Hlavní obsah

Dopravní podnik není v Dozimetru jako poškozený. Neprokázal škodu, uvedl soud

Foto: Seznam Zprávy

Dvě postavy kauzy Dozimetr: podnikatel Michal Redl a bývalý náměstek primátora Petr Hlubuček.

Soudce Jakub Kriebel nevyhověl žádosti pražského dopravního podniku. Ten chtěl v kauze Dozimetr získat statut poškozeného a zároveň chtěl nahlížet do trestního spisu. Podle soudu ale neprokázal, že mu byla škoda způsobena.

Článek

Pražský dopravní podnik (DPP) nebude u hlavního líčení v kauze Dozimetr v pozici poškozeného. A to přesto, že právě u jeho zakázek zachytili policisté systematickou korupci lidí obviněných kolem hlavního obžalovaného Michala Redla.

Statut poškozeného odmítl dopravnímu podniku v úterý přiznat soudce Obvodního soudu Praha 9 Jakub Kriebel a to v neveřejném jednání. Dopravní podnik tak nebude moci uplatňovat škodu způsobenou podle obžaloby obviněnými. Navíc mu soud odmítl žádost o nahlížení do trestního spisu.

„Ze samotného obsahu podané obžaloby ani z dosavadního průběhu trestního řízení zřejmě nevyplývá, že by DPP byla v důsledku stíhané trestné činnosti přímo způsobena škoda na majetku, způsobena újma nebo byl jiným způsobem přímo dotčen jeho chráněný zájem,“ zdůvodnil soudce Kriebel své rozhodnutí v usnesení, které Seznam Zprávy získaly.

V Dozimetru, kde by měl proces začít za necelý měsíc, čelí obžalobě Michal Redl společně s dalšími sedmi lidmi. Státní zástupce je viní, že si dosadili právě do vedení pražského dopravního podniku spřátelené manažery a s jich pomocí - jak také tvrdí policisté – mohli ovlivňovat různá výběrová řízení a pak za to získali úplatky.

Z tohoto důvodu také dopravní podnik letos v březnu u Obvodního soudu pro Prahu 9 o postavení poškozeného v případu žádal. Uvedl, že mu firmy, které Redlově skupině podle obvinění poskytovaly úplatky, způsobily škodu. Nejspíše - jak dále jeho advokáti napsali soudu - mu předkládaly faktury za fiktivní plnění.

„‚Generování‘ peněžních prostředků pro uplácení některých členů organizované skupiny mohlo dojít pouze tím, že někteří obžalovaní, kteří dříve v DPP působili, řádně neplnili či zanedbali povinnosti plynoucí z jejich postavení, tedy opatrovat či spravovat majetek DPP, případně jiným způsobem zneužívali své postavení v DPP,“ uvedli dále mimo jiné advokáti dopravního podniku.

Jenže podle soudce Kriebela je problém v tom, že dopravní podnik vůbec neřekl, jakým konkrétním jednáním obžalovaných mu byla škoda způsobena. Že nijak neupřesnil ani to, v jaké výši tato škoda je.

„Obecné tvrzení právnické osoby o možné způsobené škodě či újmě na její pověsti či jiném zásahu do její právní sféry samo o sobě pro přiznání postavení poškozeného nepostačuje,“ zdůvodnil svůj postoj soudce.

Podle advokátky a pražské zastupitelky Hany Kordové Marvanové (nezařazená) přišel dopravní podnik i o možnost mít u hlavní líčení svého právního zástupce. „Mohl by klást dotazy a mohl by navrhovat doplnění důkazů. Zároveň, když se přihlásí s náhradou škody a tu vyčíslí, může požadovat, aby soud těm odsouzeným nařídil náhradu této škody uhradit. Jenže dopravní podnik tu škodu ani nevyčíslil,“ řekla Kordová Marvanová.

Podle advokáta Daniela Voláka, který v této kauze zastupuje obžalovaného Pavla Kose, navíc dopravní podnik neuspěl u soudu ani s žádostí, aby mohl nahlédnout do trestního spisu. „Soud nevyhověl ani žádosti dopravního podniku o nahlédnutí do spisu, protože by tím mohlo dojít k ovlivnění výpovědí osob se vztahem k podniku,“ uvedl Volák.

Během hlavního líčení v kauze Dozimetr totiž státní zástupce počítá s tím, že jako svědky zaměstnance dopravního podniku předvolá. „Pokud by měl DPP možnost seznámit se, byť i jen s částí spisového materiálu, mohla by tím být významně snížena či narušena hodnota případné výpovědi těchto osob,“ zdůvodnil odmítnutí dopravního podniku soudce Kriebel.

Dopravní podnik uvedl, že usnesení soudu už také dostal. Nyní se s ním seznamuje a zvažuje další kroky. „Po jeho analýze DPP rozhodne o případných dalších krocích,“ uvedl vedoucí odboru komunikace Daniel Šabík.

Vedle Redla a Kose byli v kauze Dozimetr obžalováni také tři bývalí manažeři pražského dopravního podniku: tehdejší vedoucí jednotky informačních technologií Luděk Šteffel, někdejší šéf právního odboru Dalibor Kučera a také bývalý vedoucí Odboru technické správy objektů Martin Vejsada.

Všem po jejich obvinění odmítl dopravní podnik vyplatit odchodné. Dostali ho - celkově šlo o částku 1 784 184 korun - až poté, co uspěli se svými žalobami u soudu. Dalšímu obviněnému - bývalému ekonomickému řediteli Mateji Augustínovi - pak bylo po rozhodnutí soudu loni na jaře dodatečně doplaceno 1 579 613 korun.

Právě Augustín ale už v této kauze obžalován není. Minulý týden žalobce Adam Borgula v jeho případě obžalobu stáhnul. Co teď s jeho postavením bude, není zatím zřejmé. Jednou z možností však je, že Augustín a žalobce začali také jednat o dohodě o vině a trestu. K tomu ale zatím nedošlo.

Operace Dozimetr

Foto: Seznam Zprávy, ČTK

Hlavní aktéři případu Dozimetr.

Ve středu 15. června 2022 ráno spustili detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu rozsáhlou akci. Na desítkách míst v Praze i ve Středočeském kraji zatýkali podezřelé, prohledávali jejich kanceláře a důkazy hledali i v soukromí. Akce Dozimetr, jak ji popsali policisté v dokumentech, rozkryla skupinu politiků, manažerů a lobbistů, kteří ovlivňovali veřejné zakázky i chod veřejných firem – především pražského dopravního podniku. Vyšetřování otřáslo i politickou scénou, padl kvůli němu ministr školství, šéf civilní rozvědky a na hraně se ocitlo vládní hnutí Starostové a nezávislí.

Doporučované