Hlavní obsah

Galerista politiků a miliardářů dostal osm let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Michal Šula

Obhajoba galeristy Jana Třeštíka zněla: Cenný obraz jsem dal vyděrači, kterého jsem se bál.

Reklama

aktualizováno •

Jan Třeštík podle nepravomocného rozsudku zpronevěřil obraz ruského malíře, dílo mělo hodnotu 250 milionů. Galerista se brání, že se stal obětí vyděrače.

Článek

Galerista Jan Třeštík, přítel mnoha politiků a obchodní partner bohatých investorů do umění, dostal ve středu osm let vězení.

Podle nepravomocného rozsudku zpronevěřil obraz v hodnotě 250 milionů - v kauze, kterou loni jako první popsaly Seznam Zprávy.

„O vině není pochyb,“ řekla soudkyně Sylvie Slepičková.

Třiačtyřicetiletý Třeštík je známou postavou v obchodu s uměním i v politice. Podílel se na - nakonec neúspěšném - byznysu s testováním na covid, který chtěl rozjet bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula. Za Prymuly také na ministerstvu působil v roli ministrova mediálního poradce.

A místopředsedovi hnutí ANO Jaroslavu Faltýnkovi, amatérskému malíři, Třeštík ve své galerii uspořádal aukci jeho děl. Mezi politiky má desítky známých, stejně tak pracuje pro některé přední české byznysmany, kteří přes něj investují do umění.

Třeštík po rozsudku prohlásil, že je z verdiktu v šoku, protože vinu naprosto odmítá.

„Rozsudek je jen snůška domněnek bez jakýchkoli důkazů, přičemž soud naopak nevzal v potaz jediný důkaz obhajoby. Vše, co bylo navíc sporné, soud otočil v můj neprospěch místo toho, aby tomu bylo naopak, jak velí zákon,“ reagoval Třeštík s tím, že se odvolá a dokáže nevinu.

Miliardář bez oleje

Příběh, jak ho popisuje obžaloba, je vlastně sondou do zákulisí byznysu s krásným a drahým uměním, který ale není tak ušlechtilý, jak by se mohl na první pohled zdát.

Třeštík koupil v roce 2016 obraz od ruského malíře Vasilije Kandinského, jednoho z průkopníků abstraktní malby na začátku 20. století. Ostatně dílo pořízené na aukci ve Stockholmu neslo název Kruhy a skvrna.

Galerista Třeštík, mimochodem vystudovaný právník, obraz nevydražil pro sebe, určený byl pro ukrajinsko-kanadského miliardáře a sběratele Andreye Adamovskiho. A ten obraz zapůjčil do Národní galerie v Praze.

Jenže se pak - tvrdí obžaloba - dostal Třeštík do těžkých finančních problémů. Podnikateli Pavlu Kyllarovi dlužil statisíce eur za jiný byznys s uměním. A aby naštvaného věřitele uklidnil, dal mu galerista obraz v hodnotě čtvrt miliardy do zástavy.

Slovy trestního práva: obraz, který patřil miliardáři Adamovskimu, zpronevěřil.

Foto: Seznam Zprávy

Obraz Kruh a skvrna od Vasilje Kandinskiho z roku 1929.

Třeštík nabízel před soudem jinou verzi: Uznával, že obchodníkovi s luxusními auty Kyllarovi dlužil. Ale tvrdil, že Kyllar toho využil, ucítil šanci dostat se k cennému oleji a začal Třeštíka tvrdě vydírat.

„Od rána začal vyhrožovat. Dvacetkrát mi volal, osobně mě navštívil v galerii s nějakými gorilami a říkal: Okamžitě mi vrátíš peníze, nebo ti to tady podpálím,“ popsal Třeštík den, kdy předal Kyllarovi obraz.

A vysvětloval, že si Adamovskiho vždy vážil jako přítele a důležitého obchodního partnera. „Bylo pro mě nemyslitelné, abych se pana Adamovskiho pokusil podvést,“ říkal Třeštík.

Třeštíkovu obhajobu, že byl vydíraný a bál se svého věřitele, soudkyně Slepičková neuznala. „Mohl zavolat policii, ty možnosti zde byly. Ale obžalovaný jich nevyužil. Evidentně proto, že nebyl schopen v ten okamžik vrátit finanční prostředky a současně chtěl oddálit řešení situace,“ prohlásila soudkyně.

Zatýkání v hotelu

Také majitel obrazu Adamovski při výslechu prohlásil, že vnímá Třeštíka (přestože na něj sám podal trestní oznámení) jako oběť. „Samozřejmě v tu chvíli, kdy předal obraz Kyllarovi, udělal velkou chybu, ale vzhledem k tomu, že teď vím, čeho je pan Kyllar schopen, dovedu si představit, pod jakým tlakem v tu chvíli Jan Třeštík byl,“ uvedl Adamovski.

Na co v souvislosti s Kyllarem narážel: Kyllar je totiž ve druhé části kauzy skutečně stíhaný pro vydírání. Nikoli však Třeštíkovo. Když se totiž Kyllar dostal k cennému obrazu, nabídl podle policie přes advokáty majiteli díla Adamovskimu, že mu ho vrátí. Ovšem za 17,5 milionu.

Adamovski to oznámil Národní centrále proti organizovanému zločinu a její detektivové Kyllara před dvěma lety zatkli při fingovaném předávání peněz v jednom z pražských hotelů.

I Kyllar se však brání.„Nikdy jsem nikoho nevydíral. Je to celé akce pana Třeštíka, který kope kolem sebe. Mrzí mě, že mě do toho zatáhl,“ reagoval už dříve.

Podnikatel Kyllar před soudem v Třeštíkově kauze popsal, že galeristovi půjčil na nákup sochy. Ale když mělo dojít na vrácení peněz, Třeštík údajně přiznal, že velkou část prohrál v kasinu (což Třeštík popřel, byť uznal, že do kasin chodil - ale prý jen společensky, protože se tam setkávají bohatí lidé).

„Řekl jsem mu, že je debil a zloděj. Pak mi zavolal, že to vyřídí, že to nějak udělá. Zavolal mi večer, že má pro mě něco do zástavy,“ vysvětloval před soudem Kyllar, že mu Třeštík měl dát obraz Kruh a skvrna do zástavy dobrovolně - a rozhodně ne pod nátlakem.

Podle soudkyně Slepičkové se během sbírání důkazů nepotvrdilo ani nevyvrátilo, že Třeštík půjčku roztočil v hazardu.

Doplnili jsme vyjádření Jana Třeštíka k rozsudku.

Reklama

Doporučované