Hlavní obsah

Do Beka se pustili ředitelé škol. „Užijte si likvidaci,“ slyšel od nich

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Vláda ČR

Ministr školství Mikuláš Bek čelí velké kritice ředitelů škol.

Reklama

Ředitelé škol jsou rozezleni návrhy, které přicházejí z Ministerstva školství. Dali to najevo i při online setkání se šéfem rezortu Mikulášem Bekem. Padla i silná slova o likvidaci českého školství.

Článek

Ministerstvo školství chtělo rozehnat obavy škol ohledně úspor v rozpočtu, a tak v úterý dopoledne uspořádalo online setkání s řediteli. Jenže došlo k pravému opaku.

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) čelil ostré kritice, i když se dostalo pouze na pět dotazů zástupců škol.

Setkání trvalo zhruba hodinu a čtvrt. Prvních 35 minut ministr představoval všechny úsporné kroky, které se už setkaly s výraznou kritikou nejen samotných škol, ale i krajů nebo Sdružení místních samospráv.

Jde o krácení výuky, kterou mají školy hrazenou z rozpočtu Ministerstva školství takzvaným systémem PHmax. Omezovat se tak mnohde bude dělení hodin, tandemová výuka nebo podpora nadaných žáků. Ministr ale ředitelům v úterý oznámil, že omezení bude o něco mírnější.

„Já dnes předložím kolegům ve vládě návrhy, které by umožnily tu regulaci ještě o něco zmírnit, aby dopady byly mírnější. Uvažujeme o hranici 95 procent v tuto chvíli,“ předestřel Bek.

Podle aktuálního návrhu se školám má počet dotovaných hodin průměrně krátit ještě o procento více – na úroveň 94 procent. Nejvíce má ale úprava dopadnout na střední školy, o nich ale ministr dnes s řediteli nemluvil.

Zmínil nicméně, že se stále snaží najít prostředky na financování nepedagogických pracovníků. V posledním návrhu rozpočtu nejsou prostředky na zhruba 17 tisíc míst uklízeček, školníků, kuchařek nebo správců IT.

PHmax

Hodnota PHmax představuje maximální týdenní počet hodin vyučování v rozsahu podle rámcového vzdělávacího programu financovaný ze státního rozpočtu.

Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

„Budu o tom dnes jednat ještě s kolegy ve vládě, ale my celou dobu počítáme s tím, že ty závazně přislíbené dodatečné prostředky v rozpočtu využijeme na to, abychom snížili dopad na nepedagogy tak, aby těch nefinancovaných míst bylo maximálně osm tisíc, která jsou v systému neobsazená,“ dodal Bek.

Ředitel: Užijte si tu likvidaci

Ministr školství už dříve oznámil, že má od vlády přislíbené další čtyři miliardy korun z rezervy státního rozpočtu, které by měly ministerstvu přijít začátkem příštího roku.

„Chtěl bych vás všechny poprosit o jednu věc. Prosím berte s velkou střízlivostí mediální titulky a také nejrůznější zaručené zprávy, které kolují po sociálních sítích. Bohužel je to tak, že novinářů, kteří rozumí školské problematice, tomu, jak funguje rozpočet rezortu školství a jak fungují PHmaxy, je velmi málo,“ obrátil se Bek na ředitele také s touto prosbou.

Jejich obavy se mu ale rozptýlit nepodařilo.

„Musím říct, že jsem doslova konsternován, pane ministře. Nezlobte se na mě, ale proč jste si nás pozval na politický mítink nebo na něco, co opakujete v médiích už dva měsíce? Vždyť to pro nás nemělo žádnou hodnotu. Vy jste říkal, abychom nevěřili všemu, co se píše v novinách, ale vy jste jen zopakoval to, co se tam píše,“ vyčetl Bekovi ředitel 8. základní školy Most Roman Ziegler.

Nejen on ale i další ředitelé v komentářích během jednání vyjádřili zásadní nesouhlas s tím, že by dopad úpravy financování regionálního školství neměl být zásadní.

Mimochodem, značné části ředitelů škol se nepodařilo na setkání online dostat, protože byl limitován počet účastníků, s čímž Ministerstvo školství nepočítalo a ředitelům se za to posléze omluvilo s tím, že jim pošle záznam.

„Omlouvám se za ty emoce, ale to, co jste dnes předvedl, byl jen další kamínek do mozaiky toho, jakým způsobem vystupujete směrem k pedagogické veřejnosti, a ještě hůř, jak zobrazujete školství před běžnou veřejností,“ nelíbilo se Zieglerovi. „Užijte si tu likvidaci v plné parádě,“ dodal na závěr.

Je to konec malotřídek?

Velmi ostře se vyjadřovávali také ředitelé malotřídních škol k tomu, jak na ně dopadnou úsporná opatření.

„Řekněte to na rovinu: nechceme malotřídní školy, pozavíráme je v těch malých obcích, máme představu, jaká nejmenší škola je udržitelná, a pojďme tím směrem, ale řekněte to na rovinu a nedělejte to těmito ústrky, kterými ztrácíte kredit,“ přidal další ředitel školy.

Ministr školství Bek popřel, že by za úspornými opatřeními byla motivace rušit malotřídní školy. „Cílem rozhodně není zánik malých škol v jednotlivých lokalitách,“ uvedl. Na druhou stranu ale přiznává, že debata o efektivní velikosti škol je na místě.

Malotřídní školy mají ale důvod být nervózní. Ve zprávě k návrhu změny financování výuky se totiž píše, že některé školy, které už dnes kvůli nízkému počtu žáků fungují na výjimku, mohou zaniknout.

Takových škol je ale v Česku podle České školní inspekce asi pětina. Z některých úplných základních škol se pak mohou stát pouze prvostupňové, varuje Ministerstvo školství.

Reklama

Doporučované