Hlavní obsah

Komentář: Tichá, ale radikální revoluce ve fast foodech

Foto: Unsplash

Nejhorší varianta. Jídlo kompletně zabalené v jednorázových obalech, umaštěných, a tudíž nerecyklovatelných.

Reklama

Rychlá občerstvení na Západě nakupují myčky nádobí a plastové tácky na hamburgery pak rotují mezi zákazníky podobně jako v lepších podnicích porcelánové talíře. Banalita? Ve skutečnosti převratná změna. Brzy snad i v Česku.

Článek

Věřme, že i fast foody v Česku nasednou co nejdřív na novou francouzskou gastrovlnu. Jídlo tam sice pořád servírují nikoliv na stříbře, nýbrž v plastu. Zásadní je, že jde o tak trochu jiný plast. O svého druhu nádobí. Rychlá občerstvení musela nakoupit myčky, a tácky na hamburgery tak rotují celý den mezi zákazníky stejně jako v lepších restaurantech porcelánové talíře.

Může se to zdát jako banalita. Přitom jde o převratnou změnu.

Jak totiž před časem ukázala tato analýza Seznam Zpráv, největší problém s proklínaným plastem není vůbec v tom, že je – inu – z plastu. I když řetězce plast nahradí papírovými brčky a dřevěnými příbory, z hlediska kondice planety se nic extra nezmění.

Experti se shodují, že hlavní průšvih je v jednorázovosti. Použít, zahodit. A pak už je skoro jedno, jestli jde o „umělou hmotu“, nebo o takzvaně ekologičtější materiál.

Papír ani dřevo nejsou ekologické

Plasty dokonce mohou být lepší volbou než ušlechtilé sklo (což platí například u jogurtů). Ovšem jen tehdy, pokud je lze dál recyklovat, znovu využít.  Což u odpadků z prodejen rychlého občerstvení většinou nejde.

Imperativ doby, jak se o něj badatelé podělili se Seznam Zprávami, proto zní: „Politici musí změnit celý systém nakládání s odpady. Je nutné upustit od používání jakýchkoliv jednorázových výrobků a přejít od tradiční lineární ekonomiky založené na principu ‚vyrobit, použít a vyhodit‘ k cirkulární ekonomice udržitelného rozvoje.“

Při hledání náhrady za jednorázové plastové výrobky je třeba dát podle Hynka Beneše z Ústavu makromolekulární chemie Akademie věd přednost opakovatelně použitelným materiálům, kdekoliv je to možné. Jednorázové papírové či dřevěné věci nepovažuje za ekologické.

Čímž se oklikou dostáváme do dnešní Francie. V McDonald’s tam nyní čerstvě servírují v tvrdém a omyvatelném plastu kromě burgerů nebo hranolků také saláty a nápoje. Opakovaně používat se dají i příbory. A espresso se dokonce pije z hrnečku, jak popsal server Ekonews. „Papírová krabička v Česku naproti tomu putuje po dojedení hranolek do koše. A pak do spalovny či na skládku. Na recyklaci je totiž většinou příliš mastná nebo špinavá.“

Ve Francii to fast foody, a nejde jen o McDonald's, ale i Starbucks, Burger King, Subway a další, samozřejmě nedělají z dobré vůle. Nýbrž pod knutou zákona, který nově zakazuje restauracím s více než dvaceti místy k sezení používat jednorázové obaly.

Česko je zatím v půli cesty. Od října zákon ve shodě s předpisy Evropské unie zakazuje třeba plastová nápojová míchátka, vatové tyčinky či tyčky k uchycení balonků a nápojové kelímky.

V praxi jste si toho asi nevšimli. Nová legislativa je totiž odstupňovaná: od úplného zákazu přes omezení jejich spotřeby až po povinné příspěvky výrobců na úklid obcí a měst.

Tuším, že mohu být částí čtenářů obviněn z ekoterorismu, napíšu-li, že je nutné, aby se i v Česku začalo rychlostolovat stejně jako ve Francii. Nějak se s tím srovnám. Speciálně při pohledu na co týden přetékající aleje žlutých kontejnerů v naší ulici.

A unesu i výtku, že nadnárodní řetězce promítnou jakoukoliv ekologickou změnu do ceny produktu, a ve finále ji zaplatí zákazníci. Je tomu tak. Každý z nás ovšem disponuje svobodnou volbou, kde utratí svou výplatu.

Ovoce a zelenina bez plastu

Problematičtější může být, uznávám, stanovisko, že by Česko mělo – opět po vzoru Francie  – zakázat plastové obaly pro veškerý prodej ovoce a zeleniny.

Zkušenost obyvatele malého města mi ale říká, že ani to není neřešitelný problém. Nemluvím zdaleka jen o takzvaných farmářských trzích. Snad v každém městečku je stánek nebo prodejna ovoce a zeleniny, byť třeba jen sezonní, od místních pěstitelů. Stačí si koupit trendy retro síťovku a s tou chodit nakupovat opakovaně.

I v někdejších okresních městech už zpravidla najdete bezobalovou prodejnu, kde si do vlastního znovu a znovu použitelného obalu – tedy toho nejekologičtějšího vůbec – nakoupíte skoro vše. Mouku, mléko, pečivo, krmení pro psa, prací gel.

Už jsme na to, zdá se mi, skoro všichni zapomněli, ale je tomu jen zhruba dvacet let zpátky, kdy také u nás frčel slogan Think global, act local.

Nastal nejvyšší čas jej zrecyklovat.

Reklama

Doporučované