Hlavní obsah

Čína o táborech v Sin-ťiangu: Západ překrucuje, detenční tábory neexistují

Foto: Profimedia.cz

Tisková konference „o stabilním rozvoji Sin-ťiangu“.

Reklama

Západní svět se snaží postupně rozplétat tajemství detenčních „výchovných“ táborů v autonomní oblasti Sin-ťiang. Po odhalení existence důkazních dokumentů se své rozhodla říct i Čína – uspořádala vzácnou tiskovou konferenci za přítomnosti novinářů. Sešlost s pracovním názvem „Tisková konference o stabilním rozvoji v Sin-ťiangu“ představila úspěchy dosažené v autonomní oblasti, vyslala poselství Spojeným státům a snažila se dokázat, že na vzdělávání není nic špatného.

Článek

„Sin-ťiang je perlou Západu a důležitý dopravní uzel. Proto jsme vytvořili řadu speciálních politik na podporu ekonomického a sociálního rozvoje,“ řekl na úvod předseda autonomní oblasti Sin-ťiang Shohrat Zakir, poděkoval všem za zájem a přednesl obsáhlý seznam úspěchů, jakých se čínské ústřední vládě podařilo dosáhnout. „Pod vlajkou socialistického právního státu“ se čínské vládě zřejmě podařilo nemožné.

Držíme pospolu jako semena granátového jablka...

„Dnešní stabilita a mír v oblasti nejsou jen tak. Násilné teroristické aktivity bývaly v Sin-ťiangu časté a šlapalo se po právech lidí na život. Držíme vysoko prapor socialistického právního státu, v souladu se zákonem přísně zakazujeme násilné a teroristické zločiny, zaměřujeme se na zlepšení obživy lidí, posilujeme vzdělávání v oblasti právního státu, zřizujeme střediska vzdělávání a odborné přípravy zaměřená na pomoc při výuce a dalších metod podle zákona, prohlubujeme boj proti terorismu, položili jsme pevný základ pro dosažení dlouhodobé sociální stability v Sin-ťiangu,“ pochlubil se předseda a v podobném duchu pokračovala další hodina konference.

„Touhu lidí po lepším životě považujeme za náš cíl, neochvějně realizujeme rozvoj s cílem zlepšit živobytí lidí, prospívat místní komunitě a posílit solidaritu. Chráníme a přenášíme krásné tradiční kultury různých národností v souladu se zákonem a garantujeme práva všech národností používat a rozvíjet své mluvené a psané jazyky. Jazyky etnických menšin používáme v oblastech spravedlnosti, správy, vzdělávání, žurnalistiky, nakladatelství, rozhlasu, filmu, televize a internetu a v každodenním životě,“ byl jen část výčtu úspěchů, kterých bylo v Sin-ťiangu dosaženo. „Pevně ​​chráníme národní jednotu, abychom se drželi pohromadě jako semena granátového jablka.“

Po přesvědčivém úvodu se mohlo zdát, že očekávané téma detenčních táborů alias vzdělávacích center prostor ani nedostane.

Ale...

Zatímco Číňané „striktně dodržují ustanovení ústavy o ‚občanské svobodě náboženského vyznání’ a všichni občané bez ohledu na svou víru mají stejná politická, ekonomická, sociální a kulturní práva“, Sněmovna reprezentantů Spojených států v úterý podpořila návrh zákona o lidských právech Ujgurů. Díky němu by americká vláda mohla tvrději reagovat na zásahy Číny proti etnickým Ujgurům a dalším menšinám. Podle Číňanů tak vážně poškodili mezinárodní právo, základní normy mezinárodních vztahů a „hrubě zasáhli do vnitřních záležitostí Číny“.

„Opatření proti terorismu a depolarizaci, která jsme přijali v Sin-ťiangu, se v zásadě neliší od opatření v mnoha zemích světa, včetně Spojených států. Někteří lidé ve Spojených státech by se měli vzdát ideologických předsudků a zdržet se „dvojích norem“. Stabilní proces a prosperita Sin-ťiangu je proces, lidé všech etnických skupin v Sin-ťiangu jsou sjednocení a bojují. To nemůže zastavit žádná síla,“ vzkázal předseda Shohrat Zakir Americe.

Podle Číňanů Američané tímto zákonem nejenže „pokřivili a zdiskreditovali situaci v oblasti lidských práv v Sin-ťiangu“, ale také „vážně pošlapali základní normy mezinárodního práva“. „Považujeme to za hegemonický akt,“ uzavřel odpověď na otázku reportéra CCTV, jak se Čína k zákonu o lidských právech Ujgurů staví.

Spasení studentů a odstranění terorismu

O nesporných výhodách výuky v centrech podle Sü Chaj-žunga, tajemníka Ústředního výboru Urumči, nemůže být pochyb, jelikož jsou „školicí střediska zřízena mimo jiné na základě protiteroristického zákona Čínské lidové republiky a Nařízení o depolarizaci autonomního regionu Sin-ťiang“. Na základě těchto zákonů a předpisů pak škola přispívá ke vzdělávání a slouží k ochraně práv a zájmu studentů.

„Celá tréninková práce dosáhla dobrých výsledků a dosáhla tří maxim, tj. Nejvyššího spasení osob s porušováním teroristického nebo náboženského extremismu nebo trestných činů, Úplného odstranění podmínek, které vedou k terorismu a náboženskému extremismu a Omezení ochrany základních práv občanů před terorismem a náboženským extremismem.“

Příběh jako důkaz místo slibů

Sü Chaj-žung namísto planých slov o úspěšnosti výchovného centra podal důkaz v podobě tří vybraných příběhů obyčejných lidí, kteří „výuku úspěšně absolvovali“.

Před tím, než Ti Li-sia-tchi prošel vzdělávacím centrem, měl statek, dobrý příjem a příjemný život. Později se ale „nakazil extrémními náboženskými myšlenkami“ a uvěřil, že pohané jedí pod meruňkovým stromem. Takových stromů měl v sadu plno, proto farmu zavřel, stromy ořezal a přestalo se mu dařit. V centru si uvědomil nebezpečí náboženských extrémních myšlenek a začal je nenávidět za to, že ho zničily. Po ukončení studia se začal opět věnovat zemědělství a našel novou důvěru v dobrý život. „Tento příběh nám říká, že náboženské extrémní myšlenky studentů byly účinně odstraněny,“ řekl Sü Chaj-žung.

Život Pu-cua Žou-c'i dostal smysl až po postgraduálním studiu ve vzdělávacím centru. Tam se naučil vyšívací techniky a za pomoci vlády založil profesionální družstvo ruční výšivky. Zaměstnal lidi z vesnice a přispěl ke stabilizaci a zmírnění chudoby. „Tento příběh nám říká, že se zlepšila komplexní kvalita studentů ve školicím středisku a stali se užitečnými talenty, kteří přispívají společnosti.“

Hrdina třetího příběhu zase k očistě od náboženských extremistických myšlenek přivedl celou obec. Ta poté dostala ocenění jako „model hygienické civilizace“. „Tento případ nám říká, že studenti školicího střediska následovali moderní a civilizovaný život, což výrazně zlepšilo atmosféru celé společnosti.“

Detenční tábory neexistují

Některé otázky přítomných novinářů byly odvážnější a dotázaní se odpovědi nemohli vyhnout pomocí čísel dokazujících úspěchy regionu a ústřední vlády. Reportér CGTV se přímo dotázal na omezování náboženské svobody muslimů, ničení mešit a zákazu půstu během ramadánu a zatýkání osob.

„Některá média, která o těchto záležitostech informovala, úplně obrátila realitu v černobílou a skutečnost vymezila nesprávně. Naše ústava stanovuje, že občané mají svobodu náboženského vyznání a stát chrání běžné náboženské činnosti.”

Nakonec došlo i na „interní dokumenty“, které odhalují model řízení zadržovacích táborů v Sin-ťiangu. Ty podle Sü Chaj-žunga nic nedokazují, protože v Sin-ťiangu „nic jako detenční tábor neexistuje“.

„Takzvané zprávy vydané New York Times, Mezinárodní unií investigativních novinářů a dalších zámořských médií a organizací čistě škodlivě narušují vzdělávací střediska Sin-ťiangu, která bojují proti terorismu a depolarizaci. Vyjadřujeme silnou nespokojenost a pevnou opozici. Naše politika vládnutí Sin-ťiangu je jasná a důsledná. Dodržujeme koncepci rozvoje zaměřenou na lidi a neustále zlepšujeme pocit zisku, štěstí a bezpečí všech etnických skupin,“ řekl.

„Jakékoli rozmazání nebo pověst pomluvy proti Sin-ťiangu v Číně je marné. Náročné úsilí kádrů a lidí všech etnických skupin v Sin-ťiangu k dosažení sociální stability a trvalého míru a pořádku by si mělo zasloužit spravedlivé hodnocení mezinárodního společenství,” dodal na závěr.

Reklama

Související témata:

Doporučované