Hlavní obsah

Glosa: Pirát Bartoš natočil promo video pro Facebook

Jan Kordovský
Editor rozvoje podcastů
Foto: Profimedia.cz

Vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš

Reklama

Umíte si představit, že by ministr dopravy vítal v Česku Uber a hlásal přitom, že by se to nemělo moc přehánět s regulací taxislužeb?

Článek

V pondělí se na sociální platformě Facebook objevilo jedno celkem nenápadné video. Do chvíle, kdy vzniká tento text, jej vidělo kolem 1 300 lidí.

Společnost Meta, která Facebook vlastní a provozuje (společně s Instagramem a WhatsAppem), konečně přiznala svou existenci v České republice. A založila si mutaci fanouškovské stránky Meta přímo na Facebooku. Kromě popisu stránky, podle nějž je „cílem společnosti Meta vybudovat internet budoucnosti, který zcela změní naše dosavadní životy“, se na stránce nic nedozvíte. Pokud si tedy nepustíte zmíněnou úvodní videozdravici, která je zatím jediným obsahem stránky, jež má za cíl „zcela změnit naše životy“.

Vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš ve videu vítá Facebook (Metu) v Česku. Hned v první větě odhaluje, na co se stránka má zaměřit – „na kampaně v České republice“. Druhým dechem vrchní Pirát Ivan Bartoš dodává, že je třeba se vyhnout „přeregulování trhu“ s digitálními službami.

Platforma Facebook přitom už svůj cíl dávno splnila. Mění naše životy už minimálně deset let. Nikdo nepřispěl k šíření dezinformací a nenávisti ve společnosti víc než právě produkty společnosti Meta. Její přístup spočívající v naprosto netransparentní moderaci obsahu a absenci jakékoli uživatelské podpory je zásadní problém, který by vicepremiér pro digitalizaci měl řešit jako první věc po nástupu do funkce.

Místo toho nahrál Bartoš uctivou zdravici. Umíte si představit, že by ministr dopravy vítal v Česku Uber a hlásal přitom, že by se to nemělo moc přehánět s regulací taxislužeb? Že by ministr životního prostředí oslavoval příchod nové chemičky s tím, že nemáme přehnaně řešit, jak zachází se svými odpady?

Diskuse na současném Facebooku jsou stoka, v níž miliony Čechů tráví svůj čas hádkami s trolly, debatami o tom, proč mizí příspěvky o minulosti prezidentského kandidáta Pavla, nebo participací v uzavřených antivaxerských skupinách. Jakákoli snaha o pochopení toho, jak Facebook k těmto problémům přistupuje, zda a jak je řeší nebo jestli vůbec existuje nějaké větší než malé množství česky mluvících moderátorů, je zcela marná.

Facebook je černá skříňka, která má obrovskou moc formovat naši společnost a vydělat na ní peníze za (politickou) reklamu. Zároveň nemusí nic moc řešit. Stačí napsat vicepremiérovi pro digitalizaci, jestli by nemohl tohle chování svou politickou autoritou legitimizovat.

Po nástupu Pirátů ke správě digitální agendy jsem doufal v nějaký posun. Posun směrem ke snaze přivést velké digitální společnosti alespoň k nějaké zodpovědnosti za jejich působení v Česku. Zjevně jsem doufal marně.

Reklama

Doporučované