Hlavní obsah

Luxusní autobazar, který lidem dluží miliony, skončil u bílého koně

Foto: Mapy.cz

Autobazar Premium Cars v Praze v roce 2021, kdy ještě fungoval.

Roste počet nespokojených klientů, kteří upozorňují na nekalé praktiky pražského autobazaru Premium Cars. Firmu, která nově spadla do insolvence, vyšetřuje policie. V pozadí byznysu stojí muž s problematickou minulostí.

Článek

Pražský autobazar Premium Cars, který se specializuje na luxusní značky, dluží lidem peníze. Jak před dvěma týdny popsaly Seznam Zprávy, dva klienti například dostali jen zlomek peněz za auta, která přes bazar prodali, a měsíce čekají na statisíce korun. Někteří poškození podali i trestní oznámení.

Za bazar jednal a podepisoval smlouvy Josef Prikner, podle obchodního rejstříku jednatel a majitel firmy Via Vespania, která bazar provozovala. Někteří klienti a obchodní partneři, kteří si nepřejí být jmenováni, ale redakce jejich identitu zná, nezávisle na sobě potvrdili, že ve skutečnosti obchody řídili Adam Jurča a Tomáš Červenka. Byť tato jména oficiálně nikde nefigurují.

„Prikner, na kterého je to psané, je úplně normální dělník. Byl to člověk, který chodil na úřad auta přepisovat. Všechno rozhodovali Jurča a Červenka. V autosalonu měli kancelář, luxusní alkohol, drahé obrazy,“ říká jeden z bývalých obchodních partnerů bazaru. „Celý obchod jsem uzavíral s panem Jurčou, komunikoval jsem hlavně s ním,“ potvrdil i zákazník Filip z Brna, který se redakci ozval po zveřejnění prvního článku.

Bazaru zaplatil 1,3 milionu korun, odvezl si Range Rover a dodnes marně čeká na dokumenty, aby mohl vůz přepsat na sebe. Ale jak Filip nedávno zjistil, bazar si bez jeho vědomí následně na vůz vzal leasing, který přestal splácet. A po Filipovi chce nyní leasingová firma auto vrátit.

Když Seznam Zprávy telefonicky kontaktovaly Adama Jurču s dotazy, co přesně dělal v bazaru a zda se může vyjádřit k aktuální situaci, svoji roli bagatelizoval: „Já už ve firmě nepůsobím, byl jsem tam jako zaměstnanec.“

Podívejte se na reportáž Seznam Zpráv o praktikách bazaru Premium Cars:

Autobazar dluží lidem peníze za jejich prodané vozy.Video: Seznam Zprávy

Zajímavá je minulost druhého muže, Tomáše Červenky. Ten pod názvem Luxus Cars provozoval bazar v Plzni, který se také specializoval na drahé značky. Podnik ale skončil neslavně. V dubnu 2018 bylo s firmou LuxusCars T&T (provozovatelem autobazaru) zahájeno insolvenční řízení, v rámci kterého přihlásili věřitelé pohledávky za 40 milionů korun.

Červenka ale ještě před vyhlášením insolvence z firmy zmizel. V lednu 2018 se stal na půl roku jejím majitelem člověk, který v obchodním rejstříku figuruje v desítkách dalších firem. V srpnu 2018 pak firmu LuxusCars T&T vlastnil jistý Zoltán Fako z Teplic, který následně prošel osobním bankrotem, bylo mu schváleno oddlužení a jeho jediným zdrojem příjmu je plat 15 tisíc korun od firmy zajišťující svoz komunálního odpadu.

„S námi tam tehdy nikdo nekomunikoval, ty osoby byly nekontaktní,“ vzpomíná na kauzu Luxus Cars insolvenční správce Pavel Fabián. Na firmu byl prohlášen konkurz, který byl ale následně zrušen pro nedostatek majetku k uspokojení pohledávek. Fungováním bazaru se tehdy zabývala i plzeňská policie. „Případ byl odložen, neboť ve věci nešlo o podezření ze spáchání trestného činu,“ říká plzeňská policejní mluvčí Dagmar Brožová.

Přišly problémy, firma mění název

Předchůdcem autobazaru Premium Cars v Papírenské ulici na Praze 6, který dnes lidem dluží peníze, byl bazar Luxus Cars – pražská pobočka Červenkovy plzeňské firmy. Sídlil ve stejných prostorách a používal téměř identickou grafickou úpravu interiéru, jak ukazují fotografie (viz fotogalerie níže).

Poté, co byla pověst Luxus Cars pošramocena předlužením a konkurzem, změnila se značka na Premium Cars. A Tomáš Červenka, byť tentokrát již neoficiálně, v autobazaru zůstal. „To je náš bývalý zaměstnanec, jenom mi pomáhal s Německem, protože já neumím německy,“ říká Prikner o Červenkovi v nahrávce telefonátu, kterou mají Seznam Zprávy k dispozici.

Šlo o jeden z hovorů se soukromým detektivem Vladimirem Selyskyym, kterého si najala rodina z Ukrajiny. Ta bazaru loni v červnu zaplatila 88 600 eur (2,2 milionu korun) za BMW. Jenže bazar jim nakonec auto nedodal a z peněz jim vrátil jen část.

Červenkovu přítomnost ve firmě připouští i jeho kolega Adam Jurča. Na dotaz, jakou roli v autobazaru Červenka přesně měl, ale odpovídá vyhýbavě: „To vůbec nevím.“ Samotný Červenka na dotazy Seznam Zpráv nereaguje: nezvedá telefon a neodpovídá na zprávy.

Podívejte se, jak bazar postupně změnil název, ale zůstal na stejné adrese:

+2

Autobazar Premium Cars už dnes prakticky neexistuje. Prostory v Papírenské ulici musely být vyklizeny kvůli dluhu na nájemném. A podobný osud může čekat i firmu Via Vespania, která bazar provozuje.

Ještě donedávna byla v obchodním rejstříku psaná na Josefa Priknera. Od 1. února se ale novou majitelkou stala jistá Nataliia Klets z Ukrajiny. Shodou okolností pouhé dva dny předtím, než bylo s firmou zahájeno insolvenční řízení. Věřitelé zatím přihlásili pohledávky za necelých 10 milionů korun.

„To se dělá, když je firma v problémech. Ti lidé pak začnou tvrdit, že už s tím nemají nic společného. V zásadě je to takový ‚úklid‘, protože když teď bude chtít někdo účetnictví, tak ho má přece ten nový jednatel,“ komentuje změnu vlastníka právník Vladimír Jašek, který zastupuje jednoho z klientů bazaru Premium Cars.

Jak Seznam Zprávy popsaly v předchozím textu, jeho klient prodával přes bazar vůz, ale z celkové ceny 1,7 milionu mu vyplatili jen 300 tisíc. Auto sice měl fyzicky autobazar, ale právně patřilo stále klientovi pana Jaška. Prodal ho totiž s výhradou vlastnického práva – tedy dokud bazar nevyplatí celou kupní cenu, zůstává vůz majetkem prodávajícího.

Případem bazaru se po podání několika trestních oznámení zabývá pražská policie.

Tým Josefa Klímy

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Josef Klíma, Marcela Sobotková a Jaroslav Mareš.

Příběhy podvodů, neetického jednání, pohnuté lidské osudy i dosud neznámé okolnosti historických událostí. To jsou témata týmu Josefa Klímy.

Doporučované