Hlavní obsah

Praha nesmí uzavřít smlouvu na metro D za 30 miliard

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Linka D se měla otvírat v roce 2029. Je jasné, že se to nestihne.

Soud oddálil začátek výstavby druhé části nového metra D. A to do finálního rozhodnutí, jestli pražský dopravní podnik vyloučil oprávněně ze soutěže firmu, která byla o dvě miliardy levnější.

Článek

Zahájení prací na další části nové linky D se opět komplikuje. Krajský soud v Brně podle informací Seznam Zpráv předběžně zakázal podepsat smlouvu s vítěznými firmami Subterrou a Hochtiefem.

Subterru, která je součástí koncernu Metrostavu, vyhlásil společně s Hochtiefem pražský dopravní podnik začátkem října už potřetí vítězem rekordní třicetimiliardové zakázky.

Nedlouho předtím Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ze soutěže vyloučil konsorcium firem Porr, Vinci a Marti. Úřad dospěl k závěru, že podle konsorciem předloženého harmonogramu jednotlivých stavebních prací nešlo metro postavit.

Sdružení Porr, Vinci a Marti však podalo žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Právě tento soud vydal ve středu usnesení o zákazu podepsat smlouvu. A to až do finálního rozhodnutí, jestli vyloučení ze soutěže bylo oprávněné, či nikoli.

Předseda senátu Petr Šebek v usnesení argumentuje mimo jiné penězi: vítězná Subttera nabídla v soutěži 30 miliard, zatímco sdružení Porr, Vinci a Marti o dvě miliardy méně.

„Jedná se o tak významnou částku, která by byla z veřejných rozpočtů uspořena, že od ní soud nemůže odhlížet,“ napsal soudce Šebek do dokumentu, který Seznam Zprávy získaly.

Soud: Vyplatí se počkat

Soudce také připustil, že kvůli sporu nabere začátek stavby druhé etapy „déčka“ mezi budoucími stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory zpoždění. Ale že nebude znamenat kolaps - jen lidé si budou muset na pohodlnější, rychlejší a ekologičtější dopravu nějaký čas počkat.

Foto: DPP Praha

Ve sporu se hraje i o to, jestli Praha za další část linky D zaplatí 30, nebo 28 miliard.

Metro D se mělo podle původních plánů otvírat v roce 2029. Dnes je jasné, že to bude o několik let později.

Sdružení Porr, Vinci a Marti v žalobě tvrdí, že harmonogram stavby je jen orientačním dokumentem a odborníkům je jasné, že podle něj lze metro vybudovat. Opak tvrdil posudek Kloknerova ústavu při Českém vysokém učení technickém – na něm dopravní podnik postavil vyloučení konsorcia z tendru.

Sdružení ale v žalobě namítá, že ústav není nezávislý, protože s Prahou spolupracuje na mnoha jiných klíčových zakázkách a Praha je jeho významným klientem.

Napadli životopisy manažerů

Boj o mnohamiliardovou prestižní zakázku se vede ještě na jedné frontě.

Dopravní podnik v minulosti dvakrát vybral společnosti Subterra a Hochtiefe a dvakrát jeho verdikt zrušil ÚOHS. A to kvůli pochybnostem, že zamýšlení klíčoví stavbyvedoucí Subterry nemají požadovanou kvalifikaci a zkušenosti. Což byly v soutěži jedny z klíčových požadavků.

Seznam Zprávy už dříve popsaly, že konkurenční firmy to přímo označily za vědomý podvod a obrátily se i na policii.

ÚOHS také řekl, že dopravní podnik měl Subteře za tyto nedostatky strhnout při hodnocení body. A pak by vyhrála firma Strabag, druhá v pořadí.

Před dvěma týdny dopravní podnik vyhlásil Subterru a Hochtief za vítěze tendru i potřetí. Je možné, že i potřetí tak výrok napadne třetí soutěžící - společnost Strabag, která skončila na druhém místě. Další kroky zatím firma neoznámila.

V článku jsme upřesnili název sdružení firem Subterra a Hochtief

Doporučované