Hlavní obsah

Červenání Česka nám bere klienty ze sousedních zemí. Domácí zatím jezdí dál

Ekonomika by nemusela další lockdown přežít, varuje v rozhovoru pro SZ Byznys Gorjan Lazarov, šéf sítě Orea Hotels & Resorts.Video: Eva Moniová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Covid byl nejtěžší období v historii firmy, které bychom bez podpory akcionářů „nedali“. Dokázali jsme ale už sanovat všechny ztráty a léto dopadlo perfektně, i když zmizeli mezinárodní hosté, říká Gorjan Lazarov, šéf hotelů Orea.

Článek

Plošné uzavření ubytovacích zařízení bylo pro hotelový řetězec Orea složité období, s podporou akcionářů a vyplácenými státními podporami ho ale přežil. A podle šéfa sítě Gorjana Lazarova by zřejmě přežili i další hypotetický lockdown. Ten už by ale nemusela přežít česká ekonomika, říká Lazarov v rozhovoru pro SZ Byznys.

Spravujete 18 hotelů, jaké jste měli léto?

Léto pro nás dopadlo perfektně. Měli jsme dokonce za celé třetí čtvrtletí o 11 procent vyšší tržby než minulý rok. Těší nás to, protože jsme česká hotelová značka.

Zachránili vás Češi? Kdo jezdil z cizinců?

Před krizí byla třetina našich klientů domácí, třetina sousední státy a třetina mezinárodní klientela. Ta zmizela, fungoval jen český trh a dojezdové vzdálenosti, hlavně Německo.

Tím, že jsme procházeli procesem transformace, investovali jsme hodně do vzdělání zaměstnanců a zlepšení servisu a produktu, jsme navýšili počet spokojených českých klientů.

Hotely Orea

  • OREA Hotels & Resorts je největší český hotelový řetězec, vlastní ho skupina Cimex Group.
  • V současné době má 18 hotelů po celé České republice: v Praze (Pyramida a Angelo), Brně, v Krkonoších, na Šumavě, Vysočině a v Mariánských Lázních. Celková ubytovací kapacita je 2113 pokojů.
  • Počet kmenových zaměstnanců je 500 a navíc zaměstnává 250 lidí na DPP/DPČ.
  • Před covidem v roce 2019 přesahovaly tržby 1 miliardu korun.

Jak jste na tom ekonomicky, dotujete ztrátové provozy, nebo jste ekonomicky v plusu?

Máme za sebou nejtěžší období v historii firmy. Když vezmu rok 2020, bez podpory akcionářů by to byl velký problém. Ale když se podívám na letošní rok, byli jsme už schopni sanovat všechny ztráty, které jsme měli na začátku roku.

Byl pro vás covid příležitost nakupovat jiné hotely?

Během covidu jsme se spíš snažili udržet to, co máme, a hlavně udržet zaměstnance. Investovali jsme také hodně před covidem, proto to nebylo na pořadu dne.

Plánujete nakupovat v nejbližší době? Objevily se nějaké zajímavé příležitosti?

Zatím je trh pořád „daleko“ – když si vezmeme ceny, za které se hotely nabízí, a to, co by byli ochotní kupující zaplatit.

Čekáte, až zlevní?

Musí se to nějak potkat. Myslím, že časem určitě nějaké příležitosti budou.

Jak se u vás v provozu odráží nové opatření, kdy musí personál v restauracích kontrolovat bezinfekčnost? Přišli jste kvůli tomu o nějaké klienty?

Pro nás je nejhorší nejistota. V momentě, kdy rostou počty nakažených a Česko pro Němce na mapě červená, automaticky to znamená problém, snižuje se poptávka.

Nemyslím si, že opatření jsou nějak hodně složitá. V momentě, kdy to pomáhá, abychom zůstali otevření a mohli dál fungovat, je to to nejmenší, co můžeme udělat.

Gorjan Lazarov (41)

  • Generálním ředitelem hotelového řetězce Orea Hotels & Resorts je od roku 2016.
  • Pod jeho vedením došlo k rozsáhlým inovacím a rekonstrukcím všech hotelů, investice směřovaly také do personální sféry a technologických novinek. Například v roce 2018 Orea jako první v ČR představila robota jako součást recepce pražského hotelu Pyramida.
  • Vystudoval University of Pittsburgh, Katz Business School. Ve volném čase rád hraje tenis, lyžuje nebo sleduje basketbal.

Počet klientů vám tedy spíš klesá proto, že rostou počty nakažených, než proto, že by se vymáhala nějaká opatření.

Ano. A bavíme se o sousedních státech – když roste nákaza, klesá jejich mobilita.

A Češi jezdí pořád?

Zatím jsme pokles poptávky nezaznamenali.

Co by pro vás znamenal další lockdown?

Lockdown dával smysl na začátku. Ale teď je ten virus tak rozšířený, že se s ním musíme naučit žít. Není to o tom, jestli mám obavy, ale jak pomoci zdravotnímu systému, abychom to zvládli a aby ti, co potřebují péči, ji dostali.

Přežili byste další uzavírku?

Hypoteticky - kdyby další lockdown přišel – s podporami, které se vyplácely, bychom byli schopni přežít. Otázka je, jestli je schopná přežít ekonomika. Když se podíváme na vše, co se děje, inflace apod., to je výsledek pumpování peněz do ekonomiky. A nejsem si jistý, že si to můžeme donekonečna dovolovat.

Když se podíváme na personál v pohostinství a ubytování, ochotného číšníka, který se navíc vyzná v nabídce své restaurace, aby člověk pohledal. Jenže chybí nejen kvalifikovaný a ochotný personál, ale personál vůbec. Lidé během pandemie odešli kvůli nejistotě v oboru. Chybí vám personál?

Chybí a nejen v hotelnictví. My jsme ale udrželi hlavní jádro zaměstnanců, na kterém jsme postavili transformaci Orey. Na začátku procesu jsme si řekli nějaké hodnoty a zaměstnanci a péče o ně jsou velmi vysoko.

Obor ale úplně stejně nezareagoval, atraktivita práce se snížila a navíc je tu ta nejistota, co bude, jestli budou další uzávěry. Tím pádem je trochu těžší nalákat nové lidi. I pracovní trh si ale všímá, jak kdo s lidmi zachází a já jsem optimista, že se nám podaří chybějící lidi do další sezony obsadit.

Vy tedy nabíráte. Co lidem nabízíte?

V hotelnictví musíte mít lidi rádi, chtít je dělat šťastnými. Umožňuje to potkávat různé lidi, mladým to dává obrovské zkušenosti. Nabízíme dlouhodobé zacházení, možnost kariérního vývoje a flexibilitu – dát lidem to, co chtějí, abychom zůstali konkurenceschopní oproti ostatním oborům.

Co asi teď lidé mohou chtít – jistotu výdělku. A hotelnictví je dnes hodně nejistý obor. Dáte jim tu jistotu? Řeknete jim, že si je udržíte, i když přijde další lockdown nebo když bude jezdit méně hostů?

Když přijde další lockdown, můžeme poukázat na to, že už jsme dokázali zaměstnance udržet. I když nás to stálo peníze. A bylo to správné rozhodnutí, protože rozjezd pak byl dobrý.

Už před pandemií jste začali digitalizovat. Máte roboty, kteří radí hostům například s orientací a hotelovými službami, v létě jste nasadili roboty číšníky, mluvilo se i o uklízecích robotech. Jak je to daleko?

Pořád jsme v pilotní fázi. Roboty-číšníky máme na Šumavě a v Harrachově. Klienti jsou nadšení, někteří žádají přímo doručení pití od robota.

Hotelnictví ale bylo a bude o lidech. Máme ale velkou příležitost zdigitalizovat všechny věci, které dnes naši lidé dělají, ale které nepřinášejí hodnotu pro hosta. Například check-in v hotelu: vy jako zákazník nemáte potřebu někomu ukázat občanku, to se dá bez problémů zdigitalizovat. A vás už může uvítat člověk s úsměvem, který 90 % času nestráví přepisováním údajů.

U číšníka – byť dívat se na robotickou obsluhu je svým způsobem přitažlivé – bych ale lidskou přidanou hodnotu jako host ráda viděla.

Tam je přesně ten rozdíl, jak se to bude využívat. Příležitost pro roboty bude ve velkých restauracích, řekněme polopenze, kde je velký počet lidí ve stejném čase. A kde víme, vzhledem k tomu, že lidé na trhu nejsou – že servis nebudeme poskytovat vůbec, nebo ho poskytneme jiným způsobem.

Nemyslím si, že robot číšník bude fungovat v à la kartové restauraci, kde chcete doporučit, co je čerstvé apod.

Co ti uklízecí roboti, už jsou nasazení?

Ne, ale připravujeme to. Umějí dokonce po hotelu i jezdit výtahem.

Co budou dál umět? Známe třeba robotické vysavače, které už se stávají běžnou výbavou domácnosti.

Bude to větší a silnější robotický vysavač, který během dne umí projít celý hotel a uklidit všechny společné prostory.

Udělá vám labuť na ručníku, jako dělají některé pokojské?

To ne.

Jak na robotickou obsluhu reagují hosté? Třeba zahraniční turisté nebo korporátní klientela, která vyžaduje nějakou úroveň obsluhy? Máte nějaké negativní reakce?

Ne. Nemáme to rozjeté v tak velkém měřítku, abychom neměli lidi a lidskost. Dlouhodobě je určitý segment na trhu, který se otevřel s vývojem Airbnb, který služby nepotřebuje. Na něj jsme vytvořili tu značku Orea Place, která poskytuje i celkovou zákaznickou cestu automatizovaně. Ale hotely budou vždy o servisu a o lidech.

Celý rozhovor si můžete pustit v úvodním videu.

Reklama

Doporučované