlásí nárůst zájmu hlavně v superprémiovém segmentu napříč Evropou. Pandemie tak přispěla ke zlepšení kvality péče o zvířata.

Firmám zaměřeným na zdravé zvířecí stravování jako je Dibaq či Yoggies rostou tržby o desítky procent ročně.

Reklama

Doporučované