Článek
Koncentrace NO2 se mění v čase, teď je brzo na závěry o (ne)škodlivosti dieselových motorů
O co jde? Matouš Bulíř, neúspěšný kandidát do Evropského parlamentu a politik trestně stíhaný za zneuctění památníku v Letech, citoval na svém facebookém profilu článek ze serveru iDnes.cz, který zpochybňuje vliv dieselových motorů na znečištění ovzduší emisemi NO2 ve dvou německých městech. Bulíř se prostřednictvím manipulativních strategií pokouší zpochybnit záměry ekologických organizací i hrozby globální klimatické změny. Aby upoutal pozornost, přidal k titulku z iDnes.cz fotografii Grety Thunbergové. Koláž vyvolala předpokládanou reakci Bulířových fanoušků v podobě silně nenávistných komentářů.
Zveřejnil(a) První Republika dne Úterý 28. dubna 2020
Původní článek ze serveru iDnes.cz přináší názor německého novináře, který komentuje informace z magazínu focus.de a uvádí, že naměřená data znečištění by měla s poklesem automobilové dopravy v souvislosti s krizovými opatřeními klesat. Porovnání údajů z nahodilého měření takový předpoklad ovšem nenaplňuje. Deník iDnes článek doplnil o svá zkušební měření v Česku a došel ke stejnému závěru. Ačkoli se jedná o zajímavé a překvapivé informace, které si zaslouží další pozornost, v článku například nenajdeme studie poskytující další důležité informace a poznatky o tom, že věrohodná data je třeba získat až po delším časovém úseku měření. Politik Matěj Bulíř zveřejněné informace využívá pro vlastní politický marketing.
Fact-checking: Bulíř v příspěvku uvádí: „Koronavirus uštědřil fanatickým pseudoekologům velkou ránu. Díky omezení dopravy na zlomek té původní se zjistilo, že oxid dusičitý je nejenom že beze změny, ale na určitých místech ho je dokonce i více. Němečtí fanatici přitom tvrdí, ačkoliv to už je asi čas minulý, že autodoprava, konkrétně dieselová auta mají 80% podíl na znečištění ovzduší.“
Článek na iDnes.cz uvádí, že „díky koronavirové pandemii možná Němci vezmou na milost naftová auta. Možná totiž nejsou tak škodlivá, jak se doteď tvrdilo. Ukázala to data o znečištění ovzduší ve Stuttgartu i Mnichově. I když provoz klesl kvůli koronaviru na zlomek dřívějších hodnot, emise škodlivého oxidu dusičitého zůstaly stejné“. V další části článku se uvádí: „Osmdesát procent. To je číslo, se kterým pracují odpůrci dieselových motorů v Německu. Označuje podíl, který má na znečištění emisemi oxidu dusičitého doprava. Jenže současná krize a karanténa staví toto tvrzení na hlavu. Aut v ulicích radikálně ubylo, emise ale neklesly.“
To, že dieselová auta mají výrazně vyšší podíl na znečištění ovzduší a negativní dopad na lidské zdraví, netvrdí jen „němečtí fanatici“. Je to údaj, na kterém panuje vědecký konsensus. Zjištění, o nichž informuje článek na iDnes.cz, jsou zajímavá a překvapivá a zaslouží si, aby jim byla věnována pozornost. Zjištění však zatím pocházejí z příliš krátkého časového období a hodnoty naměřených koncentrací NO2 se můžou v čase měnit. Řada vědeckých studií, které zjišťovaly a měřily zdroje emisí NO2 v evropských městech, dokazuje, že automobilová doprava, zvláště pak dieselová, k emisím NO2 významně přispívá.
Autor článku na iDnes.cz dále uvádí, že koronavirová krize neukázala „v zásadě nic jiného, než že individuální doprava a naftové motory nemají na emise NO2 tak velký vliv, jak se předpokládalo. Neznamená to, že zákazem dieselů se ovzduší nezlepší, dopad takového opatření by však byl minimální“. Takové tvrzení je velmi zjednodušující. Autor k předkládanému závěru dochází na základě malého množství dat nasbíraných v krátkém časovém období. Koncentrace NO2 se mohou zásadně lišit v čase i v závislosti na dalších okolnostech, jako jsou teplota, vítr, tlak apod. Právě z těchto důvodů evropská legislativa o kvalitě ovzduší pracuje s limity odvozenými z dlouhodobějších, ročních měření a z průměrování dat za tato období. Je vědecky prokázaným faktem, že automobilová doprava (včetně dieselových motorů) je hlavním zdrojem znečištění ovzduší ve městech.
Bulíř ve svém příspěvku dále uvádí: „Já osobně jsem velký ekolog, avšak můj názor byl vždy ten, že šlapat se nemá po obyčejných lidech a jejich autech, nýbrž továrnách, jež chrlí tuny škodlivin do ovzduší den co den, a nikdo to v zásadě neřeší, jelikož tu je EMISNÍ POVOLENKA, tedy, zaplať a škoď. Pokud někdo na koronakrizi nezapomene, bude to jisto jistě Greta Thumberg.“ Vyjadřuje tím obavu, že tíhu opatření pro zmírnění klimatické krize ponesou do velké míry obyčejní občané z nízkopříjmových skupin. Přestože je taková obava zcela legitimní, propojení s Gretou Thunbergovou je čistě účelové a má za úkol vytvořit nepodloženou souvislost mezi nahodilým měřením v několika městech spojených s opatřeními na ochranu lidského zdraví v souvislosti s globální klimatickou krizí, na níž existuje vědecký konsensus.
O dezinfoservisu iniciativy c19
Pravidelný infoservis zpracovává skupina lidí, která vznikla na nové platformě COVID19CZ, jejíž součástí je i Seznam.cz. Skupina složená z odborníků z technologických firem i z organizací a nevládek, jako je Transitions, Zvolsi.info, Člověk v tísni nebo KISK FF MU, denně monitoruje a ověřuje informace, které se v souvislosti s novým koronavirem objevují. Díky analytickému nástroji SocialWatch společnosti Dataweps monitoruje iniciativa dobrovolníků veškerý dostupný obsah na sociálních sítích, který je o koronaviru produkován, a denně tak prověřuje desítky hoaxů, fake news a konspirací. Aby bylo možné celý rozsah zvládnout, pomohli datoví vědci z firmy Profinit s vývojem nástroje, který automatizovaně třídí a prioritizuje nalezené zprávy. Infoservis obsahuje nejrozšířenější nebo nejzávažnější dezinformace, součástí každé zprávy je obsah, zdroj, základní fact-checking a odkazy na další relevantní zdroje usnadňující následnou investigativu.
Pokud chcete infoservis dostávat do svého e-mailu, přihlaste se k odběru na adresu c19@dezinfoservis.cz.