Hlavní obsah

Policie: Firma Eurovia si pro sebe ušila opravu trati za 54 milionů

Policejní obvinění se týká rekonstrukce tramvajové trati v Liberci za desítky milionů.

Reklama

Obvinění jedné z největších stavebních firem v Česku je součástí rozsáhlé kauzy korupce a manipulace s veřejnými tendry v dopravním podniku v Liberci.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Policisté začali stíhat jednu z největších stavebních firem v Česku.

Jsou přesvědčeni, že společnost Eurovia CS se před sedmi lety podílela na machinacích se zakázkou na opravu tramvajové trati v Liberci v hodnotě přes 54 milionů.

Policie začala už před čtyřmi lety stíhat manažera firmy a teď v září obvinila i celou společnost jako právnickou osobu. „A to pro spáchání trestných činů zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě ve formě pomoci a poškození finančních zájmů Evropské unie,“ potvrdil redakci mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu Jaroslav Ibehej.

Server ZDopravy v úterý jako první napsal, že kromě firmy Eurovia CS se stíhání týká společností Vinci Construction CS, Eurovia Asfalt a Obalovna Černovice. Všechny fungují pod značkou Eurovia.

Přesné detaily obvinění nejsou známé, lze je však dovodit z policejního usnesení z roku 2018, které Seznam Zprávy získaly: Kriminalisté tehdy začali kvůli zakázkám libereckého dopravního podniku stíhat několik lidí.

Mezi zmanipulovanými tendry byla právě rekonstrukce 450metrového úseku tramvajové tratě v ulicích Rumunská, Palachova a Šaldovo náměstí. Celkem 85 procent nákladů hradily evropské fondy.

Obviněn byl tehdy i ředitel jednoho ze závodů Eurovie CS Pavel Jiroušek a z řady vyjádření je zřejmé, že aktuální stíhání stavební společnosti je pokračováním této kauzy.

Eurovia CS stíhání potvrdila. „Podle názoru vyšetřovatele se měla společnost provinit tím, že údajně nedokázala zabránit jednání jednoho ze svých zaměstnanců, které je předmětem vyšetřování již několik let,“ reagovala mluvčí firmy Iveta Štočková.

Kromě manažera Jirouška jsou v případu stíháni také podnikatel Jiří Vařil, ovládající silnou dopravní společnost BusLine, a Luboš Wejnar, dnes už bývalý ředitel dopravního podniku. „Koordinovaně ovlivnili zadání této veřejné zakázky konkrétnímu předem vybranému dodavateli,“ napsali policisté před čtyřmi lety do usnesení o zahájení trestního stíhání.

Vyšetřovatelé v usnesení z roku 2018 například zmiňují, že liberecký dopravní podnik fakticky řídil podnikatel Vařil, který také rozdal noty: Šéf podniku Wejnar ušil podmínky soutěže na míru Eurovii CS.

„Ing. Pavla Jirouška informovali v časovém předstihu o podmínkách veřejné zakázky a umožnili mu tak lépe se připravit na zadávací řízení,“ popsali detektivové.

Podnikatel Vařil pak také podle policie zařídil, aby konkurenční stavební firma v téhle soutěži nenabídla vyšší cenu. Tedy aby byla jistota, že Eurovia CS vyhraje. Cena zakázky byla navíc nadhodnocená o 3,6 milionu.

Vedení Eurovie CS říká, že policisté staví obvinění na výpovědích jednoho z aktérů kauzy. „Jediným důvodem, pro nějž nyní vyšetřovatel vztáhl své podezření i na společnost, jsou podle dostupných informací nová tvrzení hlavního obviněného v celém případu, který se snaží vylepšit své procesní postavení ve věci,“ dodala mluvčí Štočková.

Podnikatel Vařil, stíhaný mimo jiné i za korupci, už dříve Seznam Zprávám řekl, že nic trestného neudělal. „Já jsem přesvědčený, že jsem se žádného porušení zákona nedopustil a že se to všechno řádně vysvětlí,“ řekl.

Bývalý ředitel dopravního podniku Wejnar opakovaně prohlásil, že se k vyšetřování a k policejním důkazům nemůže vyjadřovat.

Obvinění je pro firmu Eurovia CS nepříjemné, ale nevezme jí to přístup k zakázkám na rekonstrukci dálnic, výstavbu silničních obchvatů nebo modernizace železničních tratí. Jen v roce 2021 stavěla firma podle výroční zprávy na desítkách míst a dosáhla zisku před zdaněním ve výši 853 milionů. Zaměstnává přes tři tisíce lidí.

Horší by to bylo, pokud se by se případ dostal k soudu. Firma pak může dostat různě přísné tresty - od nařízení, aby rozsudek zveřejnila v médiích, přes vysokou pokut až po zákaz čerpání dotací a účasti ve veřejných zakázkách. Právě tenhle trest dostal letos Metrostav za uplácení někdejšího středočeského hejtmana Davida Ratha.

Metrostav spočítal, že tříletým zákazem zakázek přijde na tržbách o 33 miliard.

Reklama

Doporučované