Hlavní obsah

Děti už nebudou chápat, že jsme něco nalévali do aut, říká šéf Jaguaru

Foto: Jaguar Land Rover

Dimitrij Kolchanov.

Reklama

Znovu se chceme naplno soustředit na český trh, říká Dimitrij Kolchanov, šéf Jaguar Land Rover pro Evropu. Podle něj bude příští rok z hlediska prodejů lepší a v prémiovém segmentu se naplno rozjede elektrifikace.

Článek

Automobilka Jaguar Land Rover prodala ve druhém čtvrtletí o 53 procent vozů více než v prvním. Přesto byla v meziročním srovnání s 113 tisíci prodanými auty zhruba o desetinu dole. Britové s indickými vlastníky z Tata Motors přesto zůstali v malém zisku 65 milionů liber. „Prémiový segment je zasažený méně,“ komentoval výsledky Dimitrij Kolchanov, šéf firmy pro evropský trh. Zároveň hovořil o elektrické budoucnosti a motorech V8.

Jak na Jaguar dopadl covidový letošek?

Byl to náročný rok. Zavírání a znovuotevírání výroby a dealerství, ale teď už jsme zase v kontaktu se zákazníky a nakonec rok nedopadne snad tak špatně, jak to vypadalo. Prodeje po prvním lockdownu začaly rychle růst.

Bude z hlediska poptávky příští rok horší než letošní?

Záleží na tom, s čím budeme srovnávat. Letošek byl opravdu těžký, několik měsíců se prakticky neprodávalo. Z tohoto pohledu by měl být příští rok lepší. Na druhou stranu ekonomické zotavení po covidu může být dlouhé. Co vidím jako pozitivní, je působení odložené poptávky z letoška, možný další příklon lidí k autům namísto používání veřejné dopravy kvůli covidu a samozřejmě náš prémiový segment. Ten bývá obecně méně zasažený. Zatímco celý evropský trh s novými auty od března do podzimu klesal o zhruba 37 procent, náš segment klesl jen o čtvrtinu.

Ve druhém čtvrtletí jste v prodejích už viděli rychlý růst prodejů v Číně. Platí, že se z covidu zotavuje tedy první?

Ano. První dostala ránu, první zase rostla. Je to pořád jeden z nejrychleji rostoucích trhů, takže je to vzpruha.

Jak dlouho se dnes musí čekat na váš nový model Land Rover Defender?

Je tam trochu zácpa, když jste objednávali v říjnu, musíte čekat do příštího roku, ale záleží také hodně na specifikaci. Řekněme, že v průměru je to asi šest měsíců. Covid samozřejmě ovlivnil dodavatelský řetězec, občas je výzva složit auto tak, aby všechny díly byly na potřebném místě v potřebný čas. V Bratislavě jedeme na dvě směny a pečlivě sledujeme poptávku. Ve druhé vlně se naštěstí ukazuje, že nemusí nastat tak tvrdý lockdown jako na jaře.

Kromě covidu je letošek ve znamení elektrifikace. Jak přimět lidi, aby kupovali dražší a méně užitné elektromobily nebo hybridy?

Každá země je na tom trochu jinak. V Norsku nebo v Hongkongu jsou velké pobídky na nákup elektromobilů a prodeje tam proto fungují. Na straně výrobců i zákazníků jsou daňové pobídky také v Nizozemsku nebo ve Francii. Samotné technologie jsou skvělé, ale je zřejmé, že pro zákazníky je těžká volba si je pořídit bez nějaké podpory. Do deseti let budou ale elektroauta podstatně levnější. Je to stejné jako s počítači nebo chytrými telefony, technologie se bude rychle zlevňovat. Baterie zlevňují zatím o pět až sedm procent každý rok.

Co vy osobně vidíte jako pozitivní na elektromobilech?

Rád je řídím. Vlastně si vystačíte s jedním pedálem, a pokud jsou baterie v podlaze, tak je uvnitř auta mnohem víc místa, které lze různě využít. A samozřejmě jsou rychlé a tiché. Proto je vidět, že v zemích, kde jsou díky vládním pobídkám podobně drahé jako auta se spalovacím motorem, mají už úspěch. Z nových prodejů tvoří více než třetinu. Naše děti si už nebudou umět představit, proč jsme něco nalévali do aut, když to navíc bylo neekologické a výbušné.

Počítám, že Jaguar je v lepší pozici s elektrifikací, protože prodává větší a dražší auta. Technologie se do nich tedy lépe vejdou a zákazníci jsou zvyklí platit.

Ano, to je naše výhoda. V prémiovém segmentu bude adaptace na elektromobily nejrychlejší. A příští rok to bude vidět naplno s platností emisních limitů. Nejprve přijde boom hybridních vozů, které jsou přece jen levnější a zároveň dávají stejné užitné vlastnosti jako spalovací motory. Automobilky tak ještě musejí investovat do obou technologií, počítám, že přechodné období, kdy lidé budou kupovat jak elektrické, tak spalovací motory, bude ještě tak deset až patnáct let. Každá země na tom bude také trochu jinak kvůli infrastruktuře a podporám.

Jaké jsou teď pro Jaguar největší trhy z hlediska prodejů?

Největší jsou stále Spojené státy a Čína. Pak Británie jako domácí trh a samozřejmě celá Unie. Značku Land Rover hodně dobře prodáváme například v Itálii.

Co chystáte pro český trh?

Znovu se na něj chceme naplno soustředit. Připravujeme prodejní a marketingové kampaně na míru vašemu trhu, Češi hodně chtějí velká a dobře vybavená SUV. Udělali jsme jeho podrobný průzkum a příští rok by měly být vidět výsledky. Určitě chceme růst výrazněji než letos.

Vy pocházíte z Ruska, jak jste se dostal do vedení Jaguaru?

Vyrůstal jsem v Moskvě a začínal jsem v Jaguaru ve financích před 19 lety. Pak jsem přesídlil do Británie, kde jsem byl zodpovědný za zámořské trhy a poslední dva roky mám na starosti Evropu. Vážím si práce v tak ikonické tradiční firmě, na trhu jich moc podobných není.

Když mluvíme o tradici, myslíte, že vždy v nabídce podržíte osmiválce nebo dvanáctiválce pro zákazníky, kteří je budou preferovat?

Ještě máme nějaké V8 (smích). Elektrifikace samozřejmě zabere nějaký čas a určitě to bude trvat v segmentu sportovních aut, která musejí být lehká a výkonná. Takže V8 v jednu chvíli přestanou být v Evropě relevantní, ale vezměte si, že svět není jednolitý. Je tady například Blízký východ nebo určité části USA, které budou pořád chtít velké motory.

Reklama

Doporučované