Hlavní obsah

Do hospody bez testu? Hygiena zkontrolovala už tisíce lidí, rozdala i pokuty

Foto: Shutterstock.com

Zákazníci gastropodniků a dalších služeb se musí od posledního rozvolnění prokazovat bezinfekčností.

Reklama

Hygiena kontroluje hosty restaurací od květnového otevření zahrádek. Po celé republice zatím zkontrolovala přes 6 000 osob, dokument o bezinfekčnosti nedostala od 351. Kontrola zákazníků ale pro hygieniky není na prvním místě.

Článek

Lidé mohou opět zavítat do zahrádek restaurací od poloviny května, od konce měsíce pak i do vnitřních prostor. Hosté však musí mít negativní test na covid-19, doklad o očkování nebo o prodělané nemoci pro případ, že by je kontrolovala hygiena.

Od začátku opatření podle dat z Ministerstva zdravotnictví hygiena zkontrolovala celkem 6 275 osob v provozovnách stravovacích služeb, 351 z nich se negativním testem neprokázalo.

„Pochybení byla řešena převážně domluvou, v jednom případě byla uložena bloková pokuta na místě a ve třech případech bylo zahájeno správní řízení,“ uvedla Martina Čovbanová z tiskového oddělení resortu zdravotnictví.

Například pražskou restauraci Hospůdka Karolína navštívila hygiena již dvakrát. „Testy většinou lidé mají, nebo jsou očkovaní,“ popisuje provozní podniku Karolína Libjaková.

Hygiena u nás byla zatím jen na obědě a pochválila nás.
majitel kutnohorské restaurace

Zato do restaurace Na Pašince v Kutné Hoře však hygiena oficiálně zatím nezavítala. „Dodržujeme všechna opatření. Hygiena u nás byla zatím jen na obědě a pochválila nás, že u vchodu nabízíme i roušky,“ uvedl majitel podniku Miroslav Kopecký.

Zatím 470 hostů zkontrolovali pracovníci hygieny ve Středočeském kraji. „Nedostatky byly zjištěny ve 131 případech, všechny jsme řešili domluvou,“ říká Libuše Polanská, ředitelka sekce ochrany a podpory veřejného zdraví KHS Středočeského kraje.

Hosté restaurací podle ministerstva nejčastěji narazí, když nepředloží doklad o bezinfekčnosti, nebo mají výsledek antigenního testu starší než 72 hodin, nebo také nedodrží lhůtu po prvním očkování.

Tyto problémy potvrzuje i ředitel Krajské hygienické stanice Pardubického kraje Antonín Vykydal. „Zákazníci měli starší testy ze zaměstnání, neměli doklad u sebe, nebo nebyli vůbec testováni. Vše bylo ale řešeno domluvou,“ říká.

Od zavedení povinnosti kontrolovat i zákazníky provedla hygiena v Královéhradeckém kraji 154 kontrol v gastronomických podnicích. „Při nich bylo zkontrolováno dodržení stanovených pravidel u 389 zákazníků, ve třech případech bylo zjištěno pochybení, které bylo řešeno domluvou a zákazníci ihned opustili provozovnu,“ říká Ivan Kučera, ředitel KHS Královéhradeckého kraje.

„V Pardubickém kraji v provozovnách stravovacích služeb bylo zkontrolovalo namátkově více než 300 zákazníků, z toho ve 20 případech došlo k pochybení,“ říká Vykydal a dodává, že kontrola zákazníků není pro hygieniky prioritou.

Pracovníci hygieny kromě dokladů o bezinfekčnosti také kontrolují, zda provozovny dodržují ostatní nařízení, jako je používání respirátorů, rozestupy sedících zákazníků, dezinfekce, nebo testování personálu.

Hygienická stanice Královéhradeckého kraje doposud provedla 349 takových kontrol v podnicích z oblasti gastronomie, z toho 226 ve stravovacích službách.

Hygiena však nekontroluje jen lidi v restauracích, ale také v ostatních službách, například na koupalištích. „Od zahájení koupací sezóny bylo provedeno 93 kontrol v přírodních a umělých koupalištích,“ říká Čovbanová z Ministerstva zdravotnictví.

V Aqualandu Moravia kontrolují doklady o negativních testech ještě před vstupem do areálu. „Hygiena u nás doposud nebyla, my jsme ale objevili zákazníky, kteří se testem prokázat nemohli, ale ti využili možnost testování na místě,“ sdělil Tomáš Svoboda, marketingový manažer Aqualandu Moravia.

Návštěvníky před vstupem do areálu kontrolují i v Aquapalace Praha a antigenní testování rovněž nabízejí na místě. „Lidé přistupují k zábavě velmi zodpovědně a tuto možnosti hojně využívají,“ říká marketingová manažerka Aquapalace Praha Jana Jarošová.

Kromě restaurací a koupališť je prokázání bezinfekčnosti nutné i při návštěvě kadeřnictví, kosmetických salonů, posiloven, solárií či wellness center.

Reklama

Doporučované