Článek
Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib právě před rokem na platformě X oznámil radostnou zvěst: „Nesu dobré zprávy. Tubus eskalátorů v nově zrekonstruované stanici bude nadále architektonicky a designově čistý bez reklamního smogu.“ Šlo o stanici metra Jiřího z Poděbrad na trase A. „Lidé nám psali, že se tady konečně rádi rozhlédli a nerušeně si vychutnali krásu metra,“ dodal.
A opravdu. Jízda po eskalátorech bez reklam, to je na JZP vzácných 100 vteřin v chill-out zóně. Do očí nebije nic. Nikdo nemusí před tlakem reklamy uhýbat pohledem. Někteří pasažéři sem prý jezdí jako do zenového koutku a na konci pohyblivých schodů zase nastupují v opačném směru, tak dlouho, dokud se jejich oči oázy klidu nenabaží.
Mezi aktivitami, kterými se politici chlubí, že „dělají něco pro lidi“, má umravňování reklamy specifické postavení. Vymyká se vzorečku více = lépe, tlumí „rozvoj“, brzdí „možnosti“. Dokonce by se dalo tvrdit, že se vymyká i logice peněz, ale to - alespoň v případě Prahy - asi nebude úplně pravda.
Dopravní podnik uvádí, že od roku 2016 snížil počet reklamních ploch skoro o 80 procent. Hlásí se ke „snižování reklamního balastu v Praze, který znehodnocuje podobu města“. A zároveň zvýšil své reklamní příjmy. Letos očekává čtvrt miliardy korun.
Pražská MHD také má Standardy kvality, které předepisují, jaká reklama není povolená: na tramvajích a autobusech mimo jiné nesmí propagovat alkohol (ale v metru ano, což se také zhusta děje). Všeobecně je zakázaná propagace násilí a extremismu, reklama „s erotickým podtextem“ a také reklama, která by propagovala užívání osobních automobilů. Což mimochodem svádí k otázce, jak se budou v MHD vyjímat plakáty některých politických stran, například ty s nápisem Motoristé sobě.
Zkrátka: veřejná doprava v Praze se různými způsoby snaží takzvaně bojovat s reklamou. Je to potřebné a je to komplikované, už proto, že se to samozřejmě musí dít podle pravidel zákonů a vyhlášek.
Ale má to Dopravní podnik, a celá cestující veřejnost s ním, vlastně zapotřebí? Nekomplikuje si život zbytečně? Není oslava vítězství nad reklamou v tubusu na Jiřáku, jásání nad jedním nebo druhým zušlechtěním designu MHD, trochu absurdní?
V únoru 2025 Dopravní podnik smluvně využíval přesně 33 143 kusů reklamních ploch. Jestli za ně utrží 250 milionů za rok, vychází z toho, že z každé, ať už maličké nebo zvící desítek metrů, má průměrný příjem 20 korun denně. Půlhodinová jízdenka pro cestující ve věku 15-60 let stojí 30 korun. Roční dotace města na provoz a investice se pohybují ve vyšších miliardách. Vybrané jízdné zaplatí zhruba sedminu nákladů. A peníze z reklamy jsou pro MHD ještě mnohem zanedbatelnější položkou.
Ne že by neměl Dopravní podnik dobře a zodpovědně hospodařit. Chraň pámbu. Každá koruna dobrá. Ale když reklamu - správně - řeší i z pohledu, jestli neobtěžuje cestující, pak je dobré vypíchnout, že ji vzhledem k relacím svého rozpočtu skoro nepotřebuje. Ten se pohybuje v jiných řádech.
Naproti politikům se zároveň sune rozhodnutí, z čeho a jak znamenitou i nákladnou pražskou MHD dál platit.
Reklama tím zdrojem stoprocentně nebude. A inovace typu „předplaťte si MHD Premium bez reklam“, i když by po nich někteří rádi skočili, jsou technicky neproveditelné. Tady nejsme na internetu.
Jednoho dne, a ten den prostě přijít musí, se budou radní strategicky zamýšlet nad budoucím financováním veřejné dopravy. „Drobné“ z reklamních ploch v té chvíli rozhodně stojí za úvahu. Možnosti jsou v zásadě dvě: buď dosavadní stav, s nekonečnými pokusy o jeho permanentní kultivaci, zachovat. A mít v rozpočtu plus minus čtvrt miliardy. Anebo reklamu, kromě nějakých seriózně zdůvodněných, ale stabilních výjimek, v MHD zrušit a oželet. Včetně příjmů.
Pražský Dopravní podnik potřebuje víc peněz. A pražské roční předplatné 3650 korun je ve srovnání s řadou jiných domácích měst - kde nejezdí metro - levné.
Zatím poslední díl výbušné debaty o zdražení jízdenek spustil v roce 2023 tehdejší ředitel Petr Witowski („ceny jízdného jsou dlouhodobě neúnosné“). Mezitím se nad problémem zavřela voda. Nic se nezměnilo. A jen tak nezmění. Zdeněk Hřib, politická tvář pražské MHD, asi netouží ožehavé téma rozehrávat před parlamentními volbami, když kandiduje jako lídr (a jeho plakáty visí v metru). A napřesrok jsou pro změnu komunální volby. To se do zdražování jízdenek nebude chtít pouštět už vůbec nikdo.
Ledaže by na to politici šli z opačného konce: MHD bude pro rezidenty zadarmo a město ji bude dotovat sakumprásk. Jestli by to bylo moudré? Těžko říct. Jestli v pražských politických poměrech proveditelné? To asi sotva. Ale starat se v tom tanci miliard o dvacetikoruny z reklamních ploch by bylo už docela zbytečné.