Hlavní obsah

Změna ve fabrice s ruskými oligarchy. Výrobu letadel převezme český Omnipol

Foto: ČTK

Kunovický letoun L-410 na snímku z dubna 2019.

aktualizováno •

Ruští majitelé se pod tíhou sankcí stahují z výroby letadel v Kunovicích. Fabriku, kde je nyní kolem tisícovky zaměstnanců, ovládali od roku 2008.

Článek

Už od roku 2008 firmu Aircraft Industries, výrobce civilních letadel z Kunovic na Uherskohradišťsku, ovládají bohatí ruští oligarchové ze skupiny UGMK – Iskander Machmudov a Andrej Kozicyn. Teď se to pod tíhou protiruských sankcí mění. Vedení firmy podle informací Seznam Zpráv dnes na setkání se zaměstnanci oznámilo, že se novým majitelem stane česká firma Omnipol. Ta patří podnikateli Richardu Hávovi a jeho dvěma synům, Martinovi a Petrovi.

Redakce informaci o majetkovém převodu do českých rukou získala přímo od pracovníků Aircraft Industries a oslovila generální ředitelku Ilonu Plškovou, která na dotaz nereagovala. Firma Omnipol následně koupi oficiálně potvrdila v tiskové zprávě.

„Aircraft Industries je uznávaným výrobcem letounů již od roku 1936, proto v současné krizové situaci bylo pro nás samozřejmostí udělat maximum pro záchranu českého finálního leteckého výrobce. Tradičních českých výrobních společností není na trhu mnoho, proto je naší povinností jejich výrobu zachovat a dále rozvíjet. Po úspěšné záchraně legendy v oboru letectví, firmy Aero Vodochody, chceme pomoci k záchraně dalšího zástupce českého leteckého průmyslu,“ uvedl Jiří Podpěra, prezident společnosti Omnipol.

Kunovická firma Aircarft Industries se v minulých týdnech dostala do existenčního ohrožení. Přišla o klíčový ruský trh, kam směřovala většina letadel. Poslední stroj L-410 vyvezl podnik v rozebraném stavu 21. března, kdy to ještě bylo ve výjimečných případech možné. Od 28. března už ale platí striktní celoevropský zákaz exportu podobných technologií do Ruska. Vedení firmy oznámilo, že hledá nové trhy. Mluví se o možnosti exportu na Filipíny či do Kazachstánu.

Mezitím ale podnik postihla další rána. Jak Seznam Zprávy nedávno informovaly, kunovický výrobce civilních letadel přišel i o subdodávky klíčové části letadel – motorů.

Americký výrobce GE Aviation Turboprop pozastavení dodávek odůvodnil právě obchodními restrikcemi v souvislosti s válkou na Ukrajině. Nejde jen o vývoz do Ruska, ale také o to, že všechny firmy s ruskými majiteli mají být dle rozhodnutí Evropské unie odříznuty od dotací, veřejných zakázek a investičních pobídek.

I odboráři v kunovické firmě začali hovořit o tom, že jediná cesta z krize vede přes změnu vlastníků. „Odbory i vedení společnosti dělají vše pro to, aby firma dál fungovala. To znamená jedinou věc – nesmí mít ruského vlastníka,“ uvedl na začátku dubna odborový předák Josef Mikula, člen dozorčí rady, který je jediným českým zástupcem v řídících orgánech firmy.

Ruský těžebně-metalurgický holding UGMK, v jehož čele stojí přední oligarcha Iskander Machmudov, vstoupil od kunovické fabriky v roce 2008, kdy získal od českých majitelů 51 procent akcií. Fabriku Rusové plně ovládli v roce 2013. Na samém konci roku 2018 došlo k formální změně, kdy UGMK jako jediného akcionáře vystřídala jiná ruská firma Ostov.

Jako její konečný majitel je uvedený Andrej Kozicyn, což je dlouholetý blízký kolega Iskandera Machmudova. Důvodem této změny mohlo být i to, že se Machmudov tehdy dostal na americký „blacklist“ lidí napojených na Kreml. Na nynějším evropském sankčním seznamu zatím Machmudov ani Kozicyn nejsou.

Pozn.: Do textu jsme doplnili vyjádření vedení firmy Omnipol.

Doporučované